Po dekadzie działania blog "Jak oszczędzać pieniądze" zakończył swoją działalność. Jedyną stale aktualizowaną sekcją bloga jest RANKING kont i lokat. Zapraszam też do lektury ponad 500 archiwalnych artykułów (ponadczasowych)! 👊

WNOP 116: Jak wydać książkę z tradycyjnym wydawcą? Wyzwania i realia rynku książki + porady dla debiutujących autorów

przez Michał Szafrański dodano 13 lutego 2018 · 32 komentarze

Jak wydać książkę z wydawcą

Ile zarabia wydawca publikujący 50 książek rocznie? Jak pozyskuje autorów? I jak zainteresować wydawcę pomysłem na swoją książkę?

Dziś moim gościem jest Anna Zdrojewska-Żywiecka, która od 8 lat prowadzi własne wydawnictwo. Najpierw założyła wydawnictwo Mamania publikujące „mądre książki dla mądrych rodziców”, a następnie stworzyła Grupę Wydawniczą Relacja, która
jest m.in. polskim partnerem TED Books. Przez ten okres wydała ok. 200 książek, które dostępne są we wszystkich kanałach dystrybucji: tradycyjnej dystrybucji, internecie oraz dyskontach takich jak Aros i Biedronka.

Rozmawiamy o tym czy prowadzenie własnego wydawnictwa to naprawdę taki trudny biznes? Jak wydawca pozyskuje nowe tytuły? Jakimi kryteriami kieruje się oceniając otrzymywane od autorów propozycje książek? Jak zainteresować wydawcę własną książką? Jaki procent z ceny okładkowej książki może zarobić autor wydający książkę z tradycyjnym wydawnictwem i czy jest w ogóle szansa żeby w tradycyjnym modelu wydawania zarabiał więcej? Podpytuję także Anię o realia współpracy z dużymi dystrybutorami, jej przemyślenia na temat propozycji „jednolitej ceny książki” oraz opinię na temat self-publishingu.

Przypominam, że w poprzednim odcinku podcastu opublikowałem rozmowę z self-publisherem, który stworzył wydawnictwo sprzedające książki wyłącznie bezpośrednio. Rozmowa z Anią uzupełnia tematykę wydawania książek o perspektywę tradycyjnego wydawcy – działającego przede wszystkich w oparciu o zewnętrzną dystrybucję. Mam nadzieję, że obie te rozmowy pomogą Wam lepiej zrozumieć realia rynku książki w Polsce.

Zachęcam do wysłuchania całej rozmowy. Pod koniec usłyszycie, jaką ciekawą pozycję książkową planuje wydać w najbliższym czasie Ania. 🙂

NOWOŚĆ! Podcast dostępny na Spotify!

Pytaliście, prosiliście i w końcu się udało! Miło mi donieść, że podcast „Więcej niż oszczędzanie pieniędzy” dostępny jest od tego odcinka również na Spotify.

Na razie jest tam „tylko” 100 najnowszych odcinków, ale pracuję nad tym, by pojawiły się wszystkie – od pierwszego. Zachęcam do obserwowania i słuchania także na Spotify. Jest niewykluczone, że ze względu na sposób, w jaki publikuję tam odcinki, mogą one ukazywać się tam z pewnym wyprzedzeniem – nawet wcześniej niż na blogu. 😉

WNOP w Spotify

Słuchaj WNOP w Spotify →

Jak zainteresować wydawcę swoją książką – podcast w formie audio i wideo

Możesz posłuchać podcastu, przeczytać transkrypt na końcu wpisu lub posłuchać zapis na YouTube.

Oglądając wideo zasubskrybuj proszę kanał na YouTube oraz kliknij symbol dzwoneczka. Dzięki temu będziesz otrzymasz powiadomienie, gdy opublikuję nowy film.

Transkrypt, czyli podcast do czytania

Transkrypt podcastu dostępny jest w dwóch formatach: PDF do pobrania i wersja tekstowa do czytania na blogu (po rozwinięciu).

Kliknij tutaj, aby pobrać spisaną treść podcastu (PDF).

W tym odcinku usłyszysz:

  • Kim jest Ania i co robi?
  • Skąd pomysł, żeby założyć własne wydawnictwo?
  • Kiedy Ania zaczęła zatrudniać pracowników?
  • Jak duże jest wydawnictwo Ani?
  • Jaki procent wydawanych książek to autorzy polscy?
  • W jaki sposób pozyskuje się książki zagranicznego autora?
  • Co z Ani perspektywy jest najtrudniejszego w tym biznesie?
  • Jak wyglądają koszty dystrybucji książek?
  • Czy wstawianie książek w komis jest popularne?
  • Jakie są terminy płatności na rynku wydawniczym?
  • Jakie są plusy tradycyjnego modelu dystrybucji?
  • Kto obecnie jest największym dystrybutorem na rynku polskim?
  • Na ile istotna jest działalność e-commerce wydawnictwa Ani?
  • Ile realnie jest w stanie zarobić autor z ceny okładkowej książki?
  • Co mogłoby spowodować wzrost wynagrodzeń autorów?
  • Co to jest cena zbytu?
  • W jaki sposób wydawnictwo przedstawia raporty sprzedażowe autorom?
  • Czy self-publishing wpływa na tradycyjny rynek wydawniczy?
  • Dlaczego odradzamy model vanity press?
  • W jaki sposób wydawnictwa selekcjonują autorów, których pozycję będą wydawać?
  • Jaki procent wszystkich wydanych autorów do tej pory, to osoby, które zgłosiły się same do wydawnictwa?
  • Co powinno znajdować się w dobrej propozycji wydania książki przesyłanej do wydawnictwa?
  • Jak wygląda i ile trwa proces pracy z autorem, którego książkę wydawnictwo chce wydać?
  • Na ile lat podpisuje się umowę licencyjną?
  • Na jaką pomoc autor może liczyć w zakresie promocji ze strony wydawnictwa?
  • W jaki sposób Ani wydawnictwo koncentruje się na promocji tak dużej ilości pozycji?
  • Czy w Polsce są wiarygodne listy bestsellerów?
  • O dyskusji między wydawcami, a Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego o jednolitej cenie książki.
  • Czy kiedykolwiek książka wydana w modelu self-publishing została wydana ponownie przez tradycyjnego wydawcę?

Kliknij prawym przyciskiem, aby ściągnąć podcast jako plik MP3.

Strony, osoby i tematy wymienione w podcast’cie:

Pytanie lub komentarz? Zostaw mi wiadomość!

Masz pytanie? Możesz skorzystać z tego linku i nagrać dla mnie wiadomość głosową z wykorzystaniem mikrofonu Twojego komputera. Pamiętaj, że jedna wiadomość może mieć maksymalnie 90 sekund (ale możesz ich nagrać kilka) 🙂

Jeśli nagrywając pytanie przedstawisz się i podasz adres swojego bloga (lub strony WWW), to zlinkuję do niego tak jak uczyniłem w poprzednich odcinkach podcastu. To może pomóc w promocji Twojego bloga, więc tym bardziej zachęcam do zadawania pytań głosowo.

Będę Ci również wdzięczny za każdy komentarz. Napisz proszę, czy podobał Ci się ten odcinek podcastu. Chętnie z Wami podyskutuję i odpowiem na ewentualne dodatkowe pytania.

Skąd pobrać podcast

Podcast dostępny jest dla Was w wielu miejscach:

A jeśli podoba Ci się podcast, to będę Ci bardzo wdzięczny, jeśli poświęcisz minutkę i zostawisz swoją ocenę oraz krótką recenzję w iTunes. Wasze głosy powodują, że mój podcast trafia do rankingów iTunes. Dzięki temu łatwiej jest do niego dotrzeć tym osobom, które jeszcze nigdy go nie słyszały. A na tym bardzo mi zależy 🙂

Oceń podcast “Więcej niż oszczędzanie pieniędzy” <–

Jeszcze raz bardzo Ci dziękuję za Twoje wsparcie i życzę Ci świetnego dnia! 🙂

Zobacz również: Case study książki “Zaufanie, czyli waluta przyszłości”, czyli jak wydać książkę z wydawcą i na tym zarobić – #caseZCWP część 1

"Finansowy ninja" - podręcznik finansów osobistych

Finansowy ninjaJuż ponad 130.000+ osób kupiło książkę "Finansowy ninja".

Nowe, zaktualizowane wydanie to ponad 540 stron praktycznej wiedzy o oszczędzaniu, zarabianiu, optymalizacji podatkowej, negocjowaniu i inwestowaniu, które pomogą Ci zostać prawdziwym finansowym ninja i osiągnąć bezpieczeństwo finansowe.

Przewodnik po finansach osobistych, który każdy powinien przeczytać jeszcze w szkole.

PRZEJDŹ NA STRONĘ KSIĄŻKI →

{ 32 komentarzy… przeczytaj komentarze albo dodaj nowy komentarz }

Tomek Luty 13, 2018 o 21:19

Świetny odcinek. Do tej pory pisałeś bardzo dużo o self publishingu. Perspektywa drugiej strony jest bardzo ciekawa.

Odpowiedz

Renata Rusnak Luty 14, 2018 o 00:34

ale fajnie, że przeprowadziłeś tę rozmowę! dzięki 🙂

Odpowiedz

Marcin Luty 14, 2018 o 10:00

Może faktycznie w branży wydawniczej trudno w to uwierzyć, ale są też w Polsce takie branże, gdzie terminy płatności wynoszą 7-14 dni. Ale to na marginesie. Generalnie cieszy mnie ten cykl o rynku wydawniczym – te rozmowy dają dużą nadzieję, że coś się jednak zmieni. Na rynek wchodzą nowe wydawnictwa, prowadzone przez młodych ludzi, a internet sprawia, że „nowi” nie czują się tak uzależnieni od tradycyjnych dystrybutorów. Wg mnie podstawa, aby uzdrowić rynek książki w Polsce, to zmienić rynek dystrybucji.

I jeszcze jedno – dane o rynku książki są ogólnodostępne. Nie wiem jak teraz, ale jeszcze kilka lat temu wyniki sprzedaży książek zupełnie rozjeżdżały się z „badaniami czytelnictwa”. Tzn. z badań wynikało, że Polacy nie czytają książek, ale z danych finansowych wydawnictw wynikało, że jednak je kupują 🙂

Odpowiedz

Sebastian Luty 14, 2018 o 15:14

A czy ktoś zrobił badania, jak dużo książek kupionych zostało faktycznie przeczytanych ? 🙂

Odpowiedz

Askadasuna Luty 17, 2018 o 12:28

I uświadomić mnóstwo osób, że książki można kupić także poza empikiem :))

Odpowiedz

Robert Luty 14, 2018 o 10:08

Dzięki za kolejny ciekawy i długi odcinek podcastu!

Odpowiedz

Adrian Luty 14, 2018 o 10:24

Bardzo dobry tekst, naświetla dla mnie kilka spraw związanych z wydawaniem książek. Czy mogę jednak liczyć na jakieś podcasty dotyczące prowadzenia bloga i firmy? Twój odcinek dotyczący błędów które popełniłeś przy zakładaniu firmy przesłuchałem już kilka razy 🙂

Odpowiedz

Askadasuna Luty 17, 2018 o 12:33

Popieram, też liczę, że pojawią się takie podcasty 🙂

Odpowiedz

Anna Luty 14, 2018 o 10:44

Świetna rozmowa, świetna rozmówczyni. Wyważone, rzetelne, dowcipne.Podziękowania i wyrazy szacunku od „większy wydawcy” 🙂

Odpowiedz

Grzegorz Luty 14, 2018 o 12:24

Cześć, ściągnięty podcast na USB . Nie mogę się doczekać jak go posłucham w samochodzie. Super dziękuje!!!

Odpowiedz

Alicja l Oszczędnicka Luty 14, 2018 o 15:56

Michale,

wielkie brawo za pokazywanie dwóch stron medalu! Świetny dobór gości 🙂

Pewnie zaraz znowu znajdą się jacyś marudzący, że znowu o książkach 😛 Ale mi tam się bardzo podoba.

pozdrawiam,
Alicja

Odpowiedz

Łukasz Luty 14, 2018 o 22:08

Świetny podcast, doskonale uzupełnia to co mówiłeś w poprzednim odcinku.

Brutalny ten biznes wydawniczy. Szczególnie to branie książek w komis bo wtedy księgarnia nie ponosi żadnego ryzyka i nie musi przykładać się do promocji. Co sprzeda to ich, co nie sprzeda wraca do wydawnictwa.

Swego czasu gdy chodziłem do Empiku to wyglądał on jak biblioteka – ludzie czytali książki i nawet zostawiali zakładki! 🙂 Wiele egzemplarzy było poniszczonych – nikt ich nie kupi a po zwrocie trafią na śmietnik (lub chociaż przetworzenie). Gdy chciałem kupić sobie komiks musiałem przejrzeć kilka egzemplarzy zanim znalazłem taki bez powyginanych rogów, kartek, z nierozerwanym grzbietem itd.

Odpowiedz

Magdalena Luty 16, 2018 o 21:10

Ale bez tego nie przeczytałabym mnóstwa komiksów! Szczególnie w czasach studenckich 😉 Teraz mam przyzwoitą pensję i czasami coś kupuję, ale nadal uważam, że czytanie komiksów wypada strasznie drogo w przeliczeniu na godzinę przyjemności.

Odpowiedz

Barbara Luty 18, 2018 o 18:55

Tak, ale też trzeba wziąć pod uwagę pracę, jaką autor musi włożyć w stworzenie takiego komiksu. Nic się samo nie narysuje, pokoloruje…

Odpowiedz

Askadasuna Luty 17, 2018 o 12:32

Ja to w ogóle jestem okrutnym czytelnikiem, ale zupełnie nie kupuję książek. Jestem bardzo wybredna, często zdarza się, że zacznę książkę, nie podoba mi się i sięgam po następną, bo szkoda mi czasu na czytanie dla zasady, wolę czytać dla przyjemności. Możliwe, że te osoby w Empiku robią tak, bo chcą sprawdzić czy to ciekawe/nie stać ich na zakup/korzystają, bo mogą/lubią nowe książki a te z bibliotek ich obrzydzaja/ itp.

Odpowiedz

Szczepan Luty 14, 2018 o 22:45

Ustawa o regulowaniu ceny książki????? Czy ja dobrze usłyszałem????

Przecież to totalny absurd, który godzi w wolny rynek, który i tak jest już za bardzo ograniczony…

Muszą działać proste zasady ekonomi…

Odpowiedz

Sauk Luty 15, 2018 o 07:37

Znów video… Może czas przerzucić się na videoblog, bo tego co robisz ostatnio klasycznym blogiem już nazwać nie można…

Odpowiedz

Askadasuna Luty 17, 2018 o 12:29

Sauk, ale są transkrypty, można przeczytać.

Odpowiedz

Adam Luty 15, 2018 o 14:30

„Nine-tenths of the whole of our present literature has no other aim than to get a few shillings out of the pockets of the public; and to this end author, publisher and reviewer are in league.”

„Dziewięć dziesiątych naszej obecnej literatury nie ma innego celu, jak wyciągnąć kilka talarów z kieszeni publiczności: dla jego osiągnięcia mocno sprzysiężyli się ze sobą autor, wydawca i recenzent. „

Odpowiedz

Człowiek w potrzebie Luty 15, 2018 o 18:48

Michale,

kiedy będzie podcast z Wojtkiem Woźniczką o negocjowaniu pensji na rozmowie kwalifikacyjnej?
Błagam chłopaki szybciej ! 🙂

Odpowiedz

Krzysztof Luty 15, 2018 o 22:50

Dobra uwaga panni Anny ze wydawanie samemu powoduje duże oszczędności ponieważ wiele rzeczy robi się samemu. Dzięki temu nie trzeba dzielić się tym „tortem” z innym albo w mniejszym stopniu. Jednakże argument za pozostawieniem księgarni w odniesieniu modelu wysyłkowego jest jak dla mnie chybiony. Z dziećmi można a właściwie to należy chodzić do biblioteki. Większa korzyść dla dzieci w momencie kiedy mogą wypożyczyć interesujący ich tytuł.

Odpowiedz

Dawid Luty 18, 2018 o 22:27

Dokładnie o tym samym pomyślałem, że po co z dziećmi chodzić do księgarni i tam oglądać książki, jak można do biblioteki. Jak dla mnie też chybiony argument.
Ja na początku lat dziewięćdziesiątych, właśnie chodziłem z tatą do biblioteki, wypożyczałem książkę i do póki sam nie umiałem czytać, to czytał mi tata, a później sam.
Teraz dużo książek kupuję, przeważnie e-booki, wygodniej się czyta 🙂 mam zapas książek na 4 lata 😛

Odpowiedz

Rita Luty 19, 2018 o 14:52

A czy jesteście w stanie powiedzieć, ile kosztuje taka licencja na wydanie ksiażki autora zagranicznego – pytanie do p. Anny. Tylko proszę nie pisać „to zależy” 😛 zdaję sobie sprawę, że wpływa na to wiele czynników. Chciałabym prosić o jakieś widełki, czy są to kwoty 5-cyfrowe? Czy to kilkanaście tysięcy złotych, dolarów? Może kilkadziesiąt? Czy to tajemnica poliszynela?

Odpowiedz

Marek Luty 24, 2018 o 10:03

Cześć,

Fajny przykład selfpublishingu na rynku muzycznym:

https://m.facebook.com/kamilpivot/

/Marek

Odpowiedz

Eryk Luty 24, 2018 o 22:39

Dzięki za mega wartościowy wpis. Sam myślę o napisaniu i wydaniu własnej książki, ale chyba raczej skłonię się w stronę wydania publikacji własnym sumptem.

Odpowiedz

Grzegorz Luty 25, 2018 o 08:21

Świetny podcast. Najlepsza informacja to że książka Pata Fllina będzie wydana w Polsce.

Odpowiedz

Askadasuna Luty 25, 2018 o 21:03

Michał, a może przygotowalbys post z historiami czytelników, którym finansowy ninja pomógł zmienić swoje finanse i życie? Taka ogromna ludzka dawka motywacji, że da się to zrobić, że warto, że żyje się lepiej i jak szlo im wprowadzanie w życie zmian? 🙂
Nie wiem jak innych, ale mnie niesamowicie motywują takie historie 🙂

Odpowiedz

Wojtek Marzec 14, 2018 o 00:20

Wywiad fajny, nie rozumiem tylko sympatii gościa (gościni 🙂 do ustawy o książce. Ta ustawa uderza w konsumenta, księgarnie powinny dostosować się do nowych warunków na rynku. Ceną ze sprzedażą w internecie nie wygrają, muszą kombinować. Może powinny stać się showroomami i brać pieniądze od wydawców za promocję (nie wiem czy jest to w Polsce legalne, Paweł Tkaczyk i Marek Jankowski mówili że nie), może powinni obudowywać produkt usługą, tutaj przykład z MWF sklepu z fotelikami, który brał pieniądze za sprawdzenie czy fotelik ma odpowiedni rozmiar dla dziecka oraz samochodu klienta. Coraz popularniejsze są kawiarnie, w których obok stolików stoją półki z książkami do poczytania podczas kawy, może warto dodać możliwość kupienia książki w takich miejscach?
Oczywiście nie jestem wyrocznią i nie wiem jaki konkretnie pomysł zadziała, jestem jednak pewien że sytuacja, w której część klasycznych księgarni zniknie na rzecz z jednej strony tańszych internetowych, a z drugiej strony droższych – ekskluzywnych, zwiększy chęć sięgnięcia po książki.

Odpowiedz

Marcin Marzec 17, 2018 o 18:48

Świetny gość! Super, że można tego posłuchać, bo jest to całkiem dłuuuga rozmowa. Załatwiłem to w samochodzie w drodze do pracy 🙂
Dzięki!

Odpowiedz

Finedu Marzec 22, 2018 o 16:51

W dobie #zaufaniejakowaluta ta rozmowa nabiera nowego smaczku 😉 Jeszcze raz gratulacje i fajnie będzie poczytać później o Twoich doświadczeniach z tradycyjnym wydawca.

Odpowiedz

Artur Lipiec 13, 2018 o 14:09

Właśnie zastanawiam się nad tym jak wydać swoją książkę… która de facto będzie raczej wizytówką niż czymś na czym teraz chce zarobić, ze względu na branżę ( pracuje w finansach jako doradca i nie mam szans na konkurowanie z Tobą czy z Marcinem Iwuciem ) a i ze względu na skalę spodziewanej sprzedaży nie widzę w tym sensu Przy moich zasięgach teraz ( blog który ma ledwie 10-15 000 uniqsów na msc) jak myślisz czy w tym przypadku lepsze będzie to co mam w głowie czyli wydanie książki jako materiału marketingowego ze zwykłym wydawnictwem – nawet jeśli nie zarobię nic to mam jakąś formę uwiarygodnienia i reklamy… to chyba dobry kierunek?

Pozdrawiam

Odpowiedz

Rafał Z Sierpień 7, 2020 o 13:15

Dziękuję. Nie udało mi się wyłapać jakiegoś dla mnie cytatu.
Pozdrawiam

Odpowiedz

Anuluj odpowiedź

Dodaj nowy komentarz

Poprzedni wpis:

Następny wpis: