Po dekadzie działania blog "Jak oszczędzać pieniądze" zakończył swoją działalność. Jedyną stale aktualizowaną sekcją bloga jest RANKING kont i lokat. Zapraszam też do lektury ponad 500 archiwalnych artykułów (ponadczasowych)! 👊

WNOP 031: Jak inwestować, żeby nie skończyć ze sznurem na szyi? – podpowiada Krzysztof Piróg

przez Michał Szafrański dodano 14 lipca 2014 · 67 komentarzy

FB-jak-inwestowac

Inwestowanie krótko czy długoterminowe? Jak? – zawodowy inwestor dzieli się swoimi 16-letnimi doświadczeniami.

Krzysztof Piróg – znany uczestnikom czerwcowej konferencji “Inwestuj Inteligentnie” – to osoba nietuzinkowa. T-Shirt, sportowe buty – można powiedzieć niedbały styl i specyficzne poczucie humoru, to jego zewnętrzne atrybuty. Niełatwo odgadnąć co kryje się pod spodem. A warto!

Oddaję Wam dzisiaj jeden z najlepszych odcinków podcastów (o ile nie najlepszy), jaki udało mi się dotychczas nagrać – kolejna audycja realizowana w ramach cyklu “Elementarz Inwestora”, który prowadzimy wspólnie ze Zbyszkiem z bloga App Funds.

Mój gość opowiada o trudach i meandrach pozostawania przy własnej strategii inwestycyjnej – zwłaszcza jeśli jest to strategia długoterminowa. Pokazuje także, jak dużą rolę dla wysokości naszych zysków może mieć krótkoterminowa gra spekulacyjna, ale tylko wtedy, gdy potrafimy radzić sobie ze stratą i akceptujemy wysokie ryzyko. Podpowiada także skąd czerpać dodatkową wiedzę.

Zapraszam serdecznie!

Sponsor podcastu – TMS Brokers

TMS BrokersPartnerem cyklu „Elementarz Inwestora” w okresie od maja do lipca 2014 r. i jednocześnie sponsorem tego podcastu jest TMS Brokers – najstarszy dom maklerski działający na rynku Forex w Polsce. Nasz Partner od ponad 15 lat należy do liderów w świadczeniu usług doradztwa na rynkach walut, CFD, kontraktów terminowych i opcji. Daje dostęp do ponad 6000 instrumentów, najnowszych analiz, rekomendacji oraz indywidualnej opieki maklerskiej. TMS Brokers jest polskim podmiotem, regulowanym przez Komisję Nadzoru Finansowego, doradzającym także polskim przedsiębiorcom przy zabezpieczeniu ryzyka walutowego, surowcowego i stopy procentowej.

Sprawdź również: Blogerzy prześwietlają inwestorów, czyli dlaczego warto być na konferencji “Inwestuj Inteligentnie”

Kilka słów o Krzysztofie

Krzysztof Piróg to zawodowy inwestor, który żyje z inwestowania na giełdzie i jak sam o sobie mówi, że nie przepracował w swoim życiu ani jednego dnia na etacie.

Miałem olbrzymią przyjemność spędzić z Krzysztofem 3 dni moich wakacji, podczas których do znudzenia (naszych rodzin) rozmawialiśmy o inwestowaniu, ryzyku, podejmowaniu wyzwań i życiu. O wszystkim – chociaż z boku mogło wyglądać, że rozmawiamy o jednym 🙂

Krzysztof to barwna postać. Jak sam mówi na giełdzie prawdziwe sukcesy zaczął odnosić dopiero wtedy, gdy aktywnie zaczął grać w blackjacka. To tam nauczył się radzenia ze stratą, jak również w praktyce testował modele statystyczne i wykorzystywał rachunek prawdopodobieństwa by budować swoją przewagę nad kasynem. Od 2004 roku regularnie triumfuje także w konkursach giełdowych organizowanych przez gazetę Parkiet oraz brokerów.

Nie ma w tym dużego przypadku. Krzysztof jest obecny na rynkach kapitałowych od 1998 roku i przez ostatnie 16 lat osiągnął średnioroczną stopę zwrotu na poziomie 32% (możecie wierzyć lub nie – Wasze podejście do tego w żaden sposób nie zmienia jego sytuacji). Jak sam mówi, najwyższe stopy zwrotu uzyskuje dopiero od 2007 roku – po blisko 10 lat inwestowania. Wcześniej mierzył się także z bankructwem.

Przy tym wszystkim Krzysztof jest jednocześnie osobą pełną pokory w stosunku do rynków kapitałowych i własnych umiejętności. Nie przypisuje sobie wszystkich zasług i zauważa znaczenie szczęścia – zwłaszcza w przypadku swoich inwestycji krótkoterminowych.

Elementarz Inwestora – słowo wstępne

Ten artykuł wchodzi w skład cyklu edukacyjnego “Elementarz Inwestora” prowadzonego przez autorów dwóch blogów finansowych: Zbyszka z bloga App Funds oraz Michała z Jak oszczędzać pieniądze. Celem naszego rocznego projektu edukacyjnego jest pokazanie inwestowania krok po kroku – bez zadęcia, ściemy i koloryzowania.

Jedną rzecz musisz jednak wiedzieć: nie jesteśmy doradcami inwestycyjnymi, nie dajemy żadnych rekomendacji, nie proponujemy wspólnego inwestowania. W trakcie tego cyklu będziesz mógł śledzić dwa budowane przez nas portfele inwestycyjne (agresywny i bezpieczny), ale zdecydowanie odradzamy naśladowanie naszych kroków. Nie nastawiamy się na osiągnięcie konkretnego wyniku inwestycyjnego. Nasze portfele mają być tylko przykładem, którym posługiwać się będziemy, m.in. po to, by praktycznie zobrazować niektóre zagadnienia poruszane w cyklu artykułów.

Staramy się podzielić naszą wiedzą w maksymalnie uporządkowany sposób, ale pamiętaj, że dzielimy się naszymi doświadczeniami, które nie muszą mieć wiele wspólnego z Twoją rzeczywistością. Wyłącznie Ty jesteś odpowiedzialny / odpowiedzialna za swoje decyzje.

Jeśli chcesz być na bieżąco powiadamiana/-y o nowych artykułach, to zapisz się na newsletter. Akcję można śledzić też na Facebooku przez dołączenie do grupy Elementarz Inwestora (tu na bieżąco podajemy zawierane transakcje) oraz na Twitterze – #ElementarzInwestora. Aktualny spis wszystkich materiałów znajdziesz tutaj.

W tym odcinku usłyszysz:

  • Jak wyglądały początki inwestowania Krzysztofa?
  • Kiedy zaczął odnosić sukcesy?
  • Czego Krzysztof nauczył się grając w Blackjacka?
  • Na co zwrócić uwagę przy inwestycjach długoterminowych?
  • Co nazywamy długim terminem inwestowania?
  • Jakich błędów żałuje Krzysztof?
  • Jak ważny jest zdrowy rozsądek podczas inwestowania na giełdzie?
  • Różnice w inwestowaniu 20 i 40-latków.
  • Główne bariery wejścia na rynek GPW dla inwestycji długoterminowych.
  • Emocje i pokusy towarzyszące inwestowaniu.
  • Czy nadmiar wiedzy może być destrukcyjny?
  • Co dzieje się, gdy motywuje nas chciwość?
  • Co Krzysztof sądzi o używaniu dźwigni finansowej w długim, jak i krótkim terminie?
  • Jak rozpocząć inwestować długoterminowo? Czy istnieje dobry moment na wejście na rynek?
  • Dlaczego strata jest naturalnym elementem inwestowania?
  • Co zrobić, aby nie zniknąć z rynku?
  • Ile czasu Krzysztof poświęca na inwestowanie?

Kliknij prawym przyciskiem, aby ściągnąć podcast jako plik MP3.

Strony, osoby i tematy wymienione w podcast’cie:

Pytanie lub komentarz? Zostaw mi wiadomość!

Masz pytanie? Możesz skorzystać z tego linku i nagrać dla mnie wiadomość głosową z wykorzystaniem mikrofonu Twojego komputera. Pamiętaj, że jedna wiadomość może mieć maksymalnie 90 sekund (ale możesz ich nagrać kilka) 🙂

Jeśli nagrywając pytanie przedstawisz się i podasz adres swojego bloga (lub strony WWW), to zlinkuję do niego tak jak uczyniłem w poprzednich odcinkach podcastu. To może pomóc w promocji Twojego bloga, więc tym bardziej zachęcam do zadawania pytań głosowo.

Sprawdź również: Kalkulator stopy zwrotu

Będę Ci również wdzięczny za każdy komentarz. Napisz proszę, czy podobał Ci się ten odcinek podcastu. Chętnie z Wami podyskutuję i odpowiem na ewentualne dodatkowe pytania.

Skąd pobrać podcast

Podcast dostępny jest dla Was w wielu miejscach:

A jeśli podoba Ci się podcast, to będę Ci bardzo wdzięczny, jeśli poświęcisz minutkę i zostawisz swoją ocenę oraz krótką recenzję w iTunes. Wasze głosy powodują, że mój podcast trafia do rankingów iTunes. Dzięki temu łatwiej jest do niego dotrzeć tym osobom, które jeszcze nigdy go nie słyszały. A na tym bardzo mi zależy 🙂

Oceń podcast “Więcej niż oszczędzanie pieniędzy” <–

Jeszcze raz bardzo Ci dziękuję za Twoje wsparcie i życzę Ci świetnego dnia! 🙂

Czytaj także: WNOP 028: Psychologia inwestowania z perspektywy kobiety – rozmowa z Agnieszką Kowalczyk

Transkrypt podcastu

Kliknij tutaj, aby pobrać spisaną treść podcastu (PDF).

"Finansowy ninja" - podręcznik finansów osobistych

Finansowy ninjaJuż ponad 130.000+ osób kupiło książkę "Finansowy ninja".

Nowe, zaktualizowane wydanie to ponad 540 stron praktycznej wiedzy o oszczędzaniu, zarabianiu, optymalizacji podatkowej, negocjowaniu i inwestowaniu, które pomogą Ci zostać prawdziwym finansowym ninja i osiągnąć bezpieczeństwo finansowe.

Przewodnik po finansach osobistych, który każdy powinien przeczytać jeszcze w szkole.

PRZEJDŹ NA STRONĘ KSIĄŻKI →

{ 66 komentarzy… przeczytaj komentarze albo dodaj nowy komentarz }

Jarek Lipiec 14, 2014 o 10:47

„Jak inwestować, żeby nie skończyć na sznurze?”

fatalny tytuł – zachęcający wręcz do odbierania sobie bezcennego życia w wyniku nietrafionych inwestycji!!! zawiodłem się.

Odpowiedz

Ireneusz Fudro Lipiec 14, 2014 o 11:21

A mi tam się podoba tytuł Jarek.
Wzbudza emocje, daje do przemyślenia i wywołuje reakcje.
Wiec osobiście: dla mnie trafny
Pod kontem marketingowym: genialny 🙂

Odpowiedz

SuŁeK Lipiec 14, 2014 o 11:33

Ewidentnie w tytule (szczególnie po przeczytaniu treści) widać przymróżenie oka od autora, więc sugeruję nie spinać pośladków, bo komentarz niemerytoryczny.

A co do meritum – ciekawy podcast, chociaż musiałbym pewnie też spędzić ze 3 dni pijąc z gościem, by się aż tak nim zafascynować 😉

Odpowiedz

Michał Szafrański Lipiec 14, 2014 o 11:45

Hej Jarek,

A ja się trochę zawiodłem, że to jest Twój cały komentarz do tego odcinka podcastu. Słuchałeś?

Pozdrawiam

Odpowiedz

Lapeno Lipiec 14, 2014 o 14:25

Odnoszę wrażenie, że gdyby tytuł był inny też byłbyś „zawiedziony”.

Odpowiedz

Krzysiek Bernacki Lipiec 15, 2014 o 08:32

Ja również uważam, że tytuł jest trafiony. Przyciąga uwagę, ale też dotyka sedna problemu – inwestować trzeba z głową.

Odpowiedz

Przemek Lipiec 14, 2014 o 11:08

Ciężko nazwać to inwestowaniem jest to bardziej hazard, mało kto moze poradzic sobie ze stresem zwiazanym z takim „inwestowaniem”, emocje z tym związane i chęć zysków prowadzi 99 procent ludzi do podjecia decyzji ktorych normalnie by nie podjeli, czysta bukmacherka, kto w tym siedzi wie jak to sie konczy, niektórzy ludzie o słabych nerwach koncza na sznurze. Mam nadzieje ze ten artykuł nie przyczyni sie do inwestowania pieniedzy w giełde bo nie jest to zabawa dla tych ktorzy myslal o oszczedzaniu a o tym chyba jest ten blog.

Odpowiedz

Michał Szafrański Lipiec 14, 2014 o 11:51

Hej Przemek,

Piszesz „ciężko nazwać to inwestowaniem” – co masz na myśli pisząc „to”? Mam wrażenie, że generalizujesz, tylko nie wiem jeszcze na jaki dokładnie temat 😉

Pozdrawiam

Odpowiedz

Krzysiek G-a Lipiec 17, 2014 o 13:44

@Przemek
przecież zaoszczędzone pieniądze można zainwestować na giełdzie.
Pozdrawiam,

Odpowiedz

Ireneusz Fudro Lipiec 14, 2014 o 11:31

Jak nie skończyć ze sznurem na szyi – sprawa prosta.
Uczyć się od osób które się znają w na tym i są w danej branży ekspertami.
Mnie śmieszy czasami ze jest jakaś fajna okazji , coś ciekawego do zrobienia czy też innowacyjny projekt a ludzie rezygnują bo im „sąsiad i ciocia Jadzia” powiedziała ze się nie da.

Nie nauczysz się łowienia ryb od leśniczego ani inwestowana od sąsiada.
Co lepsze nie nauczysz się nawet łowienia ryb od studenta rybołówstwa który w ręku wędki nie miał 🙂

Podobnie jest w moje branży. Ode mnie inni się uczą bo nie teoretyzuje tylko pokazuje praktyczne rzeczy
Wiec dlaczego warto przesłuchać ten postcast ?
.. Bo mówi to praktyk z doświadczeniem nie teoretyk po studiach

Odpowiedz

Tomislav Lipiec 14, 2014 o 12:29

Bardzo pouczający podcast, kto skorzysta to jego wola. Alternatywą są super pewne, nieomylne i sprawdzone metody do zakupienia na największym portalu aukcyjnym już od 69,99 zł 😉
Dziękuję Michale i Krzysztofie !

Odpowiedz

Tomek Lipiec 14, 2014 o 12:40

A dla mnie ciekawy podcast. Ciekawe i wydaje mi sie szczere informacje dotyczace doswiadczenia z inwestowania. Pozdrawiam i oby takich wiecej :-).

Odpowiedz

Robert Lipiec 14, 2014 o 15:07

Cześć Michał,

Czytam, słucham, oglądam bloga już od dłuższego czasu. Cześć pomysłów wcieliłem w życie, część nie do końca do mnie pasowało i nie skorzystałem. Niemniej jednak uważam bloga za bardzo udanie prowadzonego i gratuluje pomysłów.

Wracając do samego podcastu. Tym razem trochę się rozczarowałem. Żebyś mnie źle nie zrozumiał. Prowadzony był w sposób prawidłowy, dobrze się go słuchało kilka rad można sobie przyswoić. Liczyłem jednak na coś innego. Czytając temat i później krótki opis, spodziewałem się jednak czegoś bardziej konkretnego. Tzn., co to tak na prawdę oznacza „inwestowanie długoterminowe”.

Cały podcast trwał godzinę, ale wyniosłem z niego jedynie „nie kombinuj, inwestuj długoterminowo”. Dla mnie można było to streścić w dwóch zdaniach 😉
Jeżeli planował byś jeszcze kolejną część wywiadu z p. Krzysztofem, prosiłbym abyście trochę bardziej rozwinęli samo określenie „inwestycja długoterminowa”, najlepiej z konkretnymi przykładami (oczywiście tymi z przeszłości). Czy dobrym pomysłem jest inwestowanie w akcje spółek, w kontrakty terminowe, w papiery dłużne czy jeszcze inne. Takie konkretne przykłady dużo lepiej trafiają do ludzi, którzy „nie mają wiedzy” w tej tematyce.
Na dzień dzisiejszy, po przesłuchaniu podcastu, mając możliwości inwestycyjne, wiem, że dobrym pomysłem jest inwestowanie długoterminowe, ale nie do końca wiem jak to zrobić.

Pozdrawiam,
Robert

Odpowiedz

TMS Brokers - Remigiusz Lipiec 14, 2014 o 16:25

Cześć Robert,

Zapraszamy do założenia rachunku w TMS. Jako Klient uzyskasz dostęp do pełnych materiałów z konferencji Inwestuj Inteligentnie, gdzie Krzysztof wchodził w więcej szczegółów, m.in. komentował konkretne zagrania na rachunku. Opowiedział on też dużo więcej o swoim dochodzeniu do sukcesów rynkowych.

Pozdrawiam,
Remigiusz Siemiątkowski
TMS Brokers

Odpowiedz

Kuba Lipiec 14, 2014 o 15:14

Rewelacja. Myślę, że rady Krzysztofa pozwolą ocalić nie jeden kapitał młodego inwestora marzącego o „szybkiej kasie”.

Michał niedawno skończyłem czytać twojego Bloga i przesłuchałem wszystkie podcasty. Wywołałeś rewolucje w moim myśleniu i podejściu do wielu spraw za co chciałbym serdecznie podziękować 😉

Mam nadzieje, że jeszcze wiele, wiele tak wartościowych rozmów będzie mi dane wysłuchać na łamach Twojego bloga.

pozdrawiam serdecznie

ps. fajnie by było posłuchać Twojej rozmowy z Kubą B. Bączkiem, albo Sławkiem Muturi.

Odpowiedz

Krzysiek Lipiec 15, 2014 o 18:43

Popieram w 100%. Uwazam, ze moze z tego powstac bardzo wartosciowy material.

Odpowiedz

Gosia Lipiec 14, 2014 o 15:16

Podcast bardzo fajny, Krzysztof zrobil na mnie dobre wrazenie. Sama interesuje sie gielda i nie uwazam tego za hazard jak niektorzy tu pisza. Faktycznie trzeba chyba to „lubic” zeby sie w to „bawic” ale to chyba jak z kazdym zajeciem, najlepsze osiagniecia ma ten kto laczy pasje z praca 🙂 Bardzo podobalo mi sie jak Krzysztof mowil o inwestowaniu dlugoterminowym, ze na gieldzie trzeba byc cierpliwym. Cenna uwaga.

Odpowiedz

Tomek Lipiec 14, 2014 o 16:10

Godzina przesłuchana, mam nadzieję, że mogłem przesłuchać to robiąc obiad 🙂 szybko mi to wszystko poszło wskuchając się w rozmowę. 10 lat sporo i do tego systematycznie dodając spore pieniądze… Powiedzieliście, że jest to troche lepsza inwestycja od lokat. Czy to troche jest wart, tego narażenia się na stres ? Na dzień dzisiejszy, troszkę zrozumiałem temat. Nie mniej, z powodu braku środków, nie rzucę się na złotego grala 😉 Ale dobrze, że mówicie, że ryzyko jest. Tak więc, tytuł jak i obrazek jest adekwatny do całego tematu.

Odpowiedz

MateuszW Lipiec 14, 2014 o 18:10

Zgadzam się ze wszystkim co powiedział Krzysztof. Sam boję się o ewentualną stratę przy inwestycjach gdyż długo i ciężko pracowałem na te pieniądze, które mam zgromadzone. Świetne rady jak dla mnie i zachęcenie do pierwszych poważnych kroków czyli inwestowania w długim terminie i nie zwracanie uwagi na zmiany negatywne które następują w krótkim okresie.

Odpowiedz

Ragan Lipiec 14, 2014 o 20:58

Cześć Krzysztof:)

Fajnie jakbyś napisał podręcznik jak inwestować długoterminowo. Krok po kroku-chętnie go kupię 😉 Bo tutaj mówisz tajemniczo.

Pozdrawiam Piotr

Odpowiedz

wielkip Lipiec 14, 2014 o 22:09

kupujesz – trzymasz 😉 za 20 lat sprzedajesz

Odpowiedz

Krzysiek Lipiec 14, 2014 o 21:45

Fajny podcast. Trochę z niego wyniosłem. Cieszę się, że mogłem wysłuchać tego, jak inwestowanie wygląda od strony inwestora z sukcesami. Te wszystkie przemyślenia dały i mi do myślenia :).

Odpowiedz

Marek Sadowski Lipiec 14, 2014 o 22:08

Mi pomógł ten podcast.
Zrozumiałem swój duży błąd, czyli spekuluję często sprzedając i kupując licząc na lepszy zwrot z inwestycji. Analizując poprzedni rok sam zauważyłem, że to nie ma sensu jednak postępuję tak samo…

Odpowiedz

Calipso Lipiec 14, 2014 o 23:03

Bardzo fajny podcast. Michał a te 32% średniorocznego zysku to jest za cały okres od 1999 do 2013? Czy tylko za np 2007-2013 ?

Słuchając tego podcastu mam wrażenie, że Krzysiek zrobił kilkaset procent w czasie hossy a potem systematycznie pomnażał ale już nie tak spektakularnie.

Odpowiedz

Michał Szafrański Lipiec 14, 2014 o 23:06

Hej Calipso,

Za cały okres od 1998 r.

Pozdrawiam

Odpowiedz

jac Lipiec 15, 2014 o 09:50

skoro za cały okres to jak to się ma do wspomnianego „bankructwa”, które miało się wydarzyć po drodze…
rady, które daje Krzysztof są dobre, ale trudne do zastosowania dla kogoś, kto zaczyna inwestować (i tu jest dobrze trzymać się tej wersji, że inwestujemy partiamii).
Bo stwierdzenie, że w dłuższym terminie zawsze się wygrywa jest nieprawdziwe! (to jest mit i trzeba mieć wiedzę o rynku jak i spółkach, w które już zainwestowaliśmy, trzeba weryfikować dlaczego spada już od ceny przy której nabyliśmy o 30-50% – bo może się zdarzyć i tak, że spółka zbankrutuje i wtedy trzymanie akcji nawet 100lat nic nam nie da;).
Ogólnie Krzysztof to co mówi to mówi teraz z perspektywy człowieka obytego na giełdzie (i tego się nie kupi – to trzeba przejść samemu, żeby zrozumieć głębszy sens jego wypowiedzi i podkreślania inwestowania długoterminowego). Nie pamiętam w tym momencie ale na pewno warto trzymać się też zasady, że inwestujemy te pieniądze, które w przypadku bezpowrotnej straty nie spowodują znacznego uszczerbku na naszej sytuacji finansowej.

Odpowiedz

Damian Styczeń 27, 2015 o 13:16

Też się zastanawiałem ile musiałby mieć na początku pieniędzy, aby przez 15 lat powiększyć tak saldo na rachunku. Bo jak wiadomo z pustego to i Salomon… 😉
Oczywiście te 32% nie na lokacie, ale zakładając czysto matematycznie
1 700 000 zł / 1,32 ^15 = prawie 17 000zł. Niestety w wieku 18 lat nie miałem takiej kasy dyspozycji.

Odpowiedz

Trudniak Lipiec 14, 2014 o 23:34

Sznur w tytule, niepotrzebny.
Największe wzrosty na warszawskiej giełdzie miały miejsce około 1994 roku a nie 10 lat później (jak twierdzi rozmówca w 14. minucie podcastu) – wiem, bo sam uczestniczyłem w tej hossie 🙂
Podcast potrzebny, dla ochłodzenia niektórych gorących głów, myślących o giełdzie: jakie to kiedyś dawała zysk, a to już nie wróci (choć pojedyncze strzały zawsze się znajdą).

Odpowiedz

Arkadiusz Lipiec 15, 2014 o 11:39

Przesłanie jest przecież jasne i konkretne: zarabianie na giełdzie to proces długotrwały. Nikt za nas nie zbierze potrzebnego doświadczenia, ale ucząc się na błędach innych można niektórych uniknąć.
„Na dzień dzisiejszy, po przesłuchaniu podcastu, mając możliwości inwestycyjne, wiem, że dobrym pomysłem jest inwestowanie długoterminowe, ale nie do końca wiem jak to zrobi”. Licząc na strategię w godzinnym podcascie, liczysz na świętego grala, którego nie ma i przed którym przestrzegano w nagraniu. Przecież autorzy wskazali książki, po które powinieneś sięgnąć i rozpocząć przygodę na giełdzie (nauka to proces długotrwały i żmudny).

Odpowiedz

Mateusz Lipiec 15, 2014 o 12:06

A jakie jest zdanie Krzysztofa na temat robotów, które zawierają automatycznie transakcje na giełdzie, walutach i surowcach ?

Pozwalają usunąć emocje z zawieraniem pozycji są gotową strategią można wrzucić je na serwer VPS i spoglądać tylko na wyniki np. raz w miesiącu .

Czy można gdzieś znaleźć komentarze Krzysztofa ? Posiada jakąś stronę bloga ?

Odpowiedz

Blake Kwiecień 7, 2017 o 09:14

Dlaczego niektórzy myślą że używając robotów pozbędą się problemów związanych z emocjami. Sądzę że nie jest to prawda, a emocję są i będą zawsze obecne przy inwestycjach, i jesteśmy od nich mocno zależni. Właśnie opanowanie własnych emocji jest moim zdaniem kluczem do opanowania dobrego inwestowania.
Wracając jeszcze do robotów, nie ma takich które tylko zarabiają non stop, robotom też zdarza się seria strat i to czasem bardzo duża licząc procentowo od całości kapitału. Może nastąpić obsuwa 80 procent kapitału. I co wtedy się dzieje?
Człowiek który widzi coś takiego, zaczyna działać emocjonalnie i pomimo tego, że robot dał by zarobić w ogólnych rozrachunku, inwestor tego nie wytrzyma i wyłączy go wcześniej. Dlatego też nie ma czegoś takiego jak wyzbycie się wszelakich emocji. One zawsze są i będą, niezależnie od sposobu inwestowania. Sztuką jest je opanować.

Odpowiedz

Lukasz Lipiec 15, 2014 o 15:54

Witam.
Podcast odebrałem pozytywnie. Najcenniejsze według mnie były dwie uwagi: pierwsza o której wiele osób napomknęło, o sensie inwestowania długoterminowego. Druga to próba obalenia mitu, gdzie mając ogromną wiedzę techniczno-teoretyczną związaną z inwestowaniem, inwestorzy próbują i tak zgadnąć co na giełdzie się wydarzy, bo przecież te wszystkie wykresy i wskaźniki jeśli chodzi o giełdę i tak nie mają 100% przełożenia na to co się w rzeczywistości dzieje.
Podsumowując: podcast ma świetny przekaz, ostrzegający przed nierozsądnym inwestowaniem i efektami nierozważnego wchodzenia na giełdę.

Odpowiedz

bart Lipiec 15, 2014 o 22:33

Czesc

Jedno pytanie, jeśli to nie wchodzi zbyt głęboko w sfere prywatną Krzysztofa…

Zakładając, że wszystkie pieniądze, które ma to 1,7 mln (choć pewnie nie) oraz że zarabiał regularnie przez 16 lat 32%, podczas których nigdy nie zerował konta (choć to nie prawda) to musiał wystartować z kwotą 20 000. Dodatkowo w tym czasie nie dość, że nie dokładał do kupki (brak etatu), to jeszcze musiał żyć za 0 zł miesięcznie. W takim razie jak się utrzymywał? Coś mi się tutaj nie zazębia… Prawdopodobnie brak etatu nie oznaczał braku pracy najemnej, czyli znaczna część z obecnego kapitału (a może nieznaczna, ale kluczowa) musiała być wygenerowana poza giełdą.
Trochę epatowaliście podczas podcastu finansowym sukcesem Krzysztofa (którego nie umniejszam, szczerze gratuluję) dlatego uważam, że zasadnym byłoby uzupełnienie.

Odpowiedz

Michał Szafrański Lipiec 15, 2014 o 22:47

Hej Bart,

Ech… nie sądzę, by Krzysztofowi chciało się cokolwiek komukolwiek udowadniać.

Krótko spróbuję Cię naprowadzić: Krzysztof regularnie zarabiał także w kasynach na grze w blackjacka. Do tego stopnia, że z tego co wiem do części z nich w Polsce ma zakaz wstępu. Poza tym, jeśli dokładnie słuchałeś podcastu, to wiesz, że Krzysztof wygrywał konkursy. Gdybyś uczestniczył w konferencji „Inwestuj Inteligentnie”, to mógłbyś także usłyszeć jakie to były nagrody i jaką miały wartość. Polecam wysłuchanie nagrania panelu, gdzie mówiliśmy o tym w jaki sposób wygrane w konkursach podwyższają oczekiwaną stopę zwrotu. Podpowiem, że można żyć z samych nagród jeśli nie ma się przesadnych kosztów 🙂

Potraktuj to proszę jako uzupełnienie.

Pozdrawiam

Odpowiedz

bart Lipiec 15, 2014 o 23:07

Dzięki za odpowiedź.

Ja również nie odczuwam ochoty na wchodzenia w jego portfel ;]
Potrzebowałem uzupełnienia do tego co było powiedziane w podcaście. Zaskoczyłeś mnie stawkami. Fajna sprawa, gratuluję tym bardziej, (pozytywnie) zazdroszczę.

Odpowiedz

Michał Szafrański Lipiec 15, 2014 o 23:08

🙂

Odpowiedz

Adrian Lipiec 16, 2014 o 07:00

Hej,
będzie na YT umieszczona druga część wykładu Krzysztofa z konferencji?
pozdrawiam

Odpowiedz

TMS Brokers - Remigiusz Lipiec 16, 2014 o 08:24

Adrian,

Druga część udostępniana jest Klientom TMS Brokers. Zachęcam do otwarcia rachunku: https://www.tms.pl/create-real-account/basic/2

Pozdrawiam,
Remigiusz Siemiątkowski
TMS Brokers

Odpowiedz

Adrian Lipiec 17, 2014 o 17:02

A można u Was założyć konto maklerskie w ramach IKE lub IKZE?

Odpowiedz

Antek Lipiec 15, 2014 o 23:46

Czy jest szansa obejrzeć drugą część wykładu bo nie mogę tego nigdzie znaleźć? Z góry dzięki za pomoc

Odpowiedz

TMS Brokers - Remigiusz Lipiec 16, 2014 o 08:20

Antku,

Drugą część wykładu udostępniamy wyłącznie Klientom TMS Brokers.
Zachęcam do otwarcia rachunku (najniższe wymagania kapitałowe ma GO4X – 1000zł): https://www.tms.pl/create-real-account/basic/2

Pozdrawiam,
Remigiusz Siemiątkowski
TMS Brokers

Odpowiedz

BJK Lipiec 18, 2014 o 06:19

Hej Michał!
Powiem Ci, że gdy przed konferencją stałem obok Ciebie i słuchałem Twojej rozmowy z Krzysztofem to gdzieś tam w mojej głowie kiełkowała myśl, że tak właśnie się skończy to spotkanie z Krzysztofem – wpisem na blogu 🙂
Podcast ciekawy, zwłaszcza, że można sporo wiedzy wyciągnąć pomięzdy wierszami Krzysztofa, który moim zdaniem ma bardzo enigmatyczny sposób przekazywania swoich doświadczeń. W pierwszej części konferencji również to widać. Ale dobrze poprowadzona rozmowa znacznie ułatwia rozumienie treści przekazu 🙂

Odpowiedz

Sith Lipiec 18, 2014 o 13:15

Szczerze mówiąc to nie dowiedziałem się zbyt wiele. Nie będę ukrywał, że spodziewałem się jednak czegoś więcej.
Pomijam również fakt, iż inwestowanie długoterminowe w obecnych, niepewnych czasach jest obarczone sporym ryzykiem. Wchodzenie na giełdę, gdy indeksy na Wall Street biją historyczne rekordy, zaliczam do gier hazardowych. Oczywiście można zyskać, ale można też gigantycznie stracić.
Pozdrawiam

Odpowiedz

Remigiusz Roman Witczak Lipiec 20, 2014 o 17:04

@Sith
Miałem napisać komentarz podobny, bo akurat zgadzam się z Tobą w zupełności.
Moim skromnym zdaniem najlepszą strategią inwestycyjną jest… budowanie własnej firmy, inwestowanie we własne pomysły.

Obserwując to co się dzieje na świecie, a nie chcąc zakładać firmy (do czego akurat gorąco namawiam na moich blogach) po prostu zapakowałbym się w złoto i wywalił nogi do góry gdzieś na plaży.

Odpowiedz

Blake Kwiecień 7, 2017 o 09:25

Dlaczego najlepszą? Przecież zakładanie firmy to też ryzyko. Nigdy nie ma stu procentowej pewności że się uda. Robiąc to mądrze trzeba przeznaczyć pewne środki na firmę, licząc się z tym że można je stracić. Jak już wyżej wspomniałem nikt nie zagwarantuje że zarobimy. Reasumując to samo robimy inwestując na giełdzie, pod warunkiem że zrobi się to mądrze :-). Inwestując głupio tak samo można stracić jak zakładając firmę i prowadząc ją w głupi sposób, albo nawet i więcej niż się zainwestowało.

Odpowiedz

Wojtek Lipiec 19, 2014 o 22:02

Wywiad wprawdzie dużo lepszy od poprzedniego, ale odnoszę wrażenie, że to nadal podobna liga. Równie dobrze można prowadzić wywiady z wygranymi w totka i pytać o ich strategie gry. Na szczęście w wypowiedziach Krzysztofa czuć pokorę i wiele myśli jest bardzo rozsądnych, a tego się zawsze miło słucha. Parę podpowiedzi można na pewno wykorzystać, szczególnie, że długoterminowe inwestowanie jest bliższe idei systematycznego oszczędzania. Dzięki też za odnośniki do książek. Pozdrawiam.

Odpowiedz

Leszek Lipiec 21, 2014 o 07:35

Podcast i wpis bardzo ciekawe. Jednak po dogłębnej analizie wypowiedzi powstaje pytanie po co inwestować samodzielnie na giełdzie? Są przecież fundusze akcji itp. Dają możliwość długofalowych inwestycji przy tym samym poziomie zwrotu co sposób inwestowania przedstawiony przez Pana Krzysztofa. Po co dobierać spółki, zajmować się liczeniem ryzyka, dogłębnym myśleniem o takich sprawach skoro patrząc w wyniki funduszy akcji od 2009 roku mamy średni zwrot z inwestycji na poziomie 20%.
Spróbujmy wziąć jeszcze dłuższy okres np 15 lat. Okaże się, że zwrot jest podobny. Dodajmy do tego sytuację stałego np co miesięcznego kupowania jednostek w funduszach akcji i ryzyko roku 2008 maleje. Będę bardzo wdzięczny za wyjaśnienie co źle liczę lub gdzie zbłądziłem w myśleniu.

Odpowiedz

Mirek Lipiec 23, 2014 o 00:20

kolejny wspaniały podcast. Mistrz jest tylko jeden!

Odpowiedz

Darek Lipiec 27, 2014 o 13:27

Witam
Z przyjemnością czytam/słucham Twoich materiałów. Po tym podcaście nasuwa mi się podobne pytanie o którym mówi wyżej Leszek.
Czy byłbyś w stanie napisać „przewodnik” o funduszach inwestycyjnych proponowanych, np. przez banki ? Sprawa jest mi o tyle ciekawa, ponieważ jak zauważył kolega wyżej osiągają one fajne stopy zwrotu, a są mniej uciążliwe dla osoby, która inwestuje(inne osoby zarządzają kapitałem). Czy są to osoby odpowiednie to już inna kwestia, ale rzeczywiście funduszy takich jest sporo i każdy wykazuje zyski w ostatnich latach. Sam zastanawiam się nad zainwestowaniem jakiejś części oszczędności w taki sposób, tylko podstawowym pytaniem jest w jaki ?. Wiem zależy to, od stopnia ryzyka i czasu inwestycji, ale czym się kierować, jak je sprawdzać. Dodatkowo są, także programy systematycznego oszczędzania czy może warto się skłonić w ich kierunku ?
Kolejną kwestią jest w jakie rynki wchodzić, giełda za oceanem stoi wysoko, u nas przez wyprowadzenie pieniędzy z OFE, GPW prosi się o indywidualnych inwestorów z tym, że tak naprawdę nic nie oferuję w zamian, indeks WIG20 stoi w miejscu, robi się sytuacja, w której giełda nie jest dla inwestora tylko inwestor dla giełdy. Dodatkowo wypowiedzi „znawców” ekonomistów niosą sprzeczne sygnały o sytuacji na PL rynku.
Rzeczywiście, jest tak jak mówił p. Krzysztof, im bardziej się wszystko analizuje tym gorzej.

Pozdrawiam
Darek

Odpowiedz

Michał Szafrański Lipiec 27, 2014 o 17:13

Hej Darek,

Dziekuje za komentarz 🙂 Temat funduszy inwestycyjnych bedziemy wspolnie ze Zbyszkiem poruszac szczegolowo we wrzesniu – w ramach cyklu „Elementarz Inwestora”.

Pozdrawiam 🙂

Odpowiedz

Darek Lipiec 28, 2014 o 19:35

Dzięki, w takim razie czekamy na wpis.

Pozdrawiam
Darek

Odpowiedz

Mirek Lipiec 28, 2014 o 22:22

Po prostu mistrzowski podcast. Polecam każdemu. Polecę też moim znajomym a zwłaszcza znajomym „inwestorom”, którzy chcą się dorobić w rok. Trzymaj tak dalej Michał!

Odpowiedz

Andrzej Sierpień 26, 2014 o 14:23

Michał, pierwszy raz słyszałem twój podcast i twój głos, i muszę powiedzieć, że w głowie miałem obraz faceta z włosami 🙂

A podcasty to świetna robota, tak trzymaj!

Odpowiedz

Krystian Sierpień 30, 2014 o 12:44

Cześć,
rewelacyjny odcinek. Przyznam się, że do inwestowania na giełdzie zniechęcała mnie otoczka związana ze spekulacją. Dla mnie istota inwestowania na giełdzie to dofinansowanie tych podmiotów, które np. dadzą mi dywidenda. Niejako kurs akcji miałby być pochodną wyników. Niestety często inwestowanie na giełdzie to tylko spekulacje mające na celu szybki zarobek na zmienności kursu w krótkim terminie.

Szczerze mówiąc, myślałem, że taki pogląd wyznają wszyscy inwestorzy. A tu takie miłe zaskoczenie. Jestem na prawdę pozytywnie zaskoczony tym co dzisiaj usłyszałem.

Mam natomiast jedno pytanie. Ponieważ pod wpływem tego odcinka coraz poważniej myślę o wejściu na giełdę i bardzo podobają mi się rady dotyczące inwestowania , chciałbym usłyszeć choć kilka porad, jak wybrać walor godny inwestycji. Zgadzam się z tym co powiedział Krzysztof na temat okresu zwrotu. Spodobało mi się to, co myśli o analizie technicznej i innych „sztuczkach”. Ale jak wybrać spółkę w którą warto inwestować?

pozdrawiam,
Krystian

Odpowiedz

Mikołaj Korsak Wrzesień 2, 2014 o 21:45

Przesłuchałem cały podcast. Rewelacyjna rozmowa, wiele inspiracji oraz praktycznej życiowej wiedzy 🙂 Pierwszy raz w życiu słuchałem czyjegoś podcastu, i jestem oczarowany taką formą przekazywania treści.

Pozdrawiam

Odpowiedz

Sylwia Bednarek Czerwiec 8, 2015 o 12:27

Dziękuję za dawkę inspiracji oraz wiedzę praktyczną.
Nie wszystko zawsze można zastosować 1 do 1 u siebie, ale to naprawdę cenna lekcja 🙂

Odpowiedz

Mike Styczeń 9, 2016 o 17:00

Bardzo dobry podcast! Przesłuchałem przynajmniej 30 podcastów Michała, ale ten faktycznie jest niezwykle wartościowy! Kluczowe przesłanie, nie ma szybkich zysków, tylko solidne oparte na fundamentach długofalowe inwestowanie.

Odpowiedz

Adam Styczeń 20, 2016 o 22:01

Cześć,

Podcast super, ale jednej rzeczy nie rozumiem. Pan Krzysztof mówi o inwestowaniu długoterminowym opartej na fundamentach. To w takim razie jak osiąga średniorocznie 30%? Jak wiadomo giełda w długim terminie ma średnią roczną stopę zwrotu około 9%.
Poza tym, żeby zaksięgować zysk, należy zakończyć pozycję w ciągu roku, co też się kłóci z inwestowaniem długoterminowym.

Pozdrawiam

Odpowiedz

Magda Styczeń 24, 2016 o 19:08

Super – odsłuchuję już 3 raz – no niesamowite – jak bym słuchała własnej historii.
rewelecja
pozdrawiam

Odpowiedz

wendigo Kwiecień 11, 2016 o 15:15

Nie działa link do transkrypcji podcastu 🙁 a chciałbym przeczytać, da się tu coś naprawić?

Odpowiedz

Patryk Kwiecień 18, 2017 o 01:49

A mi się bardzo podoba. Dojrzały materiał.

Nie ma co w wieku 18 lat rzucać się od razu na miliony, lecz dać sobie czas ,dorosnąć

Odpowiedz

Rafał Maj 4, 2017 o 17:53

Czesc.
Z przyjemnoscia wysłuchalem podkastu. Słucha się dobrze. Ale… mam podobne spostrzeżenie jak już ktoś wyżej napisał. W sumie całym przesłaniem podkastu jest to, żeby inwestować długoterminowo i właściwie nie ma co się nawet specialnie interesować tematem. I w sumie nawet moznaby się z tym zgodzić. Z podcastu wynikałoby że to dobra strategia. Gdyby nie to, że ja w okolicach 2008 roku próbowałem trochę bawić się giełdą. Po roku z tego zrezygnowałem, wychodząc w sumie na caym portfelu z nidużą stratą. Z dużym doświadczeniem… I tak teraz, natchniony podcastem i tą teorią, przeglądam sobie historię mojego rachunku i co widzę? Otóż na większości spółek po prawie 10 latach byłbym nadal moooocno w plecy. BIOTON, to była mega przewałka. Nadal moje akcje (to jedyne które trzymam na pamiątkę tej przewałki), są warte 10% tego co wsadziłem. POLNA, do dnia dzisiejszego akcje warte około 30% mniej niż to co płaciłem w 2008 roku. MOSTALWAR ma wartość 30% tego co w 2008 roku. WANDALEX, mozna uznać że jest wart tyle co w 2008 roku, po kilku latach odraiania strat. APATOR, około 40-50% więcej wartości niż w 2008 roku. YAWAL, wartość kilka procent tego co w 2008 roku. PKNORLEN wart właściwie drugie tyle, z tym że to zasługa ostatniego roku, max dwóch. SWARZEDZ własciwie już nienotowany. Także 100% straty. KGHM około 10% zysku… I kilka innych. Jak widać, na caym portfelu raczej zaliczyłbym sporą stratę przez te 9-10 lat. Mie wiem czy tu dużo by uratowało systematyczne wpłacanie. Tym bardziej że na kilku spółkach to była równia pochyła i raczej dałoby to mniejzą stratę niż jakikolwiek zysk. Także, chyba jednak trzeba się interesować w co sie wkłada oszczędności i co się z tym dzieje.

Odpowiedz

Tomek Maj 5, 2017 o 13:59

Witam,
prawie trzy lata od czasu ukazania się, a dla mnie niezwykle aktualny.
Potwierdzenie, że nie ma „świętego grala” w inwestowaniu to duża……duża sprawa!!!
Mam za sobą kilka miesięcy na giełdzie. W głowie istny mętlik: kogo słuchać czy słuchać ? Jaka metoda analiz jest najlepsza? Ile czasu mam na to poświęcić? Czy codziennie oglądać notowania i ile czasu? Dodatkowo chciałbym nastoletniego syna zainteresować giełdą, ale nie wiedziałem, jak do tego podejść? Od czego zacząć? a tu kolejny raz – bo już wcześniej oczywiście czytałem jakieś złote myśli Buffeta – i teraz to do mnie mocno dotarło.
Oczywiście nikt nie da 100% gwarancji na zyski – o tym wpis Rafała powyżej – ale dla przeciętnego Kowalskiego potwierdzenie, że strategia długoterminowa jest racjonalna to naprawdę dużo. Okazuje się, ze można szukać zarobków powyżej oprocentowania lokat nie rujnując swojego wolnego czasu i ślęczenia nad kolejnym nowym rodzajem analiz kursów giełdowych.
Jestem głęboko wdzięczny za ten materiał. Zobaczyłem światełko w tunelu 🙂 i udaje się w tym kierunku.
Serdecznie pozdrawiam

Odpowiedz

Rafał Z. Marzec 29, 2019 o 10:06

Dla mnie to jednak trudna lekcja. Nie wiem jak jest, ale wiem, że jednak są ludzie, którzy mają inne podejście i też sukcesywnie im się udaje. Nie zmienia to faktu, że nagranie jest ciekawe. Myślę, że w obecnym czasie łatwiej znaleźć grupę osób, od których można się uczyć.

Odpowiedz

Kamil Maj 7, 2019 o 14:33

Witaj Michale,

nie wiem czy jeszcze czytasz te komentarze 😉 w każdym razie słuchając Twojego podcastu czuję potrzebę jakiegoś odwdzięczenia się za tą wiedzę, którą dzięki niemu zdobywam.

Pomimo tego, że bardzo interesuje mnie temat inwestowania jeszcze się nim nie zajmuje aktywnie. Tak w skrócie jestem na etapie budowania poduszki zabezpieczającej, również dzięki Tobie oraz kilku innym blogerom, których blogi czytam też z tego powodu, że usłyszałem lub przeczytałem o nich na „Jak oszczędzać pieniądze”.

Ten odcinek wywarł na mnie chyba największe wrażenie. Nie wiem czy trafiłem na niego w odpowiednim dla mnie czasie czy dopiero teraz mam na tyle w głowie ułożone, że jestem w stanie przyjąć go wyciągając wnioski. Tak czy inaczej dziękuję.

Pozdrawiam serdecznie i życzę sukcesów.

Odpowiedz

Michał Szafrański Maj 7, 2019 o 14:55

Hej Kamil,

Czytam wszystkie chociaż nie na wszystkie odpowiadam. Cieszę się, że materiał się przydał. 🙂

Pozdrawiam!

Odpowiedz

Anuluj odpowiedź

Dodaj nowy komentarz

Poprzedni wpis:

Następny wpis: