Po dekadzie działania blog "Jak oszczędzać pieniądze" zakończył swoją działalność. Jedyną stale aktualizowaną sekcją bloga jest RANKING kont i lokat. Zapraszam też do lektury ponad 500 archiwalnych artykułów (ponadczasowych)! 👊

Tworzenie budżetu domowego w Microsoft Money – przewodnik krok po kroku

przez Michał Szafrański dodano 22 stycznia 2016 · 98 komentarzy

Microsoft Money budżet domowy

Dzisiaj dwa, wyczekiwane filmy – instrukcja jak stworzyć budżet w darmowej aplikacji MS Money. To prostsze niż się wydaje.

Śmiało mogę powiedzieć, że inwestycja w krążek CD z aplikacją Microsoft Money była najważniejszą inwestycją mojego życia. Program kosztował ok. 40 funtów. Zwrócił się wielokrotnie. I chociaż od zaprzestania rozwoju tej aplikacji minęło już 6 lat, to według mnie nadal jest to niedościgniony wzór tego, jak powinna działać aplikacja do tworzenia domowego budżetu, śledzenia wydatków, inwestycji oraz zarządzania płynnością finansową.

Czytaj także: Darmowy szablon budżetu domowego – recepta na kontrolę nad swoimi finansami

Do tego MS Money jest obecnie aplikacją całkowicie bezpłatną. W tym samym czasie konkurencja każe płacić za swoje programy i zmienia modele licencjonowania (tak się stało z popularnym YNAB). MS Money nadal ma się dobrze, pomimo, że wiele osób wielokrotnie już wieściło jej śmierć i twierdziło, że “nie ma sensu z niej korzystać, bo nie wiadomo czy będzie pracowała w kolejnej wersji Windows”. Pracuje. Także w Windows 10.

Mija osiemnasty rok od momentu, gdy spisuję w niej swoje wydatki i prowadzę domowy budżet. Co więcej – cały czas prowadzę zapiski w tym samym pliku, który poprawnie przenoszony był między kolejnymi wersjami. Śmiało mogę powiedzieć, że miłość z żadnym innym programem komputerowym nie trwała u mnie tak długo. MS Money jest absolutnie wyjątkową aplikacją.

Dzisiaj pokazuję Wam, jak łatwo stworzyć w tej aplikacji dwie wersje domowego budżetu: prostą i zaawansowaną. Niektórzy powiedzą pewnie “w końcu!”. Przepraszam, że tak długo kazałem Wam czekać i zapraszam do obejrzenia filmów.

Essential Budget, czyli budżet podstawowy

MS Money daje dwie możliwości w zakresie prowadzenia budżetu domowego:

  • Essential Budget – czyli podstawową wersję budżetu, która ma nam tylko na bieżąco uświadamiać (o ile na bieżąco spisujemy wydatki) czy mieścimy się w założonych ramach i w których ewentualnie kategoriach kosztów powinniśmy zachować większą ostrożność.
  • Savings and Spending Budget – to zaawansowana wersja budżetu, w której możemy wyznaczyć zadania dla każdej złotówki naszych zarobków. Ten budżet daje absolutnie największe możliwości i śledzi także tempo odkładania pieniędzy na cele krótko, średnio i długoterminowe.

Uznałem, że znacznie lepiej będzie się posłużyć filmami niż opisywać filozofię obydwu typów budżetu. Jeśli dopiero zaczynacie swoją przygodę z budżetowaniem i obsługą Microsoft Money, to zdecydowanie polecam skorzystanie z podstawowego Essential Budget.

Kliknij dwukrotnie na filmie, aby powiększyć go na cały ekran.

Savings and Spending Budget, czyli budżet zaawansowany

Budżet zaawansowany pozwala w pełni zaimplementować modelową strukturę budżetu domowego, którą opisywałem we wpisie “Jak oszczędzać bez budżetu domowego”.

 

Microsoft Money nie jest idealny

Dla jasności: nie uważam, że Microsoft Money jest idealną aplikacją. Niestety pracuje tylko na Windows, nie ma wersji mobilnej, dostępna jest jedynie w języku angielskim i jej interfejs użytkownika trąci już myszką.

Pomimo wszystkich tych wad uważam, że jest to świetny produkt dla wszystkich, którzy chcą świadomie zarządzać swoimi finansami. Żaden Excel nie da Wam tego, co potrafi zaoferować MS Money.

Opublikowałem już kilka przewodników po tej aplikacji oraz łącznie 10 filmów. Starsze wpisy na jej temat znajdziecie tutaj:

Polecam z całego serca. Pomimo, że przesiadłem kilka lat temu na Maca, to nadal MS Money jest moją podstawową aplikacją finansową. Dla zainteresowanych: używam jej w ramach maszyny wirtualnej w oprogramowaniu Parallels Desktop.

Microsoft Money możecie pobrać stąd.

Zobacz również: Jak używać Microsoft Money – przewodnik krok po kroku – część 2

Budżet domowy w tydzień

Budżet domowy nie jest niczym strasznym. Dla wielu osób jest podstawowym kompasem finansowym. O tym jak ważnym – przekonujemy się dopiero po jego kilkumiesięcznym, systematycznym prowadzeniu. Niestety wiele osób wielokrotnie rozpoczyna prowadzenie budżetu, ale nie jest w stanie wytrwać w tym tych kilku miesięcy.

Dla takich osób stworzyłem kurs “Budżet domowy w tydzień” (BDT).

Przypominam, że aktualna edycja sprzedaży kursu BDT kończy się już jutro – w sobotę 23 stycznia 2016 r. – o godzinie 22:00. Jeśli ktoś z Was jeszcze nie prowadzi budżetu domowego (a chce), nie może opanować budżetowania nawet po lekturze wpisów na blogu, to mocno zachęcam do skorzystania z tego kursu.

>> Kliknij tutaj, jeśli chcesz kupić kurs „Budżet domowy w tydzień” <<

Ja wiem, że nie jest łatwo, ale zdecydowanie jest warto. Nie wiem, gdzie znajdowałbym się dzisiaj, gdybym prowadził bieżącej kontroli naszych finansów osobistych. Po prostu sobie tego nie wyobrażam i nie chcę sobie wyobrażać. 🙂

I już na deser pochwalę się Wam, że Wasz ulubiony (mam nadzieję…) bloger okazał się być dosyć wpływowy i trafił do pierwszej dziesiątki rankingu wpływowych blogerów w Polsce. To co jest jednak najciekawsze w tym zestawieniu, to przygotowane przez Press-Service zestawienie tzw. ekwiwalentu reklamowego moich wystąpień w mediach w roku 2015. Podsumowano, że gdybym miał zapłacić telewizjom, stacjom radiowym, czasopismom i serwisom internetowym za wszystkie wzmianki o mnie i rozmowy tak jak za reklamę, to kosztowałoby mnie to aż 4,87 mln złotych! Dla jasności – nie dałbym tyle. 😉 Jestem zbyt oszczędny.

Jeszcze raz dziękuję za wszelkie Wasze wsparcie, maile i ciepłe komentarze. Miłego weekendu Wam życzę. Dobrego budżetowania!

Czytaj także: Jak uruchomić Microsoft Money na Windows 10? – widząc błąd: Money requires Internet Explorer 6

"Finansowy ninja" - podręcznik finansów osobistych

Finansowy ninjaJuż ponad 130.000+ osób kupiło książkę "Finansowy ninja".

Nowe, zaktualizowane wydanie to ponad 540 stron praktycznej wiedzy o oszczędzaniu, zarabianiu, optymalizacji podatkowej, negocjowaniu i inwestowaniu, które pomogą Ci zostać prawdziwym finansowym ninja i osiągnąć bezpieczeństwo finansowe.

Przewodnik po finansach osobistych, który każdy powinien przeczytać jeszcze w szkole.

PRZEJDŹ NA STRONĘ KSIĄŻKI →

{ 97 komentarzy… przeczytaj komentarze albo dodaj nowy komentarz }

morfi64 Styczeń 22, 2016 o 20:13

dzięki Michał, że odgrzebałeś temat Microsoft Money, mnóstwo osób na to czekało

sam – przyznam szczerze – głównie z tego powodu zaglądam na Twojego bloga.

pozdrawiam.

Odpowiedz

Michał Szafrański Styczeń 22, 2016 o 20:27

Hej Morfi64,

Tak – wiem, że wiele osób czekało. Cieszę się, że w końcu się uporałem z tym tematem i dotrzymałem obietnicy sprzed dwóch lat. 🙂

Pozdrawiam

Odpowiedz

Szymon Styczeń 22, 2016 o 20:34

Ja z kolei używam własnego autorskiego rozwiązania. Aplikacja, którą sam zrobiłem i rozwijam (od czasu do czasu). Niestety budżetowania jeszcze nie ma, ale ma coś czego żaden inny program nie ma, a mianowicie import transakcji z plików csv z kont kilku polskich banków z automatyczną kategoryzacją wydatków. Tego mi brakowało dlatego dam podjąłem się tego tematu. Do tego proste raportowanie, dzięki czemu wiem ile na co wydaję. Moja aplikacja nie jest nigdzie dostępna, gdyż brakuje mi czasu na jej skończenie, ale jakby ktoś był chętny na jakieś beta testy to może ją udostępnię w zamian za konstruktywne uwagi.
Widziałem MS Money i muszę przyznać że ma spore możliwości, ale nic dziwnego skoro pracowało nad tym pewnie wiele osób przez dłuższy czas. Nie jest rozwijany, ale ciągle na czasie, gdyż budżetowanie nie zmieniło się od wielu lat i nie zapowiada się na to. Gdyby miał możliwość importu to pewnie zacząłbym z niego korzystać.

Odpowiedz

Marcin Styczeń 24, 2016 o 10:16

Mógłbyś pokusić się o napisanie funkcji eksportującej dane z twojego programu w formacie pliku MS Money.
Ew. co jakiś czas doklejać do pliku nowe transakcje / zmiany + modyfikować go już w MS M.

Odpowiedz

Kuba Styczeń 27, 2016 o 19:21

Nie jesteś jedyny – też jestem w trakcie pisania modułów do importowania i kategoryzowania z plików csv. Natomiast jako ‚podstawę’ używam programu MoneyDance. Wprawdzie jest płatny (wersja demo do 120 transakcji), ale jego główną ja dla mnie zaletą jest właśnie rozszerzalność – można pisać swoje moduły w Javie i Pythonie.

Odpowiedz

Andrzej Styczeń 31, 2016 o 10:47

Chętnie zerknę na tą wersje beta 🙂
Tylko pytanie, czy piszesz to mobilnie w wersji przeglądarkowej czy desktopowej ? Bo mam maca 🙂

Odpowiedz

lwi Luty 2, 2016 o 22:03

To średnio przydatne – większość zakupów ma charakter „split”, płacimy też gotówką itp. więc i tak trzeba grzebać w transakcjach.

Podejrzewam, że jesteście informatykami i popełniacie typowy dla specjalistów błąd – bardziej koncentrujecie się na technicznej obsłudze niż praktycznym zastosowaniu. I macie z tego po prostu fun.

Z mojego doświadczenia wynika, że żaden program w długim okresie nie radzi sobie z automatycznym importem i kategoryzowaniem transakcji z różnych systemów/wyciągów bankowych. Bo te systemy są po prostu różne i ciągle się zmieniają.

Odpowiedz

Michał Wrzesień 2, 2016 o 15:38

Również tworzę podobny program. Jestem zainteresowany szczególnie dodaniem obsługi importu kolejnych CSV, z banków do których nie mam dostępu. Jak masz takie to daj znać.

Odpowiedz

Artur Styczeń 22, 2016 o 20:40

„Every other week” oznacza „co drugi tydzień”, a nie w każdym tygodniu.

Odpowiedz

Michał Szafrański Styczeń 23, 2016 o 12:26

Hej Artur,

Pewnie. To co klikam na filmie niekoniecznie musi się zgadzać z tym co mówię. Wiem co chcę powiedzieć, ale nie zawsze skoordynuję to z klikaniem. Dlatego tak bardzo nie lubię nagrywać tych przewodników. 🙂

Pozdrawiam

Odpowiedz

Łukasz Styczeń 22, 2016 o 21:15

Cześć,
Michał popraw film 10, gdyż rozmycie pojawia się chwilę po tym jak są widoczne Twoje kwoty wydatków i można je bez problemu zobaczyć pauzując w odpowiednim momencie.

Pozdrawiam
Łukasz

Odpowiedz

Aneta Styczeń 22, 2016 o 21:24

Hej Michał,

genialnie, że w końcu poszedłeś dalej z tym kursem. Już byłam pewna, że zrezygnowałeś z tematu.
Pytanie do Ciebie: A co jeśli oszczędności są na lokacie i gdy się kończy zakładam nową lokatę + dodaję do niej składki, które odkładałam sobie przez czas jej trwania? Np. zbieram na samochód, uzbierałam przez ostatnie 10 miesięcy 8000 zł i pracują sobie na lokacie, ale cały czas odkładam co miesiąc 800 zł na konto oszczędnościowe i jak kończy się lokata to nową zakładam powiększoną o zebrane składki.
Jak to uwzględnić w budżecie oszczędności?

Odpowiedz

Marcin Styczeń 22, 2016 o 21:54

Michał, a czy znasz Toshl? Imho dobra aplikacja do śledzenia wydatków i fajnie obrazująca budżety (niedługo nowa wersja na Androida).
Płatna, ale niewiele. Może chciałbyś spróbować? Bardzo ciekawi mnie Twoje zdanie. (Nie jestem w żaden sposób związany z autorami aplikacji – po prostu ją lubię :))

Odpowiedz

Andrzej Styczeń 22, 2016 o 22:53

Cześć Michał,
zabrałeś mi ostatnią wymówkę przed tworzeniem budżetu domowego 🙂 Bardzo czekałem na ten artykuł, ale opłacało się. Też uważam Microsoft Money za najlepszy program do spisywania wydatków, ale do tej pory nie potrafiłem tworzyć w nim budżetu, a robienie go w innej aplikacji uznałem za stratę czasu.
Gratulacje za „złotą dziesiątkę”, uważam że w pełni zasłużona.

pozdrowienia

Odpowiedz

Piotr Styczeń 22, 2016 o 23:18

Michale ponieważ widziałem że uzywasz maka, to czy masz drugi osobisty komputer pod program? czy uzywasz wirtualnej maszyny virtualboxa itd.?

Odpowiedz

Michał Szafrański Styczeń 23, 2016 o 12:15

Hej Piotrze,

Opisałem to w ramce powyżej w artykule. Korzystam z maszyny wirtualnej Parallels Desktop. Tam mam Windows 7 tylko na potrzeby MS Money.

Pozdrawiam

Odpowiedz

TOMEK Styczeń 23, 2016 o 18:02

Podobnie jak i ja – zainstalowałem Windows Parallels Desktop 11 tylko dla MS MOney. Działa wszystko 🙂

Tak sobie przypominam – mój pierwszy kontakt z Twoją stroną był właśnie przez kliknięcie w google na link, gdyż szukałem jakieś dwa lata temu takiego programu jak MS Money.
I tak się zaczęła historia z Twoim blogiem Michale 🙂

Odpowiedz

Wojtek Styczeń 23, 2016 o 03:20

Cześć, pytanko czy Budżet w google doc jest gdzieś dostępny? Ta aktualna wersja. Bo z tego co widziałem w kursie można kupić i będzie tam aktualna jednak szczerze mówiąc nie potrzebuję kursu potrzebuję tylko ten budżet żeby wrzucić go sobie do google drive. Poradzisz coś Michał? Gdzieś osobno można go zdobyć/kupić?

Odpowiedz

Michał Szafrański Styczeń 23, 2016 o 12:14

Hej Wojtek,

Wystarczy ściągnąć arkusz w XLSX i wgrać go sobie do Google Drive. Działa. Tak po prostu.

Pozdrawiam

Odpowiedz

Mateusz Październik 30, 2016 o 17:28

Mam pilne pytanie.
Mianowicie w jaki sposób zmienić walutę w zakładce budżet, próbuję już to zrobić od kilku godzin, ale ciągle mam wszystko w funtach. Tworząc listę dochodów można przeliczyć w opcji z funty na dowolną walutę, ale przelicza tylko wpisaną kwotę i zapamiętuje w funtach.

Odpowiedz

Wolontariat Styczeń 23, 2016 o 07:57

Haha, przy okazji – dobrze dowiedzieć się jak można odpalać stare programy na Win10. Jeszcze dziś przygotuję mój budżet 🙂

Odpowiedz

JankoMuzykant Styczeń 23, 2016 o 08:08

Michale,
wychodzi na to, że budżetowanie z pomocą MS Money zaczęliśmy wcześniej niż Ty :-), a licząc czas kiedy nawet jeszcze nie byliśmy małżeństwem i moja przyszła żona rozliczała nasze pieniądze na wspólnym koncie to jeszcze dłużej. Ms Money był super, ale w pewnym momencie stwierdziliśmy, że potrzeba nam czegoś nowego. Żaden z naszych rodzimych programów nam się nie podobał i kiedy już szwagier nabrał zdolności informatycznych napisał nam program do budżetowania, który uwzględnia nasze indywidualne potrzeby. Choć z sentymentem wspominam wykresy jakie można było generować w MS Money obrazujące wydatki 🙂

Odpowiedz

Paweł Styczeń 23, 2016 o 11:41

Jeśli ktoś ma problemy z regularnym aktualizowaniem MS Money, to polecam aplikację na androida – MyMoneyTracker, nawet jest polskie tłumaczenie:)
Można definiować kategorie i podkategorie wydatków, następnie tworzyć budżet i analizować bilans w zadanym okresie czasu (przydatne gdy liczycie budżet od połowy miesiąca), uwzględnia wiele kont. Testowałem wiele aplikacji, ta wydaje mi się najwygodniejsza.
No i przede wszystkim zawsze jest pod ręką, w kieszeni, można dodawać wpisy zaraz po zakupach.

Odpowiedz

Łukasz Styczeń 23, 2016 o 12:17

Cześć, a co myślisz o Kontomierzu? Obecnie go używam i póki co jestem zadowolony, ale jestem ciekawy Twojej opinii na temat tego narzędzia: głównie aplikacja webowa + aplikacja na Androida (akurat jej funkcjonalność bardzo minimalistyczna – w sumie tylko do zapisywania transakcji). Potencjalne zagrożenie widzę w trzymaniu swoich danych na czyimś serwerze. Jest możliwość automatycznego importowania danych o transakcjach z swoich kont bankowych (hasła są niby przechowywane tylko na dysku komputera – możliwe, bo na innym sprzęcie trzeba podawać od nowa hasło).

Odpowiedz

Marek Styczeń 23, 2016 o 13:08

Jak na blog o oszczędzaniu – gdzie jeśli pamięć mnie nie myli, doradzałeś ludziom wyjeżdżajacym na urlop „wyłaczać światełko w telewizorze” w imię zaoszczędzenia paru złotówek na prądzie – promowaniem płatnej aplikacji MS (czyżby również za parę złotówek ? :P)
O ile przekalkulowanie wszystkiego na komputerze jest bardzo logicznym posunięciem, na rynku jest trochę alternatywnego oprogramowania przeznaczonego właśnie do tych celów, do tego nie raz nie dwa kompletnie darmowego – jak np GnuCash czy Money Manager Ex.
Skoro oszczędzać, czemu nie zacząć już w tym miejscu ? 40 funtów piechotą nie chodzi. Czy porównywałeś możliwości różnych aplikacji tego typu i np Microsoft Money czymś bije konkurencję na głowe (jeśli, to czym ?), czy po prostu jest to obszar przez Ciebie niesprawdzony ? W przeliczeniu na złotówki 236 zł za aplikację to na starcie jakaś inwestycja, chciałbym mieć przekonanie, że uzasadniona.
Pozdrawiam

Odpowiedz

Michał Szafrański Styczeń 23, 2016 o 13:25

Hej Marek,

Wnioskuję, że nie przeczytałeś dokładnie wpisu. W kilku miejscach napisane jest, że Microsoft Money jest aplikacją BEZPŁATNĄ albo inaczej mówiąc kompletnie darmową. 😉

Myślę, że to kończy temat i obala całą Twoją argumentację (i też użyję „języczka”). 😛

Pozdrawiam

Odpowiedz

Łukasz Styczeń 23, 2016 o 15:12

Hej Michał.

Dzięki za fajny poradnik budżetowania w MS Money.

A teraz zadanie na kolejne 2 lata – kiedy doczekamy się omówienia zakładki „Investing” ? 🙂
Używasz jej?
Czy w MS Money jest możliwość zbudowania portfela i śledzenia online aktualnych kursów akcji GPW / ETF?

Pozdrawiam.

Odpowiedz

Przemek Styczeń 23, 2016 o 19:17

Hej Michał,

Czekałem długo na ten wpis i już myślałem że się nie doczekam więc zacząłem korzystać z Twoich arkuszy kalkulacyjnych i one też są super. Teraz jednak będę prowadził obie wersje, jedną w MS Money i drugą w arkuszu, dzięki!!!
BTW w drugim filmiku ukrywasz swoje wydatki, które… w pierwszym są doskonale widoczne, z tego co widzę działasz na tych samych danych więc widzimy jakie są średnie przynajmniej w tych podstawowych kategoriach 😛

Odpowiedz

Tomasz Styczeń 23, 2016 o 23:22

Dlaczego ms money nie jest aktualizowany, czemu microsoft zaprzestał aktualizacji?
Bardzo dobry program by jeszcze dużo zarobił na nim.

Odpowiedz

Marcin Styczeń 24, 2016 o 10:22

To jest raczej pytanie do MS, niż do Michała.

Odpowiedz

Janusz Styczeń 24, 2016 o 09:16

Michał, dziękuję za ten wpis. Na bieżąco śledzę wpisy na Twoim blogu, ale do wczoraj nie budowałem konkretnego budżetu domowego. Spisuje wydatki do MS Money, ale nie analizuje ich dokładnie. Po dzisiejszych filmach czas na zmiany :))

Odpowiedz

Wojtek Styczeń 24, 2016 o 10:25

Hej Michał!
Dzięki Tobie już ze 2-3 lata każdy paragon wklepuje w MM. Akurat budżetu nie umiałem zrobić więc dzięki za kolejną pomoc 🙂
Nigdzie nie widziałem wpisu o macbooku – dlaczego go wybrałeś, dlaczego nie np thinkpad który jest solidniejszy i ma Windowsa i nie trzeba się bawić w jakieś dziwne rozwiązania typu maszyna wirtualna 🙂
I nie hejtuję – po prostu też czasami się nad tym zastanawiam – ale ostatnie co mogło by mnie przekonać to jakaś moda czy szpan. Mam starszego Thinkpada i ciężko mi uwierzyć że macbook mógłby być lepszy. Super klawiatura, trackpoint, oświetlenie klawiatury, legendarna trwałość (wciąż). Pewnie system robi różnicę, ale z drugiej strony pod Windows mamy aplikacje rozwijane od kilkunastu lat – stabilne, dopracowane i będące standardami we współczesnym świecie komputerów. A Mac? Chętnie bym o tym poczytał. Może jednak wrócisz na ciemną stronę mocy? 🙂

Odpowiedz

Marcin Styczeń 24, 2016 o 10:30

Michale, w jaki sposób można przy użyciu MS Money prawidłowo zaimplementować scenariusz, którego ja używam: większą część przychodów wrzucam na konto oszczędnościowe, a jak na podstawowym koncie kończą się te pieniądze (np. suma na tygodniowe wydatki), to z oszczędnościowego znów przelewam. Podobnie z pieniędzmi na czynsz – dostaję pensję 25., czynsz płacę 10., więc ta kwota przez ~14 dni leży na oprocrntowanym rachunku, ale to de facto nie są oszczędności i nie powinny być tak przez MS M kategoryzowane. To tylko metoda na zwiększenie wpływów z odsetek (aczkolwiek żałuję, że problematyczna jest automatyzacja tego w bankach – nie da się zaplanować przelewu z r-ku oszczędnościowego na podstawowy i potem przelewu lub kilku przelewów używających tej kasy na inny r-k z tego podstawowego).

Odpowiedz

Marcin Styczeń 24, 2016 o 10:34

Tak, żeby pieniądze te wyszły z r-ku w tym samym dniu – trzeba zlecić te przelewy na następny dzień, więc tracimy 1 dzień odsetek :-(.
Dodatkowo niektóre banki nawet nie pozwalają na ustawienie przelewów z datą przyszłą z kont oszczędnościowych :-(.

Odpowiedz

Marcin Styczeń 24, 2016 o 18:07

Witam!

Identycznie postępuję z zarabianymi pieniędzmi jak Ty. Mam zwykły ROR na którym zazwyczaj jest 100 zł na drobne zakupy (jeśli planujemy coś większego, dokładam środków), natomiast całą pozostałą kwotę na bieżący miesiąc trzymam na koncie oprocentowanym (oszczędnościowym). A jak to robię w MM? Po prostu traktuję te dwa konta jako jedno podstawowe 🙂 Suma wartości z obydwu kont podstawowych w banku jest wartością dla sumarycznego konta w MM. Nie uwzględniam też transferów między nimi, bo są one w MM, jak już wspomniałem, jednością. Sprawdza się ta metoda doskonale 🙂

Odpowiedz

Mateusz Styczeń 24, 2016 o 13:47

Cieszę się, że powstał w końcu taki temat. Jednak mam pytanie. Byłem na Twoim spotkaniu w Szczecinie i widziałem, że używasz sprzętu od apple. Czy masz jakieś odpowiednik ms money właśnie na OSX?

Odpowiedz

Beata Styczeń 24, 2016 o 14:51

Korzysta ktoś z Money Manager Ex? Macie jakieś zdanie? Szukam alternatywy dla MM 🙂

Odpowiedz

Sam_fisher Styczeń 24, 2016 o 17:32

Hej, próbowałem już kilku aplikacji, ale nadal nie mogę znaleźć idealnego rozwiązania następującej sytuacji: przykładowo, dwie osoby jadą gdzieś daleko do pracy raz w miesiącu. Jedna z nich płaci całość kwoty za paliwo w dwie strony natomiast druga wydaje pieniądze na wspólne zakupy. Po powrocie wszystko jest zliczane i jedna z osób, która wydała mniej przelewa różnicę na konto drugiej osoby tak aby finalnie być „na zero”. Jak to kategoryzować ? Jeżeli osoba nr 1 wpisze przykładowo 400zł w kategorii paliwo (które rzeczywiście wydała) będzie to niejako nieprawda gdyż osoba nr 2, która wydaje pieniądze na artykuły spożywcze w ten sposób zwraca swój dług za paliwo, a więc w wymienionym powyżej wydatku 400zł na paliwo znajduje się również pewna część pieniędzy wydana na artykuły spożywcze tyle, że za pośrednictwem osoby nr 2. Jak to rozwiązać przy kategoryzowaniu ? Pozdrawiam

Odpowiedz

lwi Luty 2, 2016 o 21:50

Przecież znasz całkowite kwoty wydane na paliwo i żywność. Wystarczy podzielić na dwa – bilans się zgodzi. Przykładowo wydajecie 400 zł na paliwo i 600 zł na żywność. Wpisujesz sobie 200 zł za paliwo i 300 zł za żywność i po problemie.

Odpowiedz

Gosia Styczeń 24, 2016 o 18:02

Spisuję wydatki w MS Money za Twoim poleceniem już od kilku tygodni. Teraz połączyłam ten Budget + Spending tracker z dniem 5 kursu BDT (system kopertowy). Czuję, że przejmuję kontrolę 😉 Dzięki!

Odpowiedz

Marcin Styczeń 24, 2016 o 19:34

A ja właśnie „celowo” nie używam budżetowania w MS Money. Program ma jedno poważne ograniczenie – kategorie w budżecie są sztywne. Jeżeli mam kategorię jedzenie i tam wpisuję zarówno jedzenie „zwykłe”, jak i drobne przyjemności – to MS Money zawsze wsadzi to do działu „Committed Exp” albo do „Fun”. Jeżeli kupuję książki to nie da się tego rozgraniczyć jako książki do nauki i książki – beletrystyka inaczej niż zakładając osobne kategorie. Tymczasem raz to będzie Committed a raz Fun. To samo z kontami. Jeżeli na jednym i tym samym koncie odkładam na emeryturę, na nagłe i na długoterminowe – to w żaden sposób tego konta w budżecie nie „podzielę” (nie da się tworzyć „sub-kont”. Dostawałem od tego białej gorączki 😉 Problem rozwiązałem tak, że używam podwójnej klasyfikacji – są kategorie + dodatkowa klasyfikacja na codzienne, nagłe, długoterminowe. Niestety wiąże się to z koniecznością kontroli budżetu przez raporty – coś za coś.

Odpowiedz

Artur Styczeń 24, 2016 o 19:52

Dzięki za MM i szkolenia z niego. Dzięki Tobie stosuję go od 2013r zamiast Excela i jest SUPER. Na mnie działa wartość netto w raportach, najpierw walczyłem aby wyjść z minusa, teraz walczę aby jak najszybciej osiągać założone cele na „plusie” 🙂 Wielki „szacun” za to co robisz. Więcej takich artykułów, dzięki i powodzenia.

Odpowiedz

Jacek R. Styczeń 24, 2016 o 20:42

Cześć Michał.
Dziękuję za poradnik.
Zauważyłem jedną, istotną dla mnie rzecz, której nie poruszyłeś.
Jak się stworzy tą bardziej zaawansowaną wersję budżetu to program dodaje nam do niego wszystkie podkategorie wydatków jakie mamy stworzone. Jest to mało przejrzyste. Zauważyłem, że można to łatwo poprawić. Ja to zrobiłem w ten sposób, że usunąłem np. wszystkie podkategorie dotyczące jedzenia. Następnie kliknąłem na „Add… > Expense > I want to add a category” i wybrałem z listy „Jedzenie : [all]”. Można też wybrać tylko kilka podkategorii i następnie kategorię z dopiskiem [all other]. Przydaje się to, kiedy mamy kilka podkategorii z danej kategorii w wydatkach nieregularnych a resztę w regularnych.
Pozdrawiam 🙂

Odpowiedz

Marek Styczeń 24, 2016 o 21:16

Czytam twojego bloga od dłuższego czasu. Uważam ze podcasty są rewelacyjne i słucham ich w samochodzie. Dzięki twoim bardzo szczegółowym wpisom zacząłem prowadzić swój domowy budżet. Na początku zainstalowałem sobie do tego program na telefonie i jestem ciekawy jak długo uda mi się to prowadzić – mam bardzo słomiany zapał ale z tym walczę. Dziękuję za wszystko co robisz, pozdrawiam i czekam na więcej 🙂

Odpowiedz

Tomasz Styczeń 25, 2016 o 15:55

Dzięki, dobry przewodnik. Chociaż widzę drobne różnice między tym co mówisz i tym co klikasz, ale łatwo się domyślić o co chodzi 🙂

Odpowiedz

artur Styczeń 25, 2016 o 17:06

Używałem Microsoft Money przez dłuższy czas, ale mi po prostu nie leżał (subiektywne odczucia podczas pracy z programem). Do tego zmiany w oprogramowaniu powodują, że o ile schemat ogólnie rozumianego budżetowania pozostaje bez zmian, to zmiany systemów operacyjnych pottrafią podstawić nogę, np. już w siódemce trzeba było kombinować z instalacją. Jasne, problemy się po prostu rozwiązuje, ale mimo wszystko wolę znaleźć przyzwoity open source + cross platform (stawianie maszyny wirtualnej dla jednego programu to według mnie przesada). Ideału jeszcze nie znalazłem, na chwilę obecną używam Money Manager Ex – sprawdza się i go sobie chwalę. Działa bezproblemowo i we wszystkich oknach i w maszynach unixowych, również ma dostępne źródła, więc można samemu kompilować. Na komórce też jest aplikacja (przynajmniej na na droida), niekoniecznie trzeba trzymać dane w chmurze, można też na lokalnej karcie (ale testowałem opcje, nie pracowałem dłużej, jednak rozliczenia finansowe wolę mieć w miejscu możliwie bezpiecznym). Przyjemna rzecz, jak ktoś szuka swojego rozwiązania, do poddaję ten program pod rozważenie.

Odpowiedz

Marcin Styczeń 25, 2016 o 18:16

Hmmm, ciekawe, że tylu ludzi ma problem z instalacją MM na najnowszych okienkach. Ja nie miałem najmniejszych, zarówno na Windows 7, jak i Windows 8.1 czy Windows 10 (żadnego grzebania w rejestrze czy ustawiania kompatybilności z poprzednimi wersjami Windowsa)…

Przy okazji mam pytanie do Michała: rozumiem, że ustalony budżet raz w miesiącu aktualizujesz o aktualne na dany czas wydatki nieregularne?

Odpowiedz

Artur Styczeń 25, 2016 o 22:26

Niech zgadnę, x86?
64-o bitowe okna z powodów „wewnętrznych” mają mniejsze lub większe problemy ze „wsteczną kompatybilnością”. Czasem wręcz powodując, że stare wersje programów są do wyrzucenia na śmietnik.
Specyfika systemu.

Odpowiedz

Marcin Styczeń 26, 2016 o 10:33

Nie, 64-bitowe systemy na Core i7 😉 Żadnych problemów! 🙂

Odpowiedz

KACPER Styczeń 27, 2016 o 19:33

U mnie win10, x64, i też bez problemów. Pewnie MS wprowadził jakieś zmiany (albo w instalatorze, albo w systemie).

Odpowiedz

Adam Styczeń 25, 2016 o 23:59

Hej Michał, świetny i bardzo przydatny przewodnik, dziękuję za jego udostępnienie. Myślę, że gdyby nie Twoje filmy, to nie zainteresowałbym się Microsoft Money.

Mam trzy pytania odnośnie budżetowania w MM, które spędzają mi sen z powiek:
1. Załóżmy, że przy planowaniu budżetu uśredniam koszty z poprzedniego roku. I tak np. w kategorii jedzenie wychodzi mi średnio 2000 zł/m-c, lecz przykładowo styczeń kończę na poziomie1800zł. Jak uwzględnić nadwyżkę 200 zł w budżecie lutowym?

2. Załóżmy, że całe moje nieregularne wydatki to 1000 zł w kategorii samochód. Odkładam więc od stycznia po 100 zł na fundusz wydatków nieregularnych i księguję to w MM jako transfer pomiędzy kontami. W czerwcu robie przegląd auta za 1000zł. Jak uwzględniam (księguję) to w budżecie?

3. Jak księgować/budżetować „wewnętrzną” pożyczkę z oszczędności na pokrycie bieżących wydatków gdy miesięczne koszty skaczą w jednym z miesięcy powyżej wszelakich planów?

Z góry dziękuję za odpowiedź, mam nadzieję, że przyda się też innym czytelnikom.

Odpowiedz

lwi Luty 2, 2016 o 23:06

Adam,

Czytam komentarze pod tym wpisem i widzę, że panuje ogromne zamieszanie.

Stworzenie dowolnego budżetu polega na:
1. Projekcji przepływów pieniężnych.
2. Spisaniu rzeczywistych przepływów pieniężnych.
3. Porównaniu planu z pkt. 1 z realizacją z pkt 2.
4. Rewizji budżetu na kolejny okres.

Moduł budżetowania w MM jest o tyle słaby (nawet bardzo słaby), że w zasadzie jest to bardziej lifetime planner i do tego połączono w nim projekcję przepływów pieniężnych i spisywanie rzeczywistych przepływów pieniężnych. To jest kompletnie nieintuicyjne dla laika.

Powiem tak: zapomnij o budżetowaniu z MM. Zrób sobie w Excelu zbiorczy budżet na najbliższe 3 miesiące – określ planowane przychody i wydatki stałe i zmienne. Określ ile gotówki chcesz odłożyć przez ten okres. Spisuj w MM dochody i wydatki. Po 3 miesiącach wygeneruj sobie jakieś proste zestawienie i porównaj z planem. Zrewiduj plan na kolejny kwartał. Koniec. Microsoft poszedł za daleko ze swoim modułem budżetowania i przyznam, że koncertowo spieprzyli sprawę.

Odpowiadając na Twoje pytania:
1. Nie uwzględniasz nadwyżki. Budżet to tylko plan. MM automatycznie może przeliczyć budżet na okres np. roczny i wtedy kompletnie nie ma znaczenia, czy w jednym miesiącu wydasz więcej czy mniej, jeśli średnio wydajesz 2000 zł miesięcznie. W rocznym bilansie to się zgodzi.
2. Księgujesz jako zwykły wydatek. Możesz wykorzystać konto do oszczędności. Możesz ustalić w planie większą kwotę na wydatki nieregularne w jednym miesiącu.
3. Odpowiedź w zasadzie taka sama jak w punkcie 1 i 2.

Odpowiedz

Adam Luty 5, 2016 o 10:11

Ivi, dzięki za odpowiedź. Faktycznie jest to dla mnie trochę zagmatwane. Dotychczas robiłem budżet w Excelu, gdzie określałem przy każdej kategorii planowaną kwotę na wydatki w danym miesiącu, a następnie wpisując wydatki rzeczywiste mogłem na bieżąco śledzić na ile mogę sobie jeszcze pozwolić. Gdy w danym miesiącu pozostawała nadwyżka, w następnym wiedziałem, że dysponuję dodatkowymi funduszami.

Chodzi mi właśnie o ten rodzaj bieżącej kontroli, czy mieszcze się w moich przychodach czy już nie. I wszystko jest jasne gdy rozpatruję to w skali bieżącego miesiąca, bo MM pokazuje procent realizacji budżetu. Natomiast zupełnie nie wiem jak zarządzać nadwyżkami z miesiąca na miesiąc. Może problemem jest budżetowanie miesięczne zamiast kwartalne? A może czegoś nie rozumiem?

Chodzi mi o budżetowanie na zasadzie opisanej w tym artykule:
https://jakoszczedzacpieniadze.pl/prosty-budzet-domowy
https://jakoszczedzacpieniadze.pl/wp-content/uploads/2013/10/Prosty-budzet-domowy.pdf

Odpowiedz

lwi Luty 5, 2016 o 21:31

Rozwiązaniem jest niewielka rezerwa na płynność – w lepszym miesiącu trochę wzrośnie, w gorszym trochę się skurczy, żeby w kolejnym być odbudowana. Musisz mieć tylko wygodny sposób śledzenia bilansu takiego konta.

Dodaj sobie konto bankowe typu „Savings” i przypisz je do grupy Savings & Debt w budżecie jako Expenses i contributions. Zaplanuj zerowe oszczędności dla tego konta. Przelewaj na to kotno nadwyżki finansowe takie jak wspomniane 200 zł. Również z tego konta dobieraj gotówkę gdy w danym miesiącu przekroczysz budżet. Jeśli zmienisz widok na roczny będziesz miał podgląd bilansu transakcji tego konta i będziesz wiedział ile musisz tam dołożyć lub ile możesz sobie z niego „pożyczyć”.

Gdyby okazało się, że ta rezerwa z miesiąca na miesiąc rośnie lub się kurczy będziesz musiał zrewidować budżet z powodu trwałej zmiany struktury dochodów/wydatków.

Odpowiedz

Adam Luty 7, 2016 o 14:09

Iwi, dzięki za radę – przetestowałem i póki co sprawdza się znakomicie!

Odpowiedz

Tomek Styczeń 26, 2016 o 16:30

Znacie jakiś sposób aby wyświetlać dane z MM na androidzie.

Odpowiedz

Jakub Zarazik Styczeń 27, 2016 o 16:52

Budżet, budżet i jeszcze raz budżet – to podstawa do osiągania wymiernych rezultatów w finansach osobistych.
Pozdrawiam,

Odpowiedz

KACPER Styczeń 27, 2016 o 19:35

Jak sprawić, żeby wydatki pojawiały się w MM z automatu? Filmy nie opisują, jak to skonfigurować. To jakaś synchronizacja z kontem?

Odpowiedz

Sebastian Luty 1, 2016 o 17:51

Nie synchronizują się z kontem, musisz wklepać ręcznie.

Jeśli kupisz w jednym sklepie rzeczy za 100zł, a będziesz chciał je podzielić na kategorie, np. 80zł jedzenie, 10zł papier toaletowy, 10zł karma dla psa, to też robisz to ręcznie.

Odpowiedz

Bartosz Luty 2, 2016 o 19:31

A ja mam problem z budżetem w MS Money.
1. Ja wpisać budżet już z góry np. na marzec?
2. Pomimo wpisania szczegółowych źródeł przychodu w styczniu, gdy tylko wybił 1 lutego nie mam możliwości podejrzenia styczniowych przychodów zdefiniowanych w „Budgeted income” i na nich się wzorować ustalając budżet na luty. One wszystkie gdzieś znikły. Jak je odzyskać?

Pozdrawiam i z góry dziękuję za pomoc.

Odpowiedz

lwi Luty 2, 2016 o 23:24

Według mnie z modułem budżetowania MM jest więcej problemów niż pożytku.
Nie może być przecież tak, że obsługa systemu przysłania jego zasadniczą funkcję.

Zaproponuję Ci żebyś stworzył sobie w Excelu najprostszy z możliwych budżetów na okres najbliższych 3 miesięcy. Kategorie: dochody, wydatki stałe, wydatki zmienne. Spróbuj przypisać jakieś kwoty do każdego miesiąca i zsumuj dla całego okresu. Spisuj transakcje w MM. Po kwartale wygeneruj sobie proste zestawienie za okres ostatnich 3 miesięcy i porównaj z zsumowanym planem.

Odpowiedz

moneygrabbing Luty 3, 2016 o 23:32

Kiedyś zainstalowałem ten program ale od razu go odinstalowałem. Jakoś go nie mogłem „strawić” więc zacząłem szukać alternatywy i znalazłem ciekawy i intuicyjny soft i co najważniejsze za darmo + w polskiej wersji językowej. Program można pobrać ze strony http://www.moneymanagerex.org/ i nazywa się Money Manager EX. Korzystam z niego od 2 lat i jestem bardzo zadowolony (ze względu na łatwiznę obsługi). A co najlepsze ma pełne statystyki i mogę potwierdzić stare powiedzonko nie ważne ile zarabiasz ale ile wydajesz.

Odpowiedz

Tomasz Luty 4, 2016 o 20:00

Sam od lat korzystam z Maca (Maców) i też korzystam z Parallels’a ale do potrzeb innych programów zawodowo i generalnie unikam, jeśli mogę. Czyli jeśli są odpowiedniki na Maca. Korzystałem z MM wiele lat temu na PC, szukałem różnych odpowiedników na Maca i nie znalazłem niczego, co by mi odpowiadało. Jest to w moim przypadku chyba jedyny obszar średnio zagospodarowany przez Mac. Jedyną nadzieję miałem w Quicken, podobno najlepszym tego typu oprogramowaniem w ogóle, ale nie jest on dostępny do sprzedaży w PL (także online) i jeśli dobrze pamiętam – może się tu mylić (próbowałem go przetestować dawno temu) nie da się nawet przejść początkowej konfiguracji, bo Quicken wymusza podanie konta w US/CA. Miał ktoś z użytkowników Maców od czynienia z Quicken i może potwierdzić, że da się z niego korzystać lokalnie w PL dla podstawowych potrzeb (nie mówię tu o jakichś tax-opcjach). Z góry dzięki za podzielenie się info.

Odpowiedz

Bartosz Luty 4, 2016 o 22:17

Dzięki za podpowiedzi. Nawet zainstalowałem już Money Manager EX, ale chciałbym dać jeszcze szansę MM. Robiłem budżety od kilku miesięcy w excelu, przejście na MM podobało mi się, ale zrobienie budżetu sprawia problemy.

Michale, czy możesz powiedzieć jak radzisz sobie z problemami, które ja zaobserwowałem? Wszak używasz tego programu od wielu lat.

Bartek

Odpowiedz

Dominika Luty 9, 2016 o 09:46

Witam Cię Michale, kilka dni temu trafiłam na Twojego bloga. Muszę przy tym dodać, że bezgranicznie mnie wciągnął. Jestem na etapie próby pojęcia obsługi Microsoft Money i dzięki Twoim filmikom jest to naprawdę bardzo pozytywne doświadczenie:) W trakcie napotkałam problem z walutą. Chodzi mi o to, że zarabiamy w Euro i chciałabym, aby całkowite podsumowanie było w Euro, a nie w złotówkach. Chciałam zacząć planować budżet i nie wiem jak to teraz zmienić, żeby mi wszystko przeliczało na Euro, a nie na złotówki. Jeśli możesz jakoś doradzić, będę wdzieczna. Pozdrawiam i czekam na dalsze wpisy. Robisz świetną prace:)

Odpowiedz

Adam Luty 9, 2016 o 17:38

Dominika, aby zmienić walutę, wejdż w ustawienia konta (Change account settings) i tam na dole można wybrać euro z listy walut.

Jeśli chodzi o globalną zmianę waluty, to można to zrobić w Tools -> Settings -> Program settings -> Currency -> Update currencies -> (wybierz walutę) -> Set as base currency

Odpowiedz

Tomasz Luty 21, 2016 o 18:43

Witam,
Jak można zainstalować dwa programy MM na jednym komputerze,
przy instalacji nie ma ścieżki gdzie zainstalować?

Odpowiedz

Kylo Ren Luty 23, 2016 o 18:32

Trochę OT – Money Pro na iPhone i iPada dziś staniało do 0,99€. Uźywam, polecam.

Odpowiedz

Żaneta Maj 1, 2016 o 14:00

Dzięki 🙂 Po latach (od ~2010) korzystania z innych opcji do ogarniania wydatków (głównie różnych form Excela) w końcu biorę się za ogarnianie Microsoft Money. Mniej więcej pare miesięcy po tym jak stwierdziłam, że może już wystarczy tak dokładnego ogarniania paragonów, etc. Cóż, nie potrafię 😀 Ale podobno coś, co się mierzy zazwyczaj się poprawia. W moim przypadku się to sprawdzało i nie lubię tego braku kontroli 😉
Spędzę dziś dzień z Twoimi filmami nt. tej aplikacji i z samą aplikacją 🙂 Właśnie startuje jej konfigurację.

Odpowiedz

Paweł Czerwiec 21, 2016 o 09:53

Wspomniany wyżej Money Pro na maka jest przez 3 dni w mega promocji $29.99 → $2.99 http://apple.co/28Jq3Gf

Odpowiedz

Bartosz Wrzesień 1, 2016 o 12:42

Hej,

Ma ktoś pomysł jak zmienić okres rozliczeniowy budżetu w MM, czyli od wypłaty do wypłaty, czyli 25 każdego miesiąca ? Pytam, ponieważ moje wydatki po 25 się zerują a nie chcę za każdym razem wchodzić w raport i zaznaczać daty jakie mnie interesują ?

Z góry dziękuje za podpowiedź 🙂
Bartek

Odpowiedz

Tomek Wrzesień 20, 2016 o 21:13

Michał,

Wielkie dzięki za praktyczny poradnik korzystania z Microsoft Money. Mam już dość frustracji na temat: „Gdzie się podziały moje pieniądze” i od kilku dni pieczołowicie spisuję w nim wydatki. Za miesiąc robię budżet a za rok mam dużo mniej długów (jeśli nie wcale). Taki jest plan.

Jeszcze raz dzięki za Twój „ekshibicjonizm” – bardzo pomaga.

Odpowiedz

Rafał Październik 19, 2016 o 20:41

Cześć Michał

Ostatnio przerobiłem Twój kurs Budżet Domowy. Super sprawa, prosto wytłumaczone wszystko itp bez komplikacji. Mam teraz jednak troszkę mętliku. Zacząłem zgłębiać ten temat i napotkałem na program MM. Powiedz proszę czy Ty całkowicie przeszedłeś z Excel na MM? Nie wiem co tworzyć. Czy Excel i MM jednocześnie czy może próbować tylko MM.

Pytanie czy te regułki z Excela można skopiować do MM?

Zastanawia mnie jeszcze czy Ty odseparowałeś jakoś wydatki domowe od firmowych, czy wszystko wrzuciłeś do jednego worka. To bardzo ciekawe dla mnie bo również prowadzę firmę i ambitnie myślę o konkretnym budżecie. Michał proszę o wskazówki 🙂 Dzięki

Odpowiedz

Zbyszek Grudzień 5, 2016 o 13:18

Michał,
Wrzuć linka do tego artykułu do zestawienia artykułów pt. „Budżet domowy”, zamieszczonego na głównej stronie Twojego bloga. Bardzo się tam przyda.

Odpowiedz

Kasia Styczeń 25, 2017 o 13:47

Czesc Michal,

Jakis miesiac temu przypadkowo trafilam na Twojego bloga – od tamtego czasu moje finanse nie wygladaja juz tak samo jak wczesniej 🙂 Z radoscia przebrnelam przez wszystkie wideoprzewodniki dotyczace programu Microsoft Money, wszstko jest ok, tylko natrafilam na jeden problem – w budzecie zaawansowanym Money „nie widzi” mojego konta oszczednosciowegoo, na ktore co miesiac odkladam i chce dalej odkladac okreslona kwote pieniedzy. Chodzi o Kategorie „Saving & Debt” – mam pod spodem tylko wpis „Unallocated”, jak moge tutaj dodac moje Konto, ktore juz od dawna jest na liscie moich wszystkich kont w Money? Tzn Money wie o tym koncie, widzi jego stan, ale nie uwzglednia go w budzecie. Jak moge to zmienic?

Pozdrawiam serdecznie i licze na Twoja odpowiedz.

Kasia

Odpowiedz

Adam Luty 18, 2017 o 23:30

Miałem taki sam problem. Dzisiaj udało mi się go rozwiązać. Jak jeszcze się z tym nie uporałaś to daj znać 😉

Odpowiedz

Darek Styczeń 28, 2017 o 16:03

Hej, co należy zrobić żeby MM identyfikował przelewy z głównego ROR na lokaty/oszczędnościowe konta etc. jako „oszczędności” w budżecie?

Odpowiedz

Darek Styczeń 28, 2017 o 16:09

Teoretycznie mam wszystko ok. Konta są pozaznaczane jako oszczędnościowe(poza głównym ROR). Robię w aplikacji transfer z głównego ROR na oszczędnościowe, a system nadal nie identyfikuje transferu jako oszczędności. Niby wszystko zrobiłem zgodnie z filmem nr 10, a mimo to nie działa.

Odpowiedz

Adam Styczeń 31, 2017 o 20:48

Cześć,

mam dokładnie taki sam problem jak Kasia z wpisu z dnia Styczeń 25, 2017 o 13:47.
Czy ktoś wie jak to rozwiązać. W ustawieniach konta mam oczywiście zaznaczone „Use this account for budgeted savings goals”.

Pozdrawiam
Adam

Odpowiedz

Piotr Kwiecień 30, 2017 o 22:04

Mam dokładnie taki sam problem jak poprzednicy. Jeśli ktoś potrafi to rozwiązać – proszę o wskazówki.

Pozdrowienia,

Piotr

Odpowiedz

Martyna Maj 28, 2017 o 16:18

Cześć Michale,

Mam jeden problem i nie wiem jak go rozwiązać żeby było poprawnie, przewertowałam Twoje poradniki i komentarze ale nie znalazłam odpowiedzi…

W jaki sposób planować w budżecie w MS Money wydatki z kont oszczędnościowych? Załóżmy, że odkładam pieniądze na wakacje od kilku miesięcy i wiem, że w maju jadę ja wakacje i wydam na to pieniądze z konta oszczędnościowego, w jaki sposób zaplanować budżet kiedy wiem, że w danym miesiącu moje wydatki będą wyższe niż przychody i nadwyżka zostanie pokryta z oszczędności?

Odpowiedz

Marcin Wrzesień 3, 2017 o 13:31

Cześć Michał,

Jestem w trakcie lektury Finansowego Ninja i właśnie utworzyłem też budżet w Microsoft Money zgodnie z filmem 10, czyli zaawansowany „Savings & Spending Budget”. Skonstruowałem zbilansowany budżet metodą 60/10/10/10, w „Committed Expenses” dodałem wszystkie szczegółowe kategorie wydatków, które należą do wydatków „stałych” i śledzę je w zakładce Spending Tracker. Jak do tej pory wszystko super 🙂 Ale nie wiem, jak śledzić wydatki nieregularne – mam je spisane w excelu, mam do nich szczegółowe kategorie w Microsoft Money, wiem ile na nie powinienem odkładać miesięcznie. Ale z drugiej strony chciałbym podobnie jak przy wydatkach stałych śledzić czy ich nie przekraczam (w ujęciu rocznym) – bo już w 2 dniu prowadzenia budżetu pojawił mi się właśnie wydatek nieregularny. No i tu powstaje pytanie:
– czy w „Irregular Expenses” dodać śledzenie wpływów na konto funduszu wydatków nieregularnych – żeby widzieć czy faktycznie odkładam na FWN
– czy też dodać tam kategorie tych wydatków nie regularnych (Planned amount = roczna planowana wartość z excela/12 ?), żeby widzieć czy ich nie przekraczam (w ujęciu rocznym)
– czy może do tych wydaktów rocznych utworzyć osobny budżet gdzie przychód (to łączne wpływy na FWN, a koszty do wydatki nieregularne?)

Byłbym bardzo wdzięczny za odpowiedź … i wracam do lektury FinNinja 🙂

Odpowiedz

Mariusz Grudzień 6, 2017 o 13:10

Jak wygląda prowadzenie budżetu w programie w przestrzeni czasu?
Czy w nowym miesiącu tworzymy nowy budżet czy modyfikujemy coś z poziomu aktualnego budżetu.

Jak zmienić budżet jeśli w przyszłości nasze przychody zwiększą się?

Podczas prowadzenia tego budżetu mogą nam zostawać nadwyżki. Jeśli chcemy je pokierować np na oszczędności długoterminowe to ja to zrobić edytując budżet i zmieniając podział procentowy czy można inaczej?

Podczas tworzenia budżetu i zmiany konta na gromadzenie oszczędności, konta ktore miały same przydzielić sie do savings & Debit nie przydzieliły się. jak sobie z tym poradzić?

Fajnie byłoby jakby Pan Michał pokazał na filmiku jak zarządza on całkowicie budżetem korzystając z tej aplikacji

Odpowiedz

Agnieszka Styczeń 4, 2018 o 23:18

Witam serdecznie,

Uczę się właśnie Microsoft Money. Przez przypadek, kiedy spisywałam „bills” dwukrotnie wpisałam wydatek i dwukrotnie poprzez „Enter in Register” potwierdziłam zapłatę przez „Record payment”. Chciałabym to wyrzucić, tzn z historii wyrzucić jedną płatność. W żaden sposób nie udaje mi się tego zrobić :/

Odpowiedz

basja Styczeń 11, 2018 o 01:09

bardzo dziękuję za film – zrobiłam budżet zaawansowany, tego mi brakowało.

Odpowiedz

Mateusz Luty 5, 2018 o 13:12

Witam
Od niedawna zacząłem spisywać wydatki w programie Microsoft Money. W związku z tym mam pytanie jak mogę dodawać moje należności bądź zobowiązania (przykład: pożyczyłem sąsiadowi 150 zł). Gdzie mogę taką transakcję zrobić aby transakcja ta była widoczna w zakładce Home

Odpowiedz

Agnieszka Marzec 1, 2018 o 15:31

Mateusz ja takie rzeczy ustawiam sobie w sekcji Bills i one sa widoczne wówczas w zakładce Home ( Bills and Deposits)

Odpowiedz

Tomasz Kwiecień 2, 2018 o 10:22

Hej Michał,

Z tego co zdołałem wyczytać w pomocy MS Money, prócz dwóch możliwości w zakresie prowadzenia budżetu domowego: Essential Budget i Savings and Spending Budget
istnieje jeszcze trzecia: Advanced Budget
Może przydałby się jakiś jakiś artykuł, czy krótki film na ten temat.
Pozdrawiam

Odpowiedz

Marlena Kwiecień 22, 2018 o 14:13

Dzień dobry! Właśnie dziś usiadałam do spisywania wydatków z tego tygodnia i z niepokojem odkryłam, że „okres korzystania z MS Money się skończył”. Dodam, że miesiąc temu wymieniałam komputer i musiałam od nowa zainstalować program (MS Money Deluxe – innego nie było na stronie Microsoft).
Czy wiecie coś może o tym, że MS Money znów stał się programem płatnym? Czy można znaleźć tę darmową, poprzednią wersję?
Czy ktoś też ma może taki problem?
Pozdrawiam i czekam na Wasze porady, bo jak nie ruszę z Microsoft, to zaraz mój budżet legnie w gruzach!!! :((((((

Odpowiedz

Artur Sierpień 27, 2018 o 15:06

Cześć Marcin,

pamiętam początki tego bloga – jeszcze wtedy studiowałem i bacznie śledziłem Twoje wpisy. Potem porzuciłem zainteresowanie oszczędzaniem, ale po 30. temat wrócił jak bumerang między innymi za sprawą kredytu hipotecznego 😉

Mam do Ciebie pytanie. Od miesiąca spisuje dzielnie wydatki i ogarniam zaawansowany budżet w Microsoft Money. Mam jednak pewien problem – w kategorii Savings&Debt mam zaplanowane oszczędności na kwote 4000 zł. W rzeczywistości przelałem 7000. MM traktuje to jednak jak wydatek i w budżecie pokazuje -3000. Kłuje mnie to w oczy. Chyba, że tak ma być że MM traktuje jako wydatek na poczet oszczędności. Da radę to jakoś jednak zmienić? Kombinowałem z ustawieniami konta, ale poległem.

Odpowiedz

Marcin Wrzesień 27, 2018 o 12:17

Świetny artykuł Michale, jestem Twoim fanem Twoja książka Finansowy Ninja, bardzo pomogła mi ustabilizować moje finanse. O Microsoft Money szczerze nigdy nie słyszałem, ale mam w planach przetestować.

Odpowiedz

Maciej Luty 12, 2019 o 00:01

Hej Michał,

Śledzę Twojego blog-a już od połowy 2018, jednak ze względu na „perypetie” rodzinne
(narodziny syna) miałem mało czasu na regularne śledzenie czy przeglądanie zamieszczonych już wpisów/podcastów.
Miałem nadzieję, że może jeszcze w grudniu uda mi się ruszyć z kopyta, żeby od nowego roku zacząć „profesjonalnie” oszczędzać. Niestety nie udało się to w 100%, głównie przez chwilowy nawał obowiązków w pracy.
Wydaje mi się, że jestem już na ostatniej prostej do „profesjonalnego” oszczędzania.
Przed chwilą skończyłem swój pierwszy budżet w MS Money, tzn. nie do końca go skończyłem, i kończąc ten przydługi wstęp, właśnie w tym temacie piszę.
Może będziesz w stanie mi pomóc, chociaż bardzo mocno wydaje mi się, że mój problem może być nie do rozwiązania, a więc:

Mamy z żoną kilka kont, w tym 2 konta w MBanku. Są to konta zasilane automatycznie przez nasze główne konto PEKAO co miesiąc kwotą załóżmy 500zł
Pieniądze z tych kont przeznaczamy tylko na siebie, (kosmetyki, odzież, imprezy, hobby, jedzenie na mieście-osobno, gdy wychodzimy razem płacimy z innego konta) jak zatem widać wydatki zaliczane są do kilku kategorii występujących w Budżecie MS Money.

Aktualnie w budżecie nie uwzględniam w wydatkach przelewów na MBank 2 x 500zł ponieważ te pieniądze w ciągu miesiąca byłyby „wydane” 2-krotnie.
Pierwszy zanotowany wydatek to przelew z konta na konto, przez to, że nie są to stricte oszczędności jak IKE, tylko są na bieżąco wydawane to podczas spisywania wydatków z tych kont, znów mielibyśmy wydatek tych samych pieniędzy.

Niemniej jednak chciałbym w budżecie miesięcznym zaznaczyć, że regularnie z konta Pekao „wyparowuje” założone 2x500zł, ponieważ nawet jak ich nie wydamy na sprawy osobiste i nie odnotujemy żadnych wydatków z tych kont, tylko każde z nas wypłaci i schowa do skarpety to pieniędzy tych w ogólnym budżecie domowym nie mamy do dyspozycji już 5-tego każdego miesiąca, to czego nie wydamy mamy jako swoje pseudo oszczędności na kontach (ROR) w MBanku.

Czy jesteś w stanie doradzić mi jak ugryźć ten temat?
Potrzeba mi w Budżecie czegoś takiego jak konto oznaczone jako oszczędnościowe, na które co miesiąc przelewam z góry zaplanowane 500zł, ale po jakichkolwiek zakupach kwota ta się pomniejszała.
Pewnym rozwiązaniem jest początkowe pominięcie w budżecie wszystkich pozycji z kategorii OSOBISTE, która opłacana jest przez te konta na rzecz wydatków 2x500zł na MBank jako konto oszczędnościowe, a potem w ciągu miesiąca odpowiednie korygowanie fizycznie poniesionych wydatków. np wydając 50zł na fryzjera, umniejszam zabudżetowaną kwotę na koncie oszczędnościowym MBank. Niestety trzeba by to było robić ręcznie co może być uciążliwe i łatwo o pomyłkę, na dodatek wygląda to trochę jak księgowość kreatywna, ale jak nie będzie wyjścia to chyba tak będę robił.
Liczę, że masz w zanadrzu bardziej przystępne metody obejścia tego problemu.
Może być również „na piechotę”, ale chociaż nieco krótszą drogą…?
Skoro to program od Microsoftu, podejrzewam, że bazuje na Excelu a dokładniej na Visual Basic-u, to może jakieś macro można napisać ? 🙂

Czekam cierpliwie na odpowiedź,
Pozdrwiam
Maciej

Odpowiedz

Małgorzata Marzec 18, 2019 o 17:31

Michale, czy planujesz kolejne części o MM? Zwłaszcza inwestycje by się przydały. Pozdrawiam i bardzo dziękuję za to co już przygotowałeś. Zaczynałam od Twoich arkuszy, a teraz gdy mamy więcej oszczędności i kont to dzięki MM umiemy się ogarnąć 🙂

Odpowiedz

Małgorzata Maj 15, 2019 o 08:54

Michale (a może ktoś inny doradzi?) jak wpisywać zwroty ze sklepów internetowych? Coraz częściej z nich korzystam i coraz częściej zwracam. Np ostatnio kupiłam 10 par butów i zatrzymałam sobie jedną, a resztę zwróciłam. I jeśli wpiszę w budżecie jako wydatek pełną kwotę którą przelałam, a zwrot jako wpływ to mam zakłócony budżet na daną kategorię. Jeśli wpiszę tylko za jedną parę to wygląda na to, że mam więcej dostępnych środków i wykrzywia mi historię (np przy bilansowaniu konta ciężko się połapać z kwotami). Masz może jakieś rozwiązanie?

Odpowiedz

Kasia Sierpień 5, 2019 o 20:47

Jak w Microsoft Money zaplanować budżet, gdy pensję otrzymuje się pod koniec miesiąca, np. 25? Wiadomo, przeznaczona jest głównie na przeżycie w następnym miesiącu. Jednakże, na początku miesiąca, budżet domowy nie widzi wypłaty, ponieważ przelew nie wszedł 1go danego miesiąca, a wejdzie dopiero 27. A my już wydajemy. Czy to problem? Dopiero przesiadam się na Microsoft Money, dotąd prowadząc budżet w Excelu zakładałam po prostu, że pensja wchodzi 1wszego – przyjmując założenie rozliczania budżetu według miesięcy. Nie mam jednak pomysłu, jak to ugryźć w Microsoft Money. Chodzi mi o budżet zaawansowany.

Odpowiedz

Albert Listopad 6, 2021 o 10:27

Czy Microsoft Money dalej nie ma lepszego odpowiednika? Interesuje mnie coś co będzie funkcjonowało ze środowiskiem Apple bez używania symulatorów środowiska Windowsowego + aplikacja mobilna.

Odpowiedz

Michał Lipiec 21, 2023 o 20:39

Cześć,
Pewnie to będzie odgrzewanie kotleta ale trudno noszę to pytanie w głowie od kilku lat.
Pytanie jest ku pokrzepieniu mojego serca przez innych mozolnie rozliczających budżet. Otóż Michał zaraziłeś mnie budżetem domowym i od 2015 prowadzę go w Money. Mam to już tak we krwi, że nie potrafię bez tego żyć ale czasem się zastanawiam czy dalej warto, poświęcać na to czas co miesiąc.

Zastanawiam się od dłuższego czasu nad optymalizacją procesu rozliczenia mojego budżetu. Wszystko co się na rynku pojawia porównuje do Money. Od jakiegoś czasu zastanawiam się nad Finbotem. Zastanawiam się co na to społeczność i Ty Michał.

Moje największe zastanowienia:
1. Bezpieczeństwo udostępniania danych z banku do aplikacji zewnętrznej.
2. Brak funkcji split rachunku (z money)
3. Brak autouzupełniania
4. Brak możliwości pobrania danych z serwisu (jakby się kiedyś zwinął).

To co mnie kusi w Finbot:
1. Można dodać swoje kategorie (mam te co Michał od lat i się zżyłem)
2. Możliwość automatycznej kategoryzacji (przypisuje się w jaką kategorię ma ten sprzedawca).

Odpowiedz

Anuluj odpowiedź

Dodaj nowy komentarz

Poprzedni wpis:

Następny wpis: