Po dekadzie działania blog "Jak oszczędzać pieniądze" zakończył swoją działalność. Jedyną stale aktualizowaną sekcją bloga jest RANKING kont i lokat. Zapraszam też do lektury ponad 500 archiwalnych artykułów (ponadczasowych)! 👊

WNOP 109: Droga od piwnej pasji do własnego browaru – opowiada Tomasz Brzostowski z Browaru Brodacz

przez Michał Szafrański dodano 6 listopada 2017 · 26 komentarzy

Browar Brodacz

Jak otworzyć własny browar, warzyć dobre piwa i zaistnieć w świadomości wymagających klientów? I ile można na tym zarobić? Oto gotowy przepis.

Mój dzisiejszy gość udowadnia, że „wszystko jest dla ludzi”. Zaczął od eksperymentów z domowym warzeniem piwa a dzisiaj z powodzeniem prowadzi mały rzemieślniczy browar kontraktowy. Co to znaczy? O tym rozmawiamy w dzisiejszym odcinku podcastu. Dość powiedzieć, że pod marką „Browar Brodacz” produkuje się obecnie około 150 tys. butelek piwa rocznie a przychody netto firmy wynoszą ok. 700 tys. zł netto – po blisko 3 latach działalności.

To nadal mikro-skala, ale ten browar wyjątkowo dobrze radzi sobie z promocją własnych produktów. O tym, o błędach, o sposobie finansowania takiej działalności i o wyzwaniach związanych z procesem produkcji piwa, rozmawiam z Tomaszem Brzostowskim – założycielem i właścicielem Browaru Brodacz.

Czy każde hobby można przekuć na biznes? Nie wiem i nie mam pewności, że bezwzględnie warto to robić. Wszak, jeśli hobby jest dla nas odskocznią od codziennych obowiązków, to po prostu może nam obrzydnąć, jeśli będziemy się nim zajmować zawodowo. A z drugiej strony – kto z nas nie marzy o tym, aby żyć z tego co jest naszą pasją i na co gotowi jesteśmy poświęcać długie godziny?

Dla jasności: celem tego odcinka podcastu nie jest zachęcanie kogokolwiek do spożywania alkoholu. Rozmawiamy o przedsiębiorczości i tak się złożyło, że rozmowa dotyczy akurat branży związanej z produkcją piwa.

Zakładam, że mój blog trafia do ludzi dorosłych. Jeśli jednak masz mniej niż 18 lat, to wiedz, że nie powinieneś słuchać tego odcinka podcastu ani czytać poniższego wpisu, bo ustawodawcy wydaje się, że tego typu treści mogą Cię zdeprawować. A więc idź stąd! Żeby nie było, że nie ostrzegałem! 😉

Rozmowa w formie audio i wideo

Możesz posłuchać podcastu, przeczytać transkrypt na końcu wpisu lub posłuchać zapis na YouTube.

Oglądając wideo zasubskrybuj proszę kanał na YouTube oraz kliknij symbol dzwoneczka. Dzięki temu będziesz otrzymasz powiadomienie, gdy opublikuję nowy film.

Czytaj także: WNOP 087: Sukces na YouTube – Krzysztof Gonciarz opowiada o kulisach swojej pracy i ewolucji

W tym odcinku usłyszysz:

  • Kim jest Tomasz Brzostowski i czym się zajmuje?
  • Co to jest browar kontraktowy?
  • Czym różni się piwo rzemieślnicze od piwa koncernowego?
  • Ile butelek w zeszłym roku wyprodukował Browar Brodacz?
  • Jaki przychód miał Browar Brodacz w 2016 roku?
  • Skąd czerpać wiedzę na temat warzenia piwa?
  • Jaki sprzęt jest potrzebny do domowego warzenia piwa?
  • Dlaczego Tomasz zdecydował się robić piwo komercyjnie?
  • W jaki sposób poszukuje się browaru do współpracy?
  • Jakie są koszty warzenia pierwszej warki piwa?
  • Jak Tomasz przygotowywał się finansowo do rozpoczęcia swojego biznesu?
  • Jakie są złote miesiące w branży piwnej?
  • Dlaczego Tomasz nie może sprzedawać swojego produktu przez Internet?
  • W jaki sposób dystrybuowane jest piwo?
  • Ile piw Browar Brodacz ma w swojej ofercie?
  • Jakie były etapy rozwoju Browaru Brodacz?
  • Jak aktualnie wygląda sytuacja finansowa Tomasza?
  • Z jakimi wyzwaniami i problemami musiał się zmierzyć Tomasz?
  • W jaki sposób wyglądała do tej pory komunikacja marki Brodacz?
  • Jak wyglądały współprace z influencerami?
  • Jak obecnie wygląda promocja marki Browar Brodacz?
  • Kto wymyśla nazwy piw?
  • Jak wyglądają aspekty prawne przy promocji piwa?
  • Gdyby z dzisiejszą wiedzą Tomasz zaczynał swój biznes, co zrobiłby inaczej?
  • Czym zajmował się Tomek przed założeniem swojej firmy?
  • O festiwalu piwa.

Kliknij prawym przyciskiem, aby ściągnąć podcast jako plik MP3.

Strony, osoby i tematy wymienione w podcast’cie:

Sprawdź również: WNOP 107: Jak stworzyć własną markę odzieżową – podpowiada Joanna Glogaza z Lunaby

Pytanie lub komentarz? Zostaw mi wiadomość!

Masz pytanie? Możesz skorzystać z tego linku i nagrać dla mnie wiadomość głosową z wykorzystaniem mikrofonu Twojego komputera. Pamiętaj, że jedna wiadomość może mieć maksymalnie 90 sekund (ale możesz ich nagrać kilka) 🙂

Jeśli nagrywając pytanie przedstawisz się i podasz adres swojego bloga (lub strony WWW), to zlinkuję do niego tak jak uczyniłem w poprzednich odcinkach podcastu. To może pomóc w promocji Twojego bloga, więc tym bardziej zachęcam do zadawania pytań głosowo.

Będę Ci również wdzięczny za każdy komentarz. Napisz proszę, czy podobał Ci się ten odcinek podcastu. Chętnie z Wami podyskutuję i odpowiem na ewentualne dodatkowe pytania.

Skąd pobrać podcast

Podcast dostępny jest dla Was w wielu miejscach:

A jeśli podoba Ci się podcast, to będę Ci bardzo wdzięczny, jeśli poświęcisz minutkę i zostawisz swoją ocenę oraz krótką recenzję w iTunes. Wasze głosy powodują, że mój podcast trafia do rankingów iTunes. Dzięki temu łatwiej jest do niego dotrzeć tym osobom, które jeszcze nigdy go nie słyszały. A na tym bardzo mi zależy 🙂

Oceń podcast “Więcej niż oszczędzanie pieniędzy” <–

Jeszcze raz bardzo Ci dziękuję za Twoje wsparcie i życzę Ci świetnego dnia! 🙂

Zobacz także: WNOP 129: Busem przez świat, czyli jak zarabiać na podróżach – opowiada Karol Lewandowski

Transkrypt podcastu

Kliknij tutaj, aby pobrać spisaną treść podcastu (PDF).

"Finansowy ninja" - podręcznik finansów osobistych

Finansowy ninjaJuż ponad 130.000+ osób kupiło książkę "Finansowy ninja".

Nowe, zaktualizowane wydanie to ponad 540 stron praktycznej wiedzy o oszczędzaniu, zarabianiu, optymalizacji podatkowej, negocjowaniu i inwestowaniu, które pomogą Ci zostać prawdziwym finansowym ninja i osiągnąć bezpieczeństwo finansowe.

Przewodnik po finansach osobistych, który każdy powinien przeczytać jeszcze w szkole.

PRZEJDŹ NA STRONĘ KSIĄŻKI →

{ 26 komentarzy… przeczytaj komentarze albo dodaj nowy komentarz }

Piotr Listopad 6, 2017 o 22:47

Ciekawy temat, szczególnie dla mnie w obliczu otwierania z kolegą zakładu produkującego cydr. No cóż, człowiek dowiaduje się na co jeszcze zwrócić uwagę a lista jest długa. Dzięki za wywiad – myślę, że się przyda.

Odpowiedz

Krzysiek Listopad 7, 2017 o 12:30

Fajny wywiad.
Mam pytanie czy mozesz kogos zaprosic z branzy kosmetykow?
Ktos kto stworzyl swoj brand i wypuscil na rynek ?
Dzieki !

Odpowiedz

Radek Listopad 7, 2017 o 15:37

Fajny materiał, co browarnik (zwłaszcza rzemieślniczy) to inna, ciekawa historia do opowiedzenia. Dobry study case dla fanów kraftu.

Odpowiedz

Wojciech Wesołowski Listopad 7, 2017 o 17:55

Rewelacyjny materiał …
Miałem kiedyś przyjemność kosztować.
Szkoda że nie można zamówić przez internet …

Odpowiedz

Adam Listopad 7, 2017 o 20:31

Hej Michał,

Tak z ciekawości chciałem zapytać o Twoje podejście do Lotto. Z pierwszych zestawień finansowych na blogu pamiętam, że wysyłałeś kupony traktując to jako swoisty podatek od marzeń. Czy dalej wysyłasz Lotto, czy w obecnej sytuacji zaprzestałeś? I czy jak ktoś ma zbędne pare złotych co tydzień, to czy warto wysyłać?

Pozdrawiam,
Adam

Odpowiedz

Piotrek Kmita Listopad 8, 2017 o 07:49

Czy warto? Nigdy. Ale jeżeli sprawia Ci to przyjemność i faktycznie wysyłasz zakład tygodniowo to czemu nie. Ja czasem puszczam lotka żeby poprawić sobie humor bo do momentu sprawdzenia kuponu czuje się jakbym już był wygranym 😉

Odpowiedz

Kris Listopad 7, 2017 o 23:33

Gdzie znajde transkrypcje? Bo nigdzie nie widze.

Odpowiedz

Michał Szafrański Listopad 8, 2017 o 09:51

Hej Kris,

Na samym końcu wpisu. 🙂

Pozdrawiam

Odpowiedz

Marcin Listopad 8, 2017 o 08:01

Michał. Czytuję zarówno bloga jak i porady w F Ninja. Dzięki za to wszystko, bo to bardzo ważne. Powinieneś opracować program dla szkół z wychowania finansowego 😄
Szczególnie dziękuję za rozmowę z Tomkiem (niesamowity gość, trzymam za niego kciuki). Z kolegą warzymy piwo domowo i jesteśmy na etapie planowania rozwoju w tym kierunku, pod marką Browar Karczewski. Zapraszam na FB. Mamy sporo frajdy z tego co robimy, bo piwowarstwo to świetna, rozwijająca zabawa
Pozdrawiam Marcin

Odpowiedz

Rocky Listopad 8, 2017 o 09:35

Kiedyś pracowałam jako barmanka i miałam okazję poznać wiele niesamowitych osób zafascynowanych nie tylko ważeniem piwa, ale również wiedzą o innych alkoholach. Nie da się ukryć, że były to osoby, które wiedziały o co w tym chodzi i przygotowywały zacne trunki.
Na przestrzeni lat widzę, jak imponująco rozwija się ten kierunek i nic dziwnego, bo piwa rzemieślnicze są o wiele lepsze niż, te które pochodzą z „masówki”.

Odpowiedz

Bartłomiej Listopad 8, 2017 o 14:47

Szczególnie ważny i ciekawy jest moment o tym, ile czasu potrzeba, aby spłacić kredyty i zobowiązania. Mimo że jest się na plusie pod koniec roku. Biznes to inwestycja długoterminowa.

Odpowiedz

Sebastin Listopad 9, 2017 o 17:58

Michał czy planujesz zaprosić Rafała Zaorskiego? Na pewno miałby wiele do powiedzenia na temat TJS i biznesów które prowadzi.

Odpowiedz

Marta Listopad 11, 2017 o 22:43

Mieszkam w Warszawie. Gdzie najblizej kupie piwo Brodacz?

Odpowiedz

Rafał Listopad 12, 2017 o 19:09

Niedawno pierwsze przekleństwa w wywiadzie z Kuźniarem. Teraz promocja alkoholizmu. Co będzie następne? Jak rozkręcić biznes kokainowy? Michał, w jaką stronę podążasz? 😉
A na poważnie, bardzo dobry podcast dla przyjemności słuchania. Naprawdę, świetnie się słuchało i szkoda, że tym razem tak krótko 🙂

Odpowiedz

Paweł Listopad 13, 2017 o 08:00
Tymoteusz Listopad 13, 2017 o 11:28

Wow! Brzmi motywująco i przekonująco, zwłaszcza dla mnie – osoby, która boi się ryzykować i angażować w coś „za bardzo”. Dzięki za wpis, z pewnością jeszcze nie raz do niego wrócę.

Odpowiedz

Robert Listopad 13, 2017 o 12:12

Ze sprzedażą piwa przez internet to powinni sprawdzić te możliwości. Na szybko przejrzałem sklepy z winami i firmy kurierskie spokojnie to dostarczają.

Odpowiedz

Seb Listopad 14, 2017 o 18:25

Bardzo ciekawe i na czasie, kiedy przymierzam się do produkcji cydru 🙂

Pozdrowienia dla Michała i Tomasza.

Odpowiedz

Katarzyna Listopad 15, 2017 o 12:03

Fajny artykuł, fakt w życiu trzeba robić to co się lubi to po jakimś czasie przeradza się to w sukces. Sama lubię piwko 🙂 i zawsze chętnie testuje nowe marki 🙂 może kiedyś założe swój browar kto wie 😀

Odpowiedz

Michał Grudzień 5, 2017 o 20:57

Naprawdę bardzo interesujący odcinek. Gości bardzo przyjemnie się słuchało, ciekawie opowiadał, o ciekawym temacie w ciekawy sposób 😉 Pozazdrościć tylko takiej swobody w rozmowie i oby więcej takich podcastów. Pozdrowienia!

Odpowiedz

Tomek Grudzień 22, 2018 o 09:21

Cześć Michale, Browar Brodacz obecnie daje możliwość zakupu części swojego browaru za pośrednictwem akcji, uważasz ze warto zainwestować ?

Odpowiedz

Michał Szafrański Grudzień 22, 2018 o 13:31

Hej Tomek,

Dziękuję za kontakt. Nie wchodzę w inwestycje, których nie rozumiem. W tym przypadku nie analizowałem i się nie wypowiadam.

Poza tym mam dosyć dużą awersję do inwestowania w cudze firmy, w przypadku których nie widzę realnie scenariusza na wyjście z inwestycji.

Pozdrawiam

Odpowiedz

Tomek Grudzień 22, 2018 o 14:41

Dzięki za odpowiedz Michał 🙂

Odpowiedz

Krzysiek Styczeń 22, 2019 o 11:54

Hej,
Kurcze odcinek trafił w mój czuły punkt. Pierwsze piwo domowe uważyłem w 2005 roku. Piwo warzyłem w domu przez prawie 3 lata (do czasu skończenia studiów). Później zacząłem pracę zawodową i przestałem mieć czas na warzenie. 2 razy próbowałem wrócić do swojej pasji, ale się nie udało. Właśnie kilka miesięcy temu sobie uświadomiłem, że gdybym swojej pasji nie zarzucił to mógłbym mieć jeden z pierwszych browarów rzemieśliniczych w Polsce. Większość właścicieli takich browarów zaczynało mnie więcej wtedy co ja, a Tomek Brzostowski zaczął nawet kilka lat później niż ja :-).
W czasach kiedy zajmowałem się piwowarstwem domowym była raczej tendencja do zamykania browarów (zarówno małych jak i dużych). W 2007 w moim wojewódzwtwie, dolnośląskim był tylko jeden browar i to był browar restauracyjny we Wrocławiu na Rynku. Także chyba nikt nie przewidywał, że pojawi się taki trend na rynky piwowarskim jak browary rzemieślnicze.
Teraz moim zdaniem rynek jest już bardzo nasycony i trudno byłoby mi się przebić gdybym próbował teraz zacząć. Poza tym musiałbym właściwie zacząć od nowa, od zera, bo piwa od 10 lat nie ważyłem.
Konkluzja jest prosta: jak masz jakąś pasję nie ma co jej porzucać dla „kariery” zawodowej. Trzeba dla niej znaleźć czas. Nigdy nie wiesz co się wydarzy i może, mimo to że teraz nic na to nie wskazuje, będziesz mógł na swojej pasji zarabiać.

Odpowiedz

Michał Marzec 19, 2019 o 00:14

A w tym roku Brodacz wchodzi na giełdę. To się nazywa twarde podejście do biznesu.

Odpowiedz

Dawid Maj 22, 2020 o 13:37

Kiedyś kupiliśmy sobie ze znajomymi ze studiów zestaw małego piwowara i eksperymentowaliśmy. Wychodziły raz lepsze, raz gorsze, ale satysfakcja z uważenia swojego piwa była bezcenna. Gorąco polecam taką zabawę! 🙂

Odpowiedz

Anuluj odpowiedź

Dodaj nowy komentarz

Poprzedni wpis:

Następny wpis: