Po dekadzie działania blog "Jak oszczędzać pieniądze" zakończył swoją działalność. Jedyną stale aktualizowaną sekcją bloga jest RANKING kont i lokat. Zapraszam też do lektury ponad 500 archiwalnych artykułów (ponadczasowych)! 👊

WNOP 059: Jak przeprowadzić skuteczną kampanię PR w mediach? – case study

przez Michał Szafrański dodano 8 września 2015 · 20 komentarzy

FB-wnop-059

Ponad 440 publikacji i wzmianek o kursie „Pokonaj swoje długi” w 2 tygodnie: TV, radio, prasa, Internet. Zdradzam, jak to zrobiłem.

Prowadzenie działań Public Relations (PR) brzmi bardzo skomplikowanie. I owszem – planowanie dużych kampanii czy ratowanie się z kryzysu wizerunkowego, rzeczywiście są złożone i wymagają kompleksowego podejścia do tematu. Niemniej jednak podstawowe działania i kampanie informacyjne można realizować bez wyciągania armat.

Każda firma czy osoba zainteresowana pokazaniem światu swojej usługi, produktu czy idei, może korzystać z prostych narzędzi PR osiągając świetne efekty – o ile tylko dobrze zaplanuje działania i konsekwentnie je przeprowadzi. Przydaje się oczywiście zrozumienie sposobu działania dziennikarzy i mediów.

W dzisiejszym odcinku podcastu omawiam, krok po kroku, wszystkie działania informacyjne dotyczące bezpłatnego kursu “Pokonaj swoje długi” (przypominam, że projekt realizowany był w ramach mojej rocznej współpracy z MasterCard). Ta prosta, kilkutygodniowa kampania PR przyniosła fenomenalne rezultaty – ponad 440 wzmianek w różnych mediach w ciągu zaledwie dwóch tygodni. Większość oczywiście w Internecie. Najważniejsze jednak, że dzięki nim informacja o kursie dotarła do olbrzymiej liczby osób, a z kursu skorzystało już ponad 8000 osób.

Mam nadzieję, że ten odcinek pomoże Wam kiedyś skutecznie promować i pokazywać światu Wasze rozwiązania i koncepcje. Bo nie wystarczy coś opracować. Trzeba jeszcze skutecznie przebić się ze swoim komunikatem do świadomości tych osób, które mogą być nim zainteresowane. I tego Wam dzisiaj życzę.

Podcast LIVE w aplikacji Periscope

Ten odcinek podcastu był pierwszym, który nagrywałem prowadząc jednocześnie na żywo transmisję wideo z jego nagrania. Jeśli chcecie obejrzeć zapis tego nagrania, to zapraszam tutaj. Można tam zobaczyć “od kuchni” ile popełniam błędów, pomyłek i jak komunikuję się z Marcinem, który potem – po nagraniu – dokonuje montażu każdego odcinka podcastu.

Niekompletną listę innych moich transmisji i rozmów z Wami – znajdziecie tutaj.

Generalnie jeśli chcielibyście rozmawiać ze mną na żywo i otrzymywać powiadomienia o tym, gdy nadaję swoje transmisje, to zapraszam do:

  • Śledzenia mnie na Twitterze.
  • Zainstalowania aplikacji Periscope i śledzenia mnie także w niej.

Planuję transmitować LIVE proces nagrywania wszystkich tych odcinków, w których występuję sam (w przypadku wywiadów niestety nie usłyszycie mojego rozmówcy więc taki Periscope trochę mija się z celem).

Moje wystąpienie na New Media Europe

W najbliższą sobotę (12 września) będę występował na konferencji New Media Europe, gdzie blogerom i podcasterom z całego świata opowiem po angielsku „How to make a living through partnerships on your blog and podcast”.

Wygląda na to, że na miejscu będę miał dostęp do WiFi i jeśli tylko się to potwierdzi, to możecie się spodziewać transmisji przez aplikację Periscope z tego wydarzenia. Jeśli nie boicie się więc mojej łamanej angielszczyzny, a jednocześnie chcielibyście usłyszeć co mam do powiedzenia na powyższy temat, to serdecznie zapraszam. Transmisja rozpocznie się tuż przed 13:15 czasu polskiego (12:15 w Manchesterze). Szczegóły i link podam oczywiście na Twitterze.

W tym odcinku usłyszysz:

  • Gdzie nagrywałem ten odcinek podcastu?
  • W jaki sposób będzie można oglądać na żywo Konferencję Finblog?
  • Jak przeprowadzić skuteczną kampanię promocyjną w mediach?
  • Czego spodziewałem się w związku z promocją kursu o walce z długami?
  • Jakie były moje obawy związane z posiadaniem dużego Partnera kursu?
  • Jak dobraliśmy optymalną datę premiery kursu?
  • Dlaczego korzystałem z pomocy przy promocji kursu?
  • W jaki sposób tworzony był plan promocji kursu w mediach?
  • Jakimi metodami podsycałem zainteresowanie?
  • Jakie mieliśmy oczekiwania co do zainteresowania kursem?
  • Ilu dziennikarzy mieliśmy w naszej bazie kontakowej?
  • Do jakich mediów chciałem dotrzeć?
  • Z czego składał się media kit (pakiet dla mediów)?
  • Jaką rolę w kontakcie z dziennikarzami pełniła Marta?
  • Dlaczego warto starannie przygotować informację prasową?
  • Jak wyglądała premiera kursu?
  • Ile osób zarejestrowało się w kursie “Pokonaj swoje długi”?
  • Jakie inne cele związane z kursem zostały zrealizowane?
  • Jak współpracować z magazynami, stacjami radiowymi i telewizjami?
  • W jakich mediach wystąpiłem reklamując kurs?
  • Jak dostać się do telewizji? 😉

Kliknij prawym przyciskiem, aby ściągnąć podcast jako plik MP3.

Czytaj także: WNOP 053: 5 osób i 5 historii jak wyjść ze spirali długów – scenariusze napisane przez życie Czytelników bloga

Strony, osoby i tematy wymienione w podcast’cie:

Przepraszam za nieco „dudniącą” akustykę tego odcinka. Nagrywałem go w nowym, pustym biurze (echo), bez tzw. pop-filtra na mikrofonie, przez co materiał ten nie jest idealny. W kolejnych odcinkach dźwięk powinien mieć już lepszą jakość.

Szablony: Informacje prasowe i harmonogram działań PR

Poniżej znajdziecie materiały dodatkowe, o których mówiłem w tym odcinku podcastu:

  • Pierwsza informacja prasowa – format Microsoft Word i PDF
  • Druga informacja prasowa – format Microsoft Word i PDF
  • Baza mediów, do których skierowaliśmy informację o kursie “Pokonaj swoje długi” (bez imion i nazwisk dziennikarzy) – format Microsoft Excel i PDF
  • Harmonogram działań PR podczas promocji kursu PSD – format Microsoft ExcelPDF

Zobacz także: WNOP 055: Jak się uczyć i skąd zdobywać bezpłatnie wiedzę? – kilkanaście źródeł

Pytanie lub komentarz? Zostaw mi wiadomość!

Masz pytanie? Możesz skorzystać z tego linku i nagrać dla mnie wiadomość głosową z wykorzystaniem mikrofonu Twojego komputera. Pamiętaj, że jedna wiadomość może mieć maksymalnie 90 sekund (ale możesz ich nagrać kilka) 🙂

Jeśli nagrywając pytanie przedstawisz się i podasz adres swojego bloga (lub strony WWW), to zlinkuję do niego tak jak uczyniłem w poprzednich odcinkach podcastu. To może pomóc w promocji Twojego bloga, więc tym bardziej zachęcam do zadawania pytań głosowo.

Będę Ci również wdzięczny za każdy komentarz. Napisz proszę, czy podobał Ci się ten odcinek podcastu. Chętnie z Wami podyskutuję i odpowiem na ewentualne dodatkowe pytania.

Skąd pobrać podcast

Podcast dostępny jest dla Was w wielu miejscach:

A jeśli podoba Ci się podcast, to będę Ci bardzo wdzięczny, jeśli poświęcisz minutkę i zostawisz swoją ocenę oraz krótką recenzję w iTunes. Wasze głosy powodują, że mój podcast trafia do rankingów iTunes. Dzięki temu łatwiej jest do niego dotrzeć tym osobom, które jeszcze nigdy go nie słyszały. A na tym bardzo mi zależy 🙂

Oceń podcast “Więcej niż oszczędzanie pieniędzy” <–

Jeszcze raz bardzo Ci dziękuję za Twoje wsparcie i życzę Ci świetnego dnia! 🙂

Sprawdź również: WNOP 078: Networking – czyli poszukiwanie pokrewnych dusz w biznesie… i New Media Europe

Transkrypt podcastu

Kliknij tutaj, aby pobrać spisaną treść podcastu (PDF).

"Finansowy ninja" - podręcznik finansów osobistych

Finansowy ninjaJuż ponad 130.000+ osób kupiło książkę "Finansowy ninja".

Nowe, zaktualizowane wydanie to ponad 540 stron praktycznej wiedzy o oszczędzaniu, zarabianiu, optymalizacji podatkowej, negocjowaniu i inwestowaniu, które pomogą Ci zostać prawdziwym finansowym ninja i osiągnąć bezpieczeństwo finansowe.

Przewodnik po finansach osobistych, który każdy powinien przeczytać jeszcze w szkole.

PRZEJDŹ NA STRONĘ KSIĄŻKI →

{ 20 komentarzy… przeczytaj komentarze albo dodaj nowy komentarz }

Marcin Mniej Wrzesień 8, 2015 o 19:18

Kurs absolutnie fenomenalny, profesjonalny w kazdym calu. Ale… u mnie sie nie sprawdzil. Nie chcialo mi sie ogladac tych wszystkich filmow, wolalbym to w formie jakiejs ksiazki. Sciagnalem wersje tekstowe i gdzies tam sa…

Za to sprawdzilo sie cos innego.

Z bloga Twojego i Marcina Iwucia wybralem kilka artykulow o dlugach i budzecie i zrobilem sobie z nich ebooka na Kindle’a. To jest cos w rodzaju polaczenia Waszych fragmentow tekstow motywacyjnych z Twoimi tekstami o zarobkach i z tekstami Marcina zarabiaj mniej niz wydajesz itd. Ma to cos u mnie 36 stron czy jakos tak.

Co piatek, po pracy, o 17, co sobote i niedziele rano czytam ten ebook. U mnie problemem byly zawsze weekendy, wszystkie postanowienia z tygodnia braly w leb.

Musze przyznac, ze dziala. I to bardzo. Lacznie moje dlugi konsumpcyjne to ponad 70 tysiecy, i dzieki tej motywacji z ebooka ktory przygotowalem na bazie Twojego i Marcina blogow ide jak burza.

Tne wydatki, sprzedaje gadzety i badziewie ktorego nie uzywam (ponad 3 tysiace filmow, zegarek smartwatch ktory mialem na reku 2 razy itd.), zyc bez samochodu tez sie pewnie uda, stosuje system kopertowy, zwiekszam zarobki (zadna praca nie hanbi i nie przynosi wstydu) i taka prywatna wojna o lepsze zycie bardzo mi sie podoba.

Lekko nie jest, ale juz teraz postanowilem ze dojde do wydawania mniej niz 50% zarobkow – poprzez zmniejszanie kosztow (minimalizm) i zwiekszanie przychodow. A jak juz splace wszystkie dlugi to… bede zyl tak nadal i budowal baze do dochodow pasywnych, tym razem inwestujac 50% zarobkow.

Pozdrawiam wszystkich walczacych o lepsze zycie! A Tobie Michale oczywiscie dziekuje. Tak po prostu, ze jestes i stworzyles tego bloga.

Odpowiedz

Michał Szafrański Wrzesień 9, 2015 o 09:09

Hej Marcin,

Dziękuję za komentarz. No tak już mamy, że do każdego pasuje nieco inna forma. Kurs „Pokonaj swoje długi” celowo ma taką strukturę, by zachęcać do systematycznej pracy a nie jednorazowego „wchłonięcia”.

Dziękuję za ciepłe słowa i powodzenia!

Odpowiedz

Maciej Wrzesień 8, 2015 o 23:31

Michał,
świetny materiał poglądowy pokazujący czym naprawdę zajmuje się PR. Pełen profesjonalizm, a nawet więcej. Organizacja zawodowa PRowców powinna Ciebie jakoś wyróżnić, że przedstawiasz prawdziwą twarz tego zawodu.
Imponujący też efekt dotarcia. Pełen szacun jak mawia mój syn.
Jedna łyżka dziegciu, w tej wielkiej beczce miodu – dlaczego do mnie nic a nic nie dotarło? To prawda, że nie jestem w grupie celowej, ale wiesz, że jestem Twoim fanem, śledzę z zainteresowaniem Twoje poczynania, a Twoje nazwisko oraz nazwę bloga zawsze wychwycę.
Pozdrawiam
Maciej

Odpowiedz

Michał Szafrański Wrzesień 9, 2015 o 09:12

Hej Maciej,

Dziękuję. Myślę, że pomimo dużego zasięgu do wielu osób nie dotarło. Przypuszczam, że telewizji śniadaniowych nie oglądasz. W radiu łatwo zginąć.

Ale o kursie „Pokonaj swoje długi” to chyba wiedziałeś bezpośrednio ode mnie, co? Działania via media skoncentrowane były na dotarciu poza grono Czytelników bloga. Było super, ale na pewno mogłoby być dużo lepiej. 🙂

Pozdrawiam

Odpowiedz

Marta Wrzesień 9, 2015 o 07:08

Michale, jak zwykle wielki szacunek i podziękowania za podzielenie się swoimi doświadczeniami!

Zauważyłam, że w części redakcji kontaktowaliście się z kilkoma osobami. Czy mógłbyś, proszę, zdradzić, jaką tu mieliście strategię? Próbowaliście jednocześnie skontaktować się z nimi wszystkimi czy najpierw mieliście próbę kontaktu z osobą, która była dla Was priorytetem nr 1, jeśli nie odpowiadała – następna w kolejności etc.? Z mojego doświadczenia wynika, że jednoczesne kontaktowanie się z kilkoma osobami z jednej redakcji czasem przynosi słabe efekty, ale ciekawa jestem, jak Wy to rozegraliście.

Trzymam kciuki za sobotnie wystąpienie, na pewno będzie ciekawe!

Odpowiedz

Michał Szafrański Wrzesień 9, 2015 o 09:16

Hej Marta,

Już odpowiadam: informacja prasowa poszła równolegle do wszystkich osób. Ale kontakt osobisty w dużym stopniu zależał od tego, czy z daną osobą już jakąś relację wcześniej mieliśmy czy nie.

Ja już w iluś tam mediach występowałem więc poznane już osoby również były na liście i np. uprzedzałem je o kursie z wyprzedzeniem, spodziewały się, że informacja prasowa przyjdzie i następował kontakt typu „follow up” już po – ze strony Marty lub mojej. Selektywnie.

Niektórzy dziennikarze podchwycili temat jeszcze przed premierą. Wtedy ujawniałem wszystkie informacje z wyprzedzeniem, ale jednocześnie z tzw. embargiem – czyli prosząc o powstrzymanie się z publikacją do dnia premiery kursu.

Dziękuję za kibicowanie.

Pozdrawiam

Odpowiedz

Marta Wrzesień 9, 2015 o 10:04

Dzięki za odpowiedź!

Odpowiedz

*LESZEK* Wrzesień 9, 2015 o 08:23

Oj ważny ważny ten PR jest. Ważny dla jego nadawcy mającego świadomość jego potęgi. Odbiorca już jednak (ogół zajęty codzienną bieganiną) szczególnie ten nieświadomy oddziaływania PR na własną osobę może odnieść wrażenie że ‚świat’ jest miły bez powodu 😉 a tak nie jest. Podcast wysłuchałem. Jak zawsze jesteś dobry w tym za co się zabierasz Michał 🙂

Odpowiedz

Michał Szafrański Wrzesień 9, 2015 o 09:19

Hej Leszek,

Dzięki. Bycie miłym pomaga w życiu. I to jest podstawowy powód. A co do działań PR – ja postrzegam je jako sposób na skuteczne komunikowanie się ze światem i przekazywanie swoich idei – w uporządkowany sposób i dający szansę na to, że jak największa część świata nas usłyszy.

Pozdrawiam

Odpowiedz

Hugo Wrzesień 9, 2015 o 09:56

Noooo…. dzięki Michał za nagranie, znowu będę mógł wybiec na dłuższy trening z ciekawym materiałem :):):)

P.S Nagrywaj…. nagrywaj 🙂 bo jak mam odsłuchane Twoje podcasty musze sięgać po Twojego kumpla Pata Flynna…. ale trochę jest „za szybki” dla mnie i łapie doła 🙂

Odpowiedz

Marcin Niewęgłowski Wrzesień 9, 2015 o 11:31

Dodam jeszcze jedną rzecz ważną w działaniach PR, o której Michał być może zapomniał dodać. A mianowicie: zasięg odbiorców tematu/ idei, z którą chcemy zainteresować media. Temat wychodzenia z długów i zarządzanie budżetem domowym jest tematem dosyć „ogólnym”, w sensie dotyczy sporej części społeczeństwa. Jest tematem społecznym, a nie typowo branżowym. Może więc to poruszyć zarówno pisma kobiece, telewizja śniadaniowa czy też dziennik. Dlatego im „węższy” temat, tym zasięg mediów będzie relatywnie mniejszy. Będzie więc relatywnie krótsza lista potencjalnych mediów, które może zainteresować ten temat.

Ponadto warto znać charakter wydawniczy każdego z mediów. Nie chodzi mi o np. cykl wydawniczy mediów kobiecych, ale to, jakie tematy podejmuje dana redakcja. Może się okazać, iż chcemy jakąś redakcje zainteresować innowacjami z danej dziedziny. Może się okazać, iż redakcja danego medium oczywiście zajmuje się innowacjami, ale tylko na gruncie polskim.

Odpowiedz

Szymon Ziemba Wrzesień 9, 2015 o 12:59

Cześć Michał,

Fantastyczny efekt kampanii. Jestem pod wrażeniem jak profesjonalnie podeszliście do tej kampanii.

Mam nadzieję, że będziesz częściej dzielił się tematyką PR. Przecierasz szlaki innym blogerom. Twój warsztat też na pewno jeszcze bardziej się rozwinie w tej tematyce.

Pozdrawiam Cię Michał i twoich czytelników

Szczególne pozdrowienia dla Zbyszka z APP funds za otwartość na nowego blogera w branży 🙂

Odpowiedz

Jakub Kowalski Wrzesień 9, 2015 o 13:50

Fajny materiał, jak zawsze zresztą. Dzięki Michał 🙂

Odpowiedz

Grzegorz Deuter Wrzesień 10, 2015 o 00:09

Dzięki Ci za przywrócenie wiary w ludzi, że robisz takie fajne rzeczy dla innych, a także za to, że potwierdzasz, iż życie jako bloger i blogowanie może być takie różnobarwne 🙂

Odpowiedz

Anna Miotk Wrzesień 29, 2015 o 16:38

Z przyjemnością zajrzałam w spisany podcast. Fajnie przemyślana i zaplanowana akcja. Co najważniejsze, wyznaczyliście mierzalne cele i staraliście się sprawdzić, jak zadziałały.

Ale jedna rzecz budzi moje poważne wątpliwości – ekwiwalent reklamowy. Dyskutuję o tym z tymi firmami, które go oferują, od lat. Miałam też wiele burzliwych dyskusji ze znanym Ci byłym szefem. W przeciwieństwie od nich uważam, że oferowanie tej miary nie ma nic wspólnego z rzetelnym pomiarem efektów działań PR. Ekwiwalent to szacunkowa kwota kampanii reklamowej, ale mnożona przez jakieś dziwne i niepotwierdzone żadnymi badaniami współczynniki. Rzecz jasna, żadna z firm, która go liczy pochwali publicznie, jak liczy ten wskaźnik, wszystkie firmy zasłaniają się „autorską metodologią”, która jest oparta na bardzo zgrubnych szacunkach. Nie, nikt nie przeprowadził na ten temat rzetelnych badań – ekwiwalent to pomysł z palca wzięty, upowszechniony w Stanach Zjednoczonych przez korporacje, które w tej chwili psują rynek badań na całym świecie (bo wymuszają na lokalnych rynkach liczenie tego wskaźnika).

Jedyny koszt jaki w takiej sytuacji można podać, to szacunkowy koszt kampanii reklamowej, gdybyś chciał ją zrealizować w tych samych mediach, i porównać go z kosztami, jakie poniosłeś, realizując działania PR. Warto też uwzględnić koszty czasu pracy. Chyba właśnie podsunęłam Ci pomysł na kolejne wyliczenie 😉

Odpowiedz

Beata Październik 10, 2015 o 18:17

Michał, a jak sądzisz, czy jest jakikolwiek sens tworzyć podobną kampanię ale dla produktu / usługi, która jest płatna? Twój kurs jest darmowy, więc media publikując info o nim nie miały „dylematu” moralnego, ale czy gdyby kosztował on powiedzmy kilkaset zł, to też starałbyś się o publikacje w mediach? Czy może jest to Twoim zdaniem tylko strategia dla produktów darmowych?

Odpowiedz

Paweł Styczeń 5, 2016 o 23:23

Hej Michał,

Jestem właśnie na etapie kończenia prac nad serwisem internetowym o ogólnopolskim zasięgu. Kolejny krok to właśnie PR/promocja serwisu, tak aby usłyszało o nim jaknajwięcej osób. W przeciwieństwie do Ciebie nie mam doświadczenia w PR oraz nie znam żadnych dziennikarzy, więc raczej promocja na własną rękę nie wchodzi w grę – jaki jest na to Twój pogląd? Drugie pytanie to czym się kierować przy wyborze firmy zajmującej się PR-em? Oczywiście można przestudiować portfolio danej firmy, ale dla laika wciąż może nie być to wystarczającym podkładem do dokonania wyboru.

Bardzo zależy mi na Twojej opinii.

Dzięki za super podcast i pozdrawiam.

Odpowiedz

Dominika Listopad 28, 2016 o 16:47

Michał,

Jak zawsze podajesz konkret i całą masę przydatnych informacji do zastosowania. Ciągle mam wrażenie, że Twoja doba ma więcej niż 24 godziny 🙂
Ja się tylko zastanawiam jak to było wcześniej – jak jeszcze nie znałeś nikogo w mediach (bo chyba był taki moment?) i co jak nie masz jeszcze konkretnego produktu czy super osiągnięć w stylu blog roku? Po prostu znasz się na jakimś temacie i chcesz, żeby więcej osób się o tym dowiedziało. Czy wtedy też warto się przebijać do dziennikarzy i w jaki sposób? Jak to robiłeś wcześniej – zanim przeprowadziłeś tą kampanię, o której opowiadasz w podkaście.

Odpowiedz

Rita Marzec 25, 2018 o 19:07

Networking bardzo pomaga 🙂

Odpowiedz

Rita Marzec 25, 2018 o 19:09

Bardzo fajny opis case study, słucham go dopiero teraz (wcześniej nie znałam Twojego bloga), ale widzę, że to samo powtórzyłeś przy Finansowym Ninja. Dużo ciekawych rzeczy można się od Ciebie nauczyć. Nie ukrywam, że kopiuję niektóre działania 🙂

Odpowiedz

Anuluj odpowiedź

Dodaj nowy komentarz

Poprzedni wpis:

Następny wpis: