Podcast: Play in new window | Download (Duration: 59:16 — 55.1MB)
Subscribe: Apple Podcasts | RSS
Jak wygląda współpraca blogera z firmami? Jak ją organizować? Jak ją przeprowadzać, aby zadowoleni byli wszyscy: Czytelnicy, Klient i bloger?
W drugiej części podcastu o zarabianiu na blogu koncentruję się na przedstawieniu formuły na udaną współpracę z firmami, które zainteresowane są skorzystaniem z popularności i/lub wiedzy blogera. Przedstawiam dwa przykłady mojej współpracy z klientami i opowiadam, jak krok po kroku przygotowuję się i realizuję założenia wypracowywane wspólnie z klientami. Mówię o rzeczach ciekawych… i nudnych – ofertach, umowach, negocjacjach, rozliczeniach, raportach.
A całości przyświeca jedno motto: “Im więcej potu na treningu – tym mniej krwi na ringu” (Tweetnij to!) – uniwersalna zasada, która sprawdza mi się w wielu obszarach, a w szczególności właśnie we współpracy komercyjnej.
Polecam wysłuchanie tego odcinka podcastu każdemu, kto zastanawia się, czy prowadzić blog i w jaki sposób jako bloger może współpracować z firmami. A jeśli pojawią Ci się jakiekolwiek pytania – zapraszam do dyskusji w komentarzach 🙂
Sprawdź również: Jak zarabiać na blogu
W tym odcinku usłyszysz:
- Kiedy zaczyna się współpraca blogera z firmami?
- Jak przebiegała moja współpraca z PAYBACK?
- Jak przebiegała moja współpraca z BIK?
- Dlaczego firmy współpracują z blogerami?
- Dlaczego warto ten sam kontent “opakowywać” w różny sposób i jak można go wielokrotnie sprzedawać?
- Jak układać współpracę z firmami po kolei – krok po kroku?
- 11 etapów współpracy pomiędzy blogerem a firmą.
- Jak poszukiwać informacji o kliencie?
- Jak przeprowadzać rozpoznanie i wywiad dotyczący propozycji współpracy? Jakie pytania zadawać?
- Co powinna zawierać oferta?
- W jakiej formie przygotowywać ofertę dla klienta (e-mail, PDF, prezentacja)?
- Czego spodziewać się podczas negocjacji i jak ja negocjuję?
- Jak podchodzę do negocjacji cen współpracy standardowej i niestandardowej?
- Co powinna zawierać umowa i dlaczego pisze się ją na wypadek “worst case” – najgorszego scenariusza?
- Dlaczego warto przygotowywać raport po zakończeniu akcji?
- Jak pilnować rozliczeń z klientami?
- Dlaczego warto postarać się o referencje?
- Dlaczego łatwiej sprzedawać już zadowolonym klientom, niż nowym?
- Pytania od Czytelników bloga:
- Radek z bloga “Humanista na giełdzie”: “Jak zarabiać na programach afiliacyjnym i jednocześnie nie być posądzonym o to, że się sprzedałem?”
- Artur ze strony Orioffice.pl: “W trakcie podcastu o dodatkowych sposobach zarabiania wspominałeś o firmach sprzedaży bezpośredniej, ale nie rozwinąłeś tego wątku. Z czego to wynikało? Czy nie polecasz tego sposobu zarabiania?”
- Tomasz z bloga www.zawadablog.pl: “Co jest ważniejsze dla potencjalnych klientów blogera – jego statystyki i wielkość ruchu, czy może bardziej liczy się dotarcie do Czytelników zainteresowanych konkretną tematyką?”
Kliknij prawym przyciskiem, aby ściągnąć podcast jako plik MP3.
Strony, osoby i tematy wymienione w podcast’cie:
- Artykuły, które zainteresowały współpracujące ze mną firmy:
- Artykuły związane ze szkoleniem dla PAYBACK:
- Przykłady referencji:
- Wirtualne Media
- Akcja “Elementarz Inwestora” prowadzona ze Zbyszkiem z bloga APP Funds
- Zapisy na newsletter Elementarz Inwestora
- Książki (linki afiliacyjne – kliknięcie w nie nic Ciebie nie kosztuje, ale jeśli dokonasz zakupu za ich pośrednictwem, to ja otrzymam z tego tytułu drobne wynagrodzenie):
- Książka “Bloger”, Tomasz Tomczyk – tu kupisz eBook
- Książka “BLOG. Pisz, kreuj, zarabiaj”, Tomasz Tomczyk – tu kupisz eBook lub książkę
- Książka “Twoja e-platforma. Jak się wybić w świecie pełnym zgiełku”, Michael Hyatt
- Mój artykuł o książce “BLOG. Pisz, kreuj, zarabiaj”
Chcesz usłyszeć lub przeczytać więcej o zarabianiu na blogu? Polecam Ci bardzo lekturę tych stron:
Zapowiedź następnego odcinka podcastu
Następny odcinek podcastu “Więcej niż oszczędzanie pieniędzy” poświęcony będzie podsumowaniu roku 2013 i zastanowię się w nim nad postanowieniami noworocznymi. Mam nadzieję przekazać Wam kilka wskazówek, które pomagają mi trzymać się moich planów dłużej niż przez miesiąc. Zachęcam do zadawania mi pytań w tym temacie. Kliknij tutaj, aby nagrać pytanie.
Czytaj także: WNOP 018: Droga od pasji do własnej firmy – Maciej Mazurek z bloga ZuchRysuje.pl
Pytanie lub komentarz? Zostaw mi wiadomość!
Masz pytanie? Możesz skorzystać z tego linku i nagrać dla mnie wiadomość głosową z wykorzystaniem mikrofonu Twojego komputera. Pamiętaj, że jedna wiadomość może mieć maksymalnie 90 sekund (ale możesz ich nagrać kilka) 🙂
Jeśli nagrywając pytanie przedstawisz się i podasz adres swojego bloga (lub strony WWW), to zlinkuję do niego tak jak uczyniłem w poprzednich odcinkach podcastu. To może pomóc w promocji Twojego bloga, więc tym bardziej zachęcam do zadawania pytań głosowo.
Będę Ci również wdzięczny za każdy komentarz. Napisz proszę, czy podobał Ci się ten odcinek podcastu. Chętnie z Wami podyskutuję i odpowiem na ewentualne dodatkowe pytania.
Skąd pobrać podcast
Podcast dostępny jest dla Was w wielu miejscach:
- Na blogu – lista wszystkich podcastów
- W iTunes – dla użytkowników iPhone’ów i iPad’ów
- W serwisie Stitcher – pobierz aplikację Stitcher dla Androida i innych modeli telefonów
- W katalogu Zune
- W katalogu BlackBerry
- Poprzez specjalny RSS
A jeśli podoba Ci się podcast, to będę Ci bardzo wdzięczny, jeśli poświęcisz minutkę i zostawisz swoją ocenę oraz krótką recenzję w iTunes. Wasze głosy powodują, że mój podcast trafia do rankingów iTunes. Dzięki temu łatwiej jest do niego dotrzeć tym osobom, które jeszcze nigdy go nie słyszały. A na tym bardzo mi zależy 🙂
Oceń podcast “Więcej niż oszczędzanie pieniędzy” <–
Jeszcze raz bardzo Ci dziękuję za Twoje wsparcie i życzę Ci świetnego dnia! 🙂
Zobacz również: WNOP 039: Jak wyglądają realia współpracy dużych firm z blogerami – opowiada Tomasz Sulewski z Orange
{ 27 komentarzy… przeczytaj komentarze albo dodaj nowy komentarz }
Michale,
dwa niedziałające linki, zapewne przez błędy w adresie: Książka “Bloger”, Tomasz Tomczyk – tu kupisz eBook oraz Książka “Twoja e-platforma. Jak się wybić w świecie pełnym zgiełku”, Michael Hyatt.
Hej Grzegorz,
Dziękuję. Linki już poprawione i powinny działać.
Pozdrawiam
Hej, ja też już zaczynam wreszcie oszczędzać 🙂 może nie tak dużo ale ponad 8 tys już jest 🙂 http://szukajacprzygody.pl/zaoszczedzilem-juz-8400-zl/
No i słusznie, trzeba się cenić i znać swoją wartość. Podobną zasadę wyznaję przy swoim działaniu. Oferuje info produkty lub narzędzia do automatyzacji biznesu. Jednak nie walczę ceną, bo to nie tędy droga. Co prawda nie daje ceny zaporowej, ale wiem jaka jest tego wartość i tego się trzymam. Jak ktoś twierdzi, że coś jest za drogo, to odpowiadam: „Pójdziesz do salonu Ferrari i powiesz, że ten samochód jest za drogi?”
Pozdrawiam!
Tak. Tak właśnie trzeba mówić w salonie Ferrari. ZA DROGO. Sprzedawca podaje cenę wybranego modelu mocno zawyżoną, w stosunku do ceny min. za jaką dany model by sprzedał. Dilerzy Ferrari zdają sobie doskonale sprawę, że do ich salonów trafiają w większości ‚snoby’ którzy nie potrafią negocjować cen (wydaje im się że nie wypada). Odpowiednia sztuka negocjacji. W końcu to Ferrari zależy bardziej na sprzedaży niż klientowi na kupnie. Dlatego przykład z Ferrari – nie trafiony.
Świetnie cały temat został przez Ciebie Michale przedstawiony. Najpierw trzeba coś dać od siebie, dopiero potem można oczekiwać propozycji współpracy od firm. Na samym końcu można myśleć o zarabianiu pieniędzy.
Nie o odwrotnej kolejności. Niestety nie wszyscy, którzy zakładają bloga o tym pamiętają.
Pozdrawiam,
T.
Z uwag językowych – słowo „kontent” oznacza „zadowolony”. Nie wszystko co angielskie można przerobić na polski 😉
Hej Marcin,
A co powiesz o słowach „laska” lub „zamek”? 😉 Zdarza się, że słowa mają więcej niż jedno znaczenie i to że słowo jest „zajęte” nie determinuje tego, że nie może ono nabrać dodatkowego znaczenia. Może profesor Miodek jeszcze słowa kontent nie uznaje za synonim treści (przy czym czy treścią można nazwać podcast albo wideo?), ale w powszechnym obiegu słowo to zaczyna funkcjonować. Ja aż takim purystą językowym nie jestem.
Pozdrawiam
Michale,
Ja też nie jestem purystą językowym, ale nie uważam, że należy sięgać po angielskie słowa, kiedy mamy wiele polskich, które dobrze opisują daną rzecz/zjawisko.
Co do Twojego pytania o to czy treścią można nazwać podcast albo wideo – uważam, że nie. Można natomiast mówić o treści podcastu. Ale jednocześnie nie rozumiem w jaki sposób chcesz używać słowa „kontent” w tym wypadku.
Zresztą najważniejsze, że ja, jako czytelnik, jestem a zadowolony z treści, a Ty jako autor z kontentu tego bloga 🙂 Takie drobiazgi nie wpływają przecież na moją opinie, że robisz bardzo dobrą robotę!
Pozdrawiam
Marcin
Hej Michał,
„Laska” i „zamek” występują na sjp.pwn.pl we wszystkich wariantach, jakie przychodzą mi do głowy (może znasz inne?). Co do słowa „kontent”, jedyne znaczenie jest przytoczone powyżej przez Marcina. Jako ciekawostkę podam fakt, że SJP zawiera również potoczne znaczenia słów, jeżeli faktycznie są one w powszechnym obiegu. „Kontent” jako „treść” to ta sama liga co „emejzing”, „weszłem” i „wyszłem”.
Pozdrawiam
Pod uwagą Marcina, przekazaną w sposób kulturalny i fachowy, podpisuję się obydwiema rękami 🙂
Michale – cieszę się, że nie zdążyłeś z podcastem na wczorajszy wieczór, bo mam dzisiaj wyjątkowo mało energii i Twój podcast na pewno umili mi dzień pracy 🙂
Nie działa też
„Książka “BLOG. Pisz, kreuj, zarabiaj”, Tomasz Tomczyk – tu kupisz eBook lub książkę” – link do książki (brakuje dwukropka po http)
Hej Tomasek,
Dziękuję. Już poprawiłem linki.
Pozdrawiam!
Popieram Twoje podejście Michał, w mojej branży jest podobnie. Jest wiele ofert pseudo specjalistów a ich działanie odstrasza klientów od działań promocyjnych w internecie.
pozdrawiam serdecznie i czekam na kolejne wpisy
też: Michał 🙂
Przyznam szczerze, że dopiero teraz odsłuchałem pierwszy podcast. Zawsze z braku czasu wolałem przeczytać treść wpisu.
Musze jednak powiedzieć, że to co robisz jest naprawdę świetne, mega wypas.
Teraz widzę, jakie błędy sam popełniałem 🙂
Kolejny krok to wprowadzić zmiany w życie. Część już wprowadziłem po innych Twoich wpisach Michale.
Dzięki za dobrą robotę.
Jak zwykle bardzo wysokiej jakości podcast i niezwykle przydatna dla polskiej blogosfery.
PS. Jakiego mikrofonu używasz do nagrywania?
Hej Artur,
Dziękuję. Co do pytania: korzystam z mikrofonu Rode Procaster podłączonego do miksera, a nie do komputera. Z miksera do dyktafonu cyfrowego, a potem obróbka już na komputerze.
Pozdrawiam!
Jeszcze nie słuchałem ale już ściągnąłem i zostawiam sobie na wieczorne bieganie 🙂
pozdrawiam.
Michał! 15 i 16 odcinek to naprawdę ogrom przydatnych informacji o zarabianiu na blogu. W kilkadziesiąt minut przekazujesz dla nas multum informacji. Czuję, że faktycznie pomagasz mi spełniać marzenia : D Chce tylko napisać, że powiedziałeś, „negocjacje to może być temat na cały odcinek podcastu” i chciałbym bardzo, żebyś się mocno nad tym zastanowił. Nie jednokrotnie pisałeś i mówiłeś, że coś tam o negocjacjach wiesz, ta umiejętność z pewnością przydaje Ci się w życiu. Wiem po sobie, że gdybym miał w tym temacie jakąś wiedzę i potrafił w swoim życiu zawodowym skutecznie negocjować z klientem, to moje potencjalne oszczędności wyniosłyby wiele więcej niż zyski z lokat czy kont oszczędnościowych. Temat ten jak najbardziej stoi w zgodzie z tematyką Twojego Bloga : D Więc jeśli czujesz się na siłach przekazać czytelnikom parę wskazówek na ten temat, to byłoby WOW SUPER COOL ;D Pozdrawiam serdecznie i życzę Wesołych Świąt Tobie i Twojej Rodzinie. Niech się Bóg dla Was na nowo narodzi 🙂
Michale, mam jedno, w sumie dosyć ważne pytanie odnośnie prowadzenia bloga.
Mianowicie chodzi o Twoje podejście do SEO Spamu, czyli komentarzy mających na celu wyłącznie umieszczenie linka do jakieś strony internetowej.
U mnie takie pojawiają się hurtowo (na trzech stronach w ciągu kilkunaastu minut potrafi się pojawić 9 komentarzy z tym samych anchorem, np. Kasia a różnym odnośnikiem). Ewidentnie są to działania firm zajmujących się pozycjonowaniem.
U Ciebie problem może nie jest taki duży ze względu na dużą liczbę wartościowych komentarzy. Inne, mniejsze blogi mają z tym olbrzymi problem (tak wynika z moich obserwacji). Jedni bloggerzy zupełnie się tym nie przejmują, nawet odpowiadając na komentarz w stylu „Super strona, tak trzymaj”. Inni z kolei wypowiadają niemalże wojnę takiemu spamowi.
Jak jest u Ciebie?
Czy przejmujesz w ogóle takim spamem i nic z tym nie robisz czy może takie komentarze są kasowane / filtrowane w jakiś sposób poprzez odpopwiednią wtyczkę?
Ps. w pracy nie mam możliwości nagrać tej wypowiedzi 🙂
Hej Darek,
Dziękuję za komentarz i to pytanie. Na szczęście u mnie to zjawisko występuje sporadycznie. Moje podejście do tego typu komentarzy zmienia się wraz z upływem czasu. Po prostu coraz bardziej krystalizuje mi się polityka komentowania, która nigdzie tutaj nie jest jeszcze spisana.
Kiedyś sekowałem wyłącznie te komentarze, które były zamieszczane spod jednego adresu IP, z różnym nickami (raz kobiecymi raz męskimi) i jednocześnie linkowały zawsze do tej samej strony. To był ewidentny spam. Na szczęście nie miałem tego dużo.
Obecnie jestem już bardziej restrykcyjny:
1. Jeśli w komentarzu jest link wyglądający na ściąganie ruchu, a jednocześnie komentarz nie jest merytoryczny, to usuwam go w całości. Rzadko się to zdarza.
2. Jeśli w nicku komentarza jest nazwa strony (tak jak w komentarzach kogoś kto podpisuje się „Zarabianie na blogu”), to jest wyczulony. Jeśli jednocześnie w treści jest link o takiej samej nazwie – to patrz punkt 1.
3. Jeśli ktoś ewidentnie nie czytał artykułu lub nie słuchał podcastu i zamieszcza komentarz w minutę po opublikowaniu wpisu, to automatycznie jest na moim „celowniku” i patrz punkt 1.
Ale jeśli komentarz jest merytoryczny i wnosi coś do dyskusji, a przy okazji ma link, to trudno mi się przyczepić. Pewnie jeśli subiektywnie uznam, że to jednak reklama, to ocenzuruję i wyrzucę sam link. Ale na szczęście nie mam za często takich dylematów. Albo komentarze są ewidentnym spamem, albo je puszczam.
I oczywiście to co napisałem powyżej w dużo większym stopniu dotyczy nowokomentujących osób, niż tych, które powracają z kolejnymi komentarzami.
Co do samego spamu: korzystam ze standardowej wtyczki Akismet. Bardzo dobrze filtruje spam. Kiedyś go przeglądałem przed usunięciem. Teraz szczerze mówiąc nawet tam nie zaglądam – chyba, że ktoś dam i znać, że coś się nie opublikowało.
Pozdrawiam
Ile zarobiłeś na reklamie książki blogera w podcaście? Ile za to zachęcenie do tej ksiązki dostałeś?
Hej Hilda,
Zero 🙂 Moze cos tam z afiliacji wpadlo, ale jesli tak to nic co bym zauwazyl.
Pozdrawiam
Michał – super podcast. Z tych porad mogą korzystać wszyscy przedsiębiorcy – nie tylko blogerzy! Z przyjemnością mi się Ciebie słuchało:) Mnóstwo cennych rad popartych doświadczeniem. Super!
Pozdrawiam,
Malina
Przepraszam ale ja osobiście nic z tego nie zrozumiałam. Nie chodzi o to czy jestem kobietą, blondynką itd. tylko o to, że nie ma tutaj wiedzy tak na prawdę totalnie od podstaw. Natomiast jeśli ktoś już orientuje się w tym temacie na pewno wyniesie wiele wiedzy.
To był dla mnie bardzo wartościowy podcast!
Na pewno wykorzystam wskazówki, których dajesz i będę bardziej asertywna w relacjach z reklamodawcami. Znajmy swoją wartość, my blogerzy 🙂
Dzięki!