Informacje o nowych artykułach i sposobach oszczędzania pieniędzy prosto na Twój e-mail

    

WNOP 075: Jak być dobrym szefem? – 20 porad dla tych, którym na tym zależy

przez Michał Szafrański dodano 17 kwietnia 2016 · 43 komentarze

Play

FB-wnop-075

Są szefowie, za którymi idzie się w ogień. Są też i tacy, których się nie szanuje. Masz pełną kontrolę nad tym, do której grupy trafisz, ale nie jest to łatwe.

Myślę, że jako szef popełniłem wszystkie możliwe błędy. Zresztą nadal popełniam. Przygotowując się do nagrania tego odcinka uświadomiłem sobie, że szefem projektów i zespołów jestem już od ponad 20 lat. I dopadła mnie taka refleksja, że strasznie dużo czasu zabrało mi dochodzenie do wniosków i korygowanie wielu z błędów.

Myślałem, że uda mi się zamknąć w 10 kluczowych poradach – takich, które sam bym chciał otrzymać jakiś czas temu. Ostatecznie wynotowałem sobie 20 punktów i wcale nie uważam, że wyczerpują one temat.

To ważny odcinek. Nawet, jeśli nikt Wam jeszcze nie podlega, to myślę, że warto go posłuchać, podsunąć Waszym znajomych, a być może i szefom. Generalnie – po rozmowach ze znajomymi – mam wrażenie, że mamy deficyt dobrych przełożonych. Oby ten odcinek choć trochę pomógł. 🙂

Powodzenia i miłego słuchania.

20 porad, jak nie być złym szefem

Dla ułatwienia zamieszczam listę porad omawianych w tym odcinku.

  1. Trzymaj nerwy na wodzy i bądź stabilny i przewidywalny pod względem emocjonalnym.
  2. Nie narzekaj i nie strasz pracowników.
  3. Szanuj czas swój i pracowników.
  4. Nie rozwiązuj problemów za podwładnych.
  5. Ufaj ludziom i unikaj mikrozarządzania.
  6. Bierz odpowiedzialność za porażki swojego zespołu.
  7. Dziel się sukcesami i nie przypisuj ich sobie.
  8. Stale szukaj swoich następców.
  9. Chwal podwładnych, doceniaj ich dodatkowy wysiłek.
  10. Nie pozostawiaj żadnych niedomówień.
  11. Nigdy nie zawstydzaj pracownika publicznie.
  12. Nigdy nie omijaj hierarchii i sam nie dawaj jej omijać.
  13. Sprawnie podejmuj decyzje.
  14. Ale nigdy nie podejmuj decyzji na podstawie strzępów informacji albo jednostronnych informacji.
  15. Jeśli nie chcesz czegoś powiedzieć, nie mów, ale gdy już coś mówisz, to zawsze mów prawdę.
  16. Dotrzymuj słowa.
  17. Oczywiście, że masz prawo zmienić opinię.
  18. Nigdy, przenigdy nie wykorzystuj swojej pozycji, aby poprawić swoją sytuację kosztem innych.
  19. Bądź dostępny, rozmawiaj i pomagaj.
  20. Więcej słuchaj, niż mów.

W tym odcinku usłyszysz:

  • Kto jest najgorszym szefem na świecie?
  • Jakie błędy jako szef popełniłem i popełniam nadal?
  • Dlaczego czasem warto wyjść z własnej skóry i stanąć obok?
  • Co daje konstruktywna krytyka siebie?
  • Jak emocje szefa mogą wpływać na pracownika?
  • Jak stworzyć pracownikom przyjazne środowisko pracy i dlaczego warto to robić?
  • Co to znaczy być przewidywalnym szefem?
  • Jak szef może rozwijać samodzielność, kreatywność pracowników, a także budować w nich poczucie odpowiedzialności?
  • Dlaczego szef powinien zadawać dużo pytań?
  • Jakie zachowanie szefa obniża morale zespołu?
  • Co łączy szefa z kapitanem statku?
  • Czym jest paraliż decyzyjny i jak do niego nie dopuścić?
  • Co jest lepsze dla zespołu: prawda czy filtrowane informacje?
  • Czy szef ma prawo się pomylić?
  • Czy można być szefem-liderem bez zaufania członków zespołu?
  • Czy krępująca cisza może pomagać w rozmowie z pracownikami?
  • Dlaczego, będąc szefem, warto pamiętać o zdrowym rozsądku?
  • Jak Tim Ferriss podchodzi do swojego podcastu jako biznesu i jakie są jego motywacje?

Kliknij prawym przyciskiem, aby ściągnąć podcast jako plik MP3.

Strony, osoby i tematy wymienione w podcast’cie:

Pytanie lub komentarz? Zostaw mi wiadomość!

Masz pytanie? Możesz skorzystać z tego linku i nagrać dla mnie wiadomość głosową z wykorzystaniem mikrofonu Twojego komputera. Pamiętaj, że jedna wiadomość może mieć maksymalnie 90 sekund (ale możesz ich nagrać kilka) 🙂

Jeśli nagrywając pytanie przedstawisz się i podasz adres swojego bloga (lub strony WWW), to zlinkuję do niego tak jak uczyniłem w poprzednich odcinkach podcastu. To może pomóc w promocji Twojego bloga, więc tym bardziej zachęcam do zadawania pytań głosowo.

Będę Ci również wdzięczny za każdy komentarz. Napisz proszę, czy podobał Ci się ten odcinek podcastu. Chętnie z Wami podyskutuję i odpowiem na ewentualne dodatkowe pytania.

Skąd pobrać podcast

Podcast dostępny jest dla Was w wielu miejscach:

A jeśli podoba Ci się podcast, to będę Ci bardzo wdzięczny, jeśli poświęcisz minutkę i zostawisz swoją ocenę oraz krótką recenzję w iTunes. Wasze głosy powodują, że mój podcast trafia do rankingów iTunes. Dzięki temu łatwiej jest do niego dotrzeć tym osobom, które jeszcze nigdy go nie słyszały. A na tym bardzo mi zależy 🙂

-> Oceń podcast “Więcej niż oszczędzanie pieniędzy” <–

Jeszcze raz bardzo Ci dziękuję za Twoje wsparcie i życzę Ci świetnego dnia! 🙂

Transkrypt podcastu

Kliknij tutaj, aby pobrać spisaną treść podcastu (PDF).

"Finansowy ninja" - podręcznik finansów osobistych

Finansowy ninjaMożna już zamawiać moją książkę "Finansowy ninja". To ponad 540 stron praktycznej wiedzy o oszczędzaniu, zarabianiu, optymalizacji podatkowej, negocjowaniu i inwestowaniu, które pomogą Ci zostać prawdziwym finansowym ninja i osiągnąć bezpieczeństwo finansowe.

Przewodnik po finansach osobistych, który każdy powinien przeczytać jeszcze w szkole.

PRZEJDŹ NA STRONĘ KSIĄŻKI →

Podobał Ci się ten artykuł?

Jeśli tak, to zarejestruj się aby otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach o oszczędzaniu pieniędzy. Nie ujawnię nikomu Twojego adresu!



{ 43 komentarzy… przeczytaj komentarze albo dodaj nowy komentarz }

Bartłomiej Kwiecień 17, 2016 o 20:52

Zabieram się do słuchania. Nawet nie wiesz, jak potrzebny jest mi ten podcast. Zabrałem się za „szefowanie” i zaczynam się zastanawiać, czy dobrze zrobiłem. Ale gdybym nie przyjął tej roboty, to do końca życia bym się zastanawiał.

Odpowiedz

Michał Szafrański Kwiecień 18, 2016 o 00:00

Hej Bartłomiej,

Powodzenia w takim razie życzę. 🙂

Pozdrawiam

Odpowiedz

Ziemek Kwiecień 17, 2016 o 21:06

Dzięki Misza. Zrobiłeś mi dzień 🙂

Odpowiedz

Michał Szafrański Kwiecień 18, 2016 o 00:00

Na zdrowie. 🙂 Dzięki za miłe słowa na FB. 🙂

Odpowiedz

Ziemek Kwiecień 17, 2016 o 21:45

Szef zabierający ze sobą zespół – koszmar. Tj. rozumiem dlaczego tak się dzieje. ale zwykle oznacza to, że jako pracownik swojego pracodawcy zawiedliśmy.

Odpowiedz

Armi Kwiecień 18, 2016 o 11:03

A nie tak, ze to pracodawca zawiódł ?

Odpowiedz

Emilia Kwiecień 17, 2016 o 22:19

Hej ho Michał!
Odsłuchałam od dechy do dechy. Sama prawda, samo życie. Wszystko sie zgadza…prawda szacunek zaufanie i do przodu! ☺ Pozdrawiam

Odpowiedz

Janek Kwiecień 17, 2016 o 22:27

Jako szef z względnie młodym stażem – dziękuję za całą dwudziestkę:-).

Odpowiedz

Marcin Kwiecień 17, 2016 o 22:31

Michał! świetny podkast. Przykułeś moją uwagę na 65 minut. Dzięki za cenne treści.

Odpowiedz

Grzegorz Kwiecień 18, 2016 o 00:29

Michale świetny podcast, przewijałem go, aby utrwalić sobie to co mówiłeś.

Jako szef mam największy problem z pkt. 4 mianowicie zdarza mi się przyjąć od pracownika tzw. ,,małpę”. Pracownik przychodzi do mnie z pewną sprawą i czasami zostawia ją u mnie – wiem muszę nad tym popracować.
Szalenie ważny jest pkt. 16 oczywiście, jeżeli ktoś ,,nad tobą” pozwoli dotrzymać słowo, które się dało swojemu pracownikowi.

Szef do zawód można się go nauczyć, choć osobiście wolę być liderem niż szefem.

Odpowiedz

boba Kwiecień 18, 2016 o 06:41

Dobrze,że pomagasz młodym w osiągnięciu sukcesu w kierowaniu zespołem. Ja sama musiałam się nauczyć, nauczyłam i mam znakomite efekty. Moi współpracownicy /nie podwładni !/ , a jest ich tylko 20 osób wiedzą,że sama wymagam od siebie najwięcej, więc kiedy poproszę ich o dodatkowy wysiłek w dniu – teoretycznie- wolnym,są do dyspozycji.
Obowiązują u mnie jasne zasady: klient musi wyjść od nas zachwycony / i tak jest/, mamy wykazywać nawzajem życzliwością i pomocą /ktoś z nas może mieć „gorszy dzień i powinno się go zastąpić/, lojalnością wobec siebie /żadnych plotek, ani podobnych złośliwych zachowań/.
Kompletowanie takiej ekipy zajęło mi trochę czasu, ale warto było.

Odpowiedz

Ernest Jaroszek Kwiecień 18, 2016 o 07:17

Do rozwiniecia tematu „Doktryna jakosci” prof. Andrzej Blikle

Odpowiedz

Iwona Kwiecień 18, 2016 o 08:03

Szefem nie jestem i chyba nie będę ale pracuje w HR i chciałabym uczyć innych jak być dobrym szefem:)

Odpowiedz

Dawid Konopka|Marzenia w cele Kwiecień 18, 2016 o 09:13

Jak zwykle świetne i realne przykłady do każdego podpunktu. Myślę, że z wymienionych przez Ciebie punktów najważniejsze jest by słuchać swoich pracowników i rzeczywiście być leaderem, który wspiera pomaga i inspiruje. Dzięki temu mamy aż chce nam się chodzić do pracy 🙂

Odpowiedz

BeS Kwiecień 18, 2016 o 09:38

Michał uświadomiłeś mi że popełniłem kilka błędów podczas „szefowania” – mam nad czym pracować i mam nadzieję że jeszcze nie jest za późno 🙂
Kawał dobrej roboty. Pozdrawiam.

Odpowiedz

Mr. Boo Kwiecień 18, 2016 o 09:40

Zmień dostawce hostingu. Zenbox się sypie, bo nie mogłem przez 10 minut wejść na stronę – konto zablokowane skontaktuj się ze wsparciem.
Także rób kopie abyś nie przeszedł tego co klienci w adweb.

Coraz więcej narzekań jest na Zenbox. Szkoda abyś stracił w jedną minutę kilka lat pracy i dochody.

Odpowiedz

Tomasz Waszczyk Kwiecień 18, 2016 o 12:44

Hej Michał,

poruszyłeś super temat ! ! Niestety moje doświadczenie pracując lokalnie niestety mam bardzo złe doświadczenia. Popełniamy podstawowe błędy o których tutaj mówisz. Nie umiemy pracować, nie umiemy się przyznać do błędu a wyobrażenia odnośnie kogoś pracy mamy wyidealizowane. Polecam książkę: http://www.amazon.de/F%C3%BChren-Leisten-Leben-Wirksames-Management/dp/3593382318

Z pozdrowieniami,
T.

Odpowiedz

BJK Kwiecień 18, 2016 o 14:29

Świetny temat i bardzo na czasie dla mnie 🙂 Słuchając jakbym widział mojego aktualnego kierownika. A że mam o nim bardzo dobre zdanie to wiem, że masz rację, więc dzięki wielkie 🙂

Odpowiedz

Bogdan Kwiecień 18, 2016 o 18:00

Witam wszystkich,

No cóż Michał–świetnie przemyślenia i rady.Ale?? innym dam radę kolejną..Aby być szefem–to nie tylko kwalifikacje z zakresu merytorycznego / np> specjalista IT/..to także znajomość psychologii i nie tylko. Byłem szefem wiele-wiele lat / wysoki szczebel/..ale przed „”byciem szefem” poszedłem świadomie na wysoce specjalistyczny kurs dla menegerów–aby być w pełni świadomym co tzn. być szefem..Trochę pomyślunku i do roboty..czyli „”nauczyć” się / przed faktem/…co Szef winien wiedzieć..POLECAM WŁĄCZYĆ MYŚLENIE…Pozdrawiam wszystkich.

Odpowiedz

Rysiu Kwiecień 18, 2016 o 20:50

super materiał, czekam na cały cykl dla managerów!

Odpowiedz

Norbert Kwiecień 18, 2016 o 20:50

Bardzo fajny materiał. Choć lista mogłaby być dużo dłuższa:)

Odpowiedz

Michał Szafrański Kwiecień 19, 2016 o 00:36

Hej Norbert,

Ależ miło Cię tu zobaczyć. 🙂 Dzięki za pierwszy komentarz. Oczywiście, że lista mogłaby być dłuższa. 😉

Pozdrawiam

Odpowiedz

Ania Kwiecień 19, 2016 o 07:40

Coraz bardziej przekonuję się, także po Twoim podcaście, że w życiu do wszystkiego przydaje się umiejętność nawiązywania i podtrzymywania relacji. Słuchania i dostrzegania potrzeb innych. Że nawet jak się rządzi i ma jakiś wpływ na innych, to i współpraca ułoży się raczej nie dzięki władzy, a właśnie dobrej relacji. Na czym skorzystają wszyscy. Pozdrawiam!

Odpowiedz

Jakub Zarazik Kwiecień 19, 2016 o 15:04

Cześć,

Dziękuje za ciekawy materiał i własne przemyślenia!
Akurat teraz jestem w trakcie lektury książki o tej tematyce, rozkładajacej na czynniki pierwsze ‚superszefów” najwiekszych korporacji i organizacji na świecie.
Dla zainteresowanych tytuł to: Superbosses: How Exceptional Leaders Master the Flow of Talent

pozdrawiam serdecznie,
Jakub Zarazik

Odpowiedz

Lukasz Kwiecień 19, 2016 o 22:16

Podcast dobry jak zawsze, jednak ze w tym odcinku bardzo spodobaly mi sie okreslenia, odnoszace sie do tylnej czesci naszego ciala, szczegolnie ta wolowa mnie rozbawila hahaha 😉

Odpowiedz

Tomasz Kwiecień 20, 2016 o 09:02

Witaj Michał.

Śledzę Twojego bloga od prawie dwóch lat. Czytam dużo również innych rzeczy, ale nigdy nie zostawiam komentarzy. W tym przypadku po prostu muszę coś napisać..

Ten podcast jest rewelacyjny!! Taka mega wartościowa pigułka bycia dobrym szefem. Temat zainteresował mnie od razu bo z początkiem Maja obejmuje stanowisko kierownicze. Będę miał pod sobą piątkę ludzi, również dużo starszych. To zróżnicowany zespół którym muszę jakoś pokierować. Nie mam jeszcze 30 lat, więc pewnie w tej dziedzinie jeszcze wiele nauki przede mną.

Dziękuję za wartościowy content, który zawsze dostarczasz i polecam również podobny artykuł opublikowany przez HBRP:

http://www.hbrp.pl/news.php?id=75&t=12-przekonan-dobrych-szefow

Pozdrawiam,
Tomek

Odpowiedz

Tomislav Kwiecień 20, 2016 o 19:55

Wszystkie te błędy popełniali na mnie przełożeni. Pamiętam jak dziś codzienne raportowanie. Pół godziny myślałem co tam wpisać a potem następne pół godziny wpisywałem. Czasami trzeba było wykonać jakieś ruchy pozorne, żeby mieć coś do wpisania. Przecież nie napiszę, że 3 godziny czekałem, aż mi admin zainstaluje drukarkę lub pomagałem żonie kierownika zrobić prezentację 😉

Odpowiedz

Marcin Kwiecień 20, 2016 o 22:59

Hej Michał,

też zarządzam projektami od 20 lat, maksymalnie miałem 70 osób którymi zarządzałem. Posłuchałem Twojego podcastu licząc na hejt teoretyka zarządzania. Mocno się zdziwiłem, gdy naprawdę dotknąłeś sedna problemu/tematu.
Szacuna za punkt i przemyślenia. Zgadzam się z nimi co do joty. Gratulacje!
Marcin

Odpowiedz

lili Kwiecień 21, 2016 o 20:12

Hej, mam takie pytanie z kosmosu trochę, ale szukam w googlach i pomyślałam, że najlepiej zapytać kogoś, kto zjadł chleb na bankach :).
Czy znasz może jakieś konto bankowe (rachunek osobisty), z pomocą którego nie trzeba potwierdzać płatności internetowych za pomocą telefonu/sms ? Czy w ogóle istnieje bankowość online która nie używa telefonu do potwierdzania płatności? A może to tylko ja jestem staroświecka i chce mieć token generujący kody albo kartki zdrapki… Dziś w moim banku, po zgubieniu telefonu, dowiedziałam się, że nie – póki nie będę mieć numeru telefonu – przelewów online robić nie będę, mogę z fakturami chodzić do nich do oddziału. Postanowiłam zatem zmienić bank :P….przychodzi Ci do głowy jakiś, który nie wiąże klienta na telefonicznej smyczy? Dziękuję za wszelkie rady!!!

Odpowiedz

Michał Szafrański Kwiecień 21, 2016 o 21:51

Hej Lili,

Dobre pytanie. Z banków, które na szybko przychodzą mi do głowy, to Toyota Bank wymusza posługiwanie się sprzętowym tokenem.

Pozdrawiam

Odpowiedz

Tomislav Kwiecień 22, 2016 o 08:36

Token sprzętowy posiada jeszcze PEKAO S.A. jakieś 4 miesiące temu zamieniłem karteczki z kodami na taki sprzęt.

Odpowiedz

Konrad Kwiecień 21, 2016 o 20:44

Witaj Michale!

Szczerze mówiąc dawno nie przykułeś mojej uwagi. Bardzo się cieszę, że nagrałeś ten podcast. Z jednej strony można powiedzieć, że ten temat niewiele ma wspólnego z oszczędzaniem, ale to jest tylko pozór. Poruszyłeś temat oszczędzania ale od innej strony. W dużym skrócie można powiedzieć, że dobre relacje między kierownikiem projektu a jego zespołem dają wymierne korzyści. Mniej czasu poświęcamy na bezsensowne sprzeczki, niedomówienia, ponownie wyjaśnianie. To zajmuje czas, a w pracy czas=pieniądz. No i nie zapominajmy o oszczędzaniu sobie nerwów;).
Od pewnego czasu mam pod sobą zespół ludzi i dopiero teraz dostrzegam trudności związane z zarządzaniem oraz komunikacją. Kilka błędów już popełniłem, co do innych nie miałem jeszcze okazji i mam nadzieję, że jeśli się taka nadarzy, to będę mądrzejszy zawczasu.

Brawo jeszcze raz za podjęcie tego tematu:)
Jeżeli znasz blog o tej tematyce, warty uwagi, to podeślij mi proszę!

Odpowiedz

Michał Szafrański Kwiecień 21, 2016 o 21:52

Hej Konrad,

Dziękuję za dobre słowo. Co do blogów o tej tematyce – to szczerze mówiąc nic na szybko nie kojarzę.

Pozdrawiam

Odpowiedz

Aleksandra Kwiecień 23, 2016 o 14:49

Michał,
Z niecierpliwością czekam na Twoją książkę!

Odpowiedz

mart Kwiecień 25, 2016 o 21:01

stara zasada dobrego szefa mówi:
„chwal publicznie, krytykuj w zaciszu gabinetu”
Z własnego doświadczenia powiem tylko, że bycie szefem to naprawdę ciężki kawałek chleba. Nielicznym udaje się takowym być, choć jakby wbrew teorii wielu słabych szefów zajmuje stanowiska kierownicze. Największe sukcesy odnoszą jednak tylko najwięksi – tacy którzy potrafią być liderami i pociągnąć za sobą ludzi.
I jeszcze jedno – czy zdajecie sobie sprawę, że najlepsi menadżerowie podejmują średnio 7 na 10 BŁĘDNYCH decyzji? ale te 3 prawidłowe często wystarczają, żeby zbudować przewagę konkurencyjną – bo nie chodzi o to, żeby się bać popełniać błędy tylko o to aby śmiało podejmować odważne decyzje – to na dłuższą metę naprawdę się opłaci.

Odpowiedz

Bartek Sosiński Kwiecień 27, 2016 o 13:19

Hej Michał,
świetny materiał, a na moim wczesnym etapie drogi liderskiej lubię chłonąć takie informacje ze wszystkich stron 🙂

Ze swojej strony polecam wszystkim (szczególnie tym początkującym) świetną książkę: „Psychologia szefa. Szef to zawód” – Jerzy Gut, Wojciech Haman. Dobra perspektywa ludzi, którzy pracowali z liderami w polskich przedsiębiorstwach, a więc mamy tu sporo ciekawostek z naszego podwórka, które jest nieco odmienne od zachodniego 🙂

Pozdrawiam, Bartek 😉

Odpowiedz

Marek Kwiecień 27, 2016 o 17:23

Bardzo fajny poradnik! Muszę to pokazać mojemu 🙂

Odpowiedz

Paweł Zieliński Maj 12, 2016 o 08:28

Bycie szefem to nie łatwe zadanie i nie każdy jest do tego stworzony 🙂 Warto uczyć się nowych rzeczy i czerpać inspirację od najlepszych, którzy mają już doświadczenie w szefowaniu.

Pozdrawiam mega pozytywnie

Odpowiedz

Maciej W Maj 25, 2016 o 20:00

Michale świetny podcast. Myślę, że rozwijanie podcastu w tym kierunku to bardzo trafny pomysł. Masz naprawdę wielki dar do przekazywania wiedzy w prosty i przystępny sposób. Czekam na więcej!:) Pozdrawiam Cię serdecznie.

Odpowiedz

Karol B24 Czerwiec 2, 2016 o 16:21

Chyba najbardziej to wolę być swoim własnym szefem, jakoś nie mam parcia na to by stać nad jakimś zespołem i nim kierować. Wydaje mi się że do tego po prostu trzeba być stworzonym a przede wszystkim mieć odpowiedni charakter. Wydaje mi się że nie sprawdziłbym się chyba jako szef a wyuczyć się tego nie sposób..

Odpowiedz

Bożena Lipiec 8, 2016 o 17:06

Świetny podcast. Wszystko na to wskazuje ,że będę mogła wypróbować Twoje rady w praktyce 🙂 Pozdrawiam serdecznie

Odpowiedz

Sławomir Sobczyk Wrzesień 5, 2016 o 09:20

Osobiście nigdy nie miałem szczęścia spotkać szefa, który miałby wszystkie te cechy (niestety). Albo ktoś, kto koncentrował się wyłącznie na sobie, albo na zadaniu kosztem ludzi a jesli już myślał o innych to wypalał się wewnętrznie…

Odpowiedz

Agnieszka Luty 17, 2017 o 00:14

Świetny podcast. Szczerze – większość podcastow czytam. Chyba słowo pisane jest dla mnie bardziej przyswajalne.
Mòj szef dokładnie robi wszystko odwrotnie niż opisujesz. Pracuję na uczelni i dochodzę do wniosku, że w takim środowisku szefowie nie zastanawiają się nas takimi dylematami 🙂
Twój blog jest bardzo ciekawy, nawet dla osoby mocno „sfokusowanej” na nauce.
Pozdrawiam serdecznie

Odpowiedz

Dodaj nowy komentarz

Poprzedni wpis:

Następny wpis: