Po dekadzie działania blog "Jak oszczędzać pieniądze" zakończył swoją działalność. Jedyną stale aktualizowaną sekcją bloga jest RANKING kont i lokat. Zapraszam też do lektury ponad 500 archiwalnych artykułów (ponadczasowych)! 👊

WNOP 090: Jak przygotować plan roczny, czyli jak określić cele i znaleźć czas na ich realizację

przez Michał Szafrański dodano 29 grudnia 2016 · 98 komentarzy

Planowanie roku i celów 2018

Nie jest sztuką załadować się „po korek” noworocznymi postanowieniami. Sztuką jest wybrać te cele, których realizacja jest dla nas naprawdę ważna.

Problem polega na tym, że mało kto dokonuje poważnej analizy sensowności i możliwości realizacji swoich celów. A niestety nie wystarczy postanowić, że coś zrobimy, np. będziemy prowadzić budżet, wyjdziemy z długów lub zaoszczędzimy na wcześniejszą emeryturę. Każdy z tych celów wymaga pewnych poświęceń, o które trudno, gdy brakuje nam odpowiedniej motywacji. Dlatego warto uczciwie samemu sobie odpowiedzieć na pytanie dlaczego dany cel jest dla mnie ważny. Dlaczego miałbym go realizować nawet wbrew przeciwnościom?

Zbyt pochopnie poczynione postanowienia mogą łatwo przerodzić się we frustrację, że „znowu mi się nie udaje”. To właśnie dlatego co roku skrupulatnie planuję moje cele i projekty. Z jednej strony chcę sobie oszczędzić zawodu samym sobą, a z drugiej – stworzyć szansę na osiągnięcie tych celów, które są dla mnie najważniejsze.

Selekcja pomysłów nie jest łatwa. Dzisiaj zdecydowanie częściej mówię „nie” niż tak. Bywa, że rezygnuję z przedsięwzięć, za które jeszcze kilka lat temu dałbym się pokroić. Czas nie jest z gumy, a ja chcę mieć pewność, że będę miał wystarczająco dużo na poświęcenie się kilku najbardziej priorytetowym projektom. Nauczyłem się, że szczęście sprzyja przygotowanym.

Dokładnie 3 lata temu nagrałem podcast z 10 wskazówkami dotyczącymi planowania celów (17-ty odcinek WNOP). Treści tam zawarte nadal pozostają aktualne. Dzisiaj rozszerzam je dodatkowo o doświadczenia ostatnich trzech lat i bardziej strategiczne podejście do planowania celów. Opowiadam także o metodach i narzędziach, które stosuję, aby wytrwać w realizacji planów. Przedstawiam także bliżej ideę „kontraktu z samym sobą”, którą szczegółowo omawiałem w książce „Finansowy ninja”. Podaję także zasady, którymi kieruję się dbając o to, by mój kalendarz nie eksplodował od objętości całorocznych planów i by znalazł się w nim również czas na odpoczynek.

Zapraszam do wysłuchania. 🙂

Dodatkowa uwaga

Nagrywając ten odcinek starałem się podzielić moimi doświadczeniami w jak najbardziej uporządkowany sposób. Słuchając jednak nagrania widzę, że wkradło się tam trochę chaosu. Mam nadzieję, że mimo tego wyłowicie to co najważniejsze. Gdybyście mieli jakieś pytania, to śmiało zapraszam do ich zadawania w komentarzach.

Marcin, który montował ten odcinek podcastu, zapytał mnie czy uczestniczyłem w kursie „Best Year Ever” Michaela Hyatta, bo podobno nasze podejście do planowania celów jest bardzo zbliżone.

Kurs Michaela przechodziłem 3 lata temu, o czym zresztą mówiłem w 17-ym odcinku podcastu. Niemniej jednak w każdym roku staram się udoskonalać mój system planowania celów, zwiększać swoją asertywność i skuteczność realizacji planów. Bywa różnie, ale ogólnie jestem bardzo zadowolony z rezultatów. 🙂

Gdybyście szukali bardziej uporządkowanej wiedzy niż moja, to znajdziecie ją właśnie w kursie „Best Year Ever”.

Testujemy nowy odtwarzacz

Poniżej znajdziecie nowy odtwarzacz podcastów. Jeśli się Wam spodoba, to zastąpi dotychczasowy. Jego najważniejsze funkcje:

  • Po najechaniu na przycisk odtwarzania zobaczycie dodatkowe opcje umożliwiające zmianę prędkości odtwarzania, przeskoczenie minutę do przodu i cofnięcie się o 15 sekund.
  • Po prawej stronie znajdują się ikonki umożliwiające pobranie pliku MP3 z podcastem oraz umożliwiające szybkie udostępnienie tego odcinka w mediach społecznościowych i emailem.
  • Po rozpoczęciu odtwarzania możecie również przewinąć podcast do konkretnego miejsca klikając na pasku widocznym na dole odtwarzacza. Tam też zobaczycie ile czasu pozostało jeszcze do zakończenia odcinka.

A jeśli wolicie jednak oglądać na YouTube, to wrzuciłem podcast także tam (tym razem bez wideo).

Sprawdź również: WNOP 093: Jak się motywować? – czyli jak skłaniam się do pracy nawet, gdy nie chce mi się nic robić

W tym odcinku usłyszysz:

  • 10 moich wskazówek jak planować cele.
  • Jak wyglądają u mnie etapy planowania?
  • O etapie 1, czyli rozliczeniu się z przeszłością.
  • Dlaczego rozliczenie się z tym co się wydarzyło, to ważny element w planowaniu kolejnego roku?
  • W jaki sposób analizuję to, co się wydarzyło w minionym roku?
  • Dlaczego warto spisywać swoje założenia?
  • O etapie 2, czyli ułożeniu konkretnego planu na najbliższy rok.
  • Dlaczego swoje plany spisuje tylko i wyłącznie ręcznie?
  • Moje wnioski i założenia po roku 2016.
  • Dlaczego warto opracować listę swoich motywacji?
  • O etapie 3, czyli weryfikacji planu.
  • Czy moje plany i zadania dają mi satysfakcje?
  • Czy moje projekty nie będą realizowane kosztem życia rodzinnego?
  • Dlaczego tworzę plany awaryjne?
  • Jakie narzędzia pomagają mi w bieżącej realizacji celów?
  • Jak często dokonuję weryfikacji celów w ciągu roku?

Kliknij prawym przyciskiem, aby ściągnąć podcast jako plik MP3.

Moje kalendarze i zapiski

Tak jak mówiłem w tym odcinku, staram się co rano uzupełniać „pamiętnik”, w którym odnotowuję dobre rzeczy, które wydarzyły się poprzedniego dnia oraz 3 najważniejsze zadania na dzisiejszy dzień i kilka dodatkowych (opcjonalnych).

Nie stosuję konkretnej formy. Wszystko zależy od humoru. Czasami prowadzę suche zapiski, jak te przedstawione poniżej, czasami bardziej emocjonalne (opisujące uczucia związane z wydarzeniami). Staram się od czasu do czasu pisać sobie za co jestem danego poranka wdzięczny. Zazwyczaj są to drobiazgi, z których składa się moje życie. Wybrałem kartkę sprzed kilku lat, na której nie ma zbyt wielu poufnych informacji. 🙂

Kartka z pamiętnika

Przy planowaniu roku posługuję się wydrukowanymi kalendarzami z Calendarpedii, z których uwielbiam w szczególności te dwa widoki: roczny w układzie poziomym (2017 Calendar template 4) oraz bardziej szczegółowy poziomy w układzie „kwartał na stronę” (2017 Calendar template 14).

Kalender plan roczny poziomy

Kalender plan roczny kwartalny

Strony, osoby i tematy wymienione w podcast’cie:

Czytaj także: WNOP 113: Sukcesy, porażki i wnioski, czyli moje szczere podsumowanie 2017 roku

Pytanie lub komentarz? Zostaw mi wiadomość!

Masz pytanie? Możesz skorzystać z tego linku i nagrać dla mnie wiadomość głosową z wykorzystaniem mikrofonu Twojego komputera. Pamiętaj, że jedna wiadomość może mieć maksymalnie 90 sekund (ale możesz ich nagrać kilka) 🙂

Jeśli nagrywając pytanie przedstawisz się i podasz adres swojego bloga (lub strony WWW), to zlinkuję do niego tak jak uczyniłem w poprzednich odcinkach podcastu. To może pomóc w promocji Twojego bloga, więc tym bardziej zachęcam do zadawania pytań głosowo.

Będę Ci również wdzięczny za każdy komentarz. Napisz proszę, czy podobał Ci się ten odcinek podcastu. Chętnie z Wami podyskutuję i odpowiem na ewentualne dodatkowe pytania.

Skąd pobrać podcast

Podcast dostępny jest dla Was w wielu miejscach:

A jeśli podoba Ci się podcast, to będę Ci bardzo wdzięczny, jeśli poświęcisz minutkę i zostawisz swoją ocenę oraz krótką recenzję w iTunes. Wasze głosy powodują, że mój podcast trafia do rankingów iTunes. Dzięki temu łatwiej jest do niego dotrzeć tym osobom, które jeszcze nigdy go nie słyszały. A na tym bardzo mi zależy 🙂

Oceń podcast “Więcej niż oszczędzanie pieniędzy” <–

Jeszcze raz bardzo Ci dziękuję za Twoje wsparcie i życzę Ci świetnego dnia! 🙂

Zobacz także: WNOP 114: Pomysły na 2018 i kolejne lata, czyli jak może wyglądać przyszłość JOP + ANKIETA

Transkrypt podcastu

Kliknij tutaj, aby pobrać spisaną treść podcastu w formacie PDF.

"Finansowy ninja" - podręcznik finansów osobistych

Finansowy ninjaJuż ponad 130.000+ osób kupiło książkę "Finansowy ninja".

Nowe, zaktualizowane wydanie to ponad 540 stron praktycznej wiedzy o oszczędzaniu, zarabianiu, optymalizacji podatkowej, negocjowaniu i inwestowaniu, które pomogą Ci zostać prawdziwym finansowym ninja i osiągnąć bezpieczeństwo finansowe.

Przewodnik po finansach osobistych, który każdy powinien przeczytać jeszcze w szkole.

PRZEJDŹ NA STRONĘ KSIĄŻKI →

{ 98 komentarzy… przeczytaj komentarze albo dodaj nowy komentarz }

Robert Grudzień 29, 2016 o 10:57

Czuje, ze ten odcinek zmieni moje życie…
ps. Pierwszy! 😀

Odpowiedz

Dawid Grudzień 29, 2016 o 10:59

No i ciach, właśnie pobieram.Będę słuchał w drodze na lotnisko. Dzieki Michał.Miłego dnia.

Odpowiedz

Piotr Grudzień 29, 2016 o 11:12

Dzięki Michał! Zbliżasz się do setki 😉

Odpowiedz

Michał Szafrański Grudzień 30, 2016 o 14:09

Hej Piotrze,

Długa ta droga do setnego odcinka, ale tak – jeszcze kilka miesięcy i tam będziemy. 🙂

Pozdrawiam

Odpowiedz

Agata Grudzień 29, 2016 o 12:21

Hej Michał. Super podcast 🙂 Idealnie wpasował się w czas bo dziś zabrałam się za pierwsze planowanie celów od lat 🙂

Dobra uwaga z notowaniem na bierząco choć notorycznie brakuje mi miejsca w kalendarzach. Gdzie znalazłeś taki kalendarz / notatnik w którym można samemu wpisywać datę?

Odpowiedz

Michał Szafrański Grudzień 29, 2016 o 13:56

Hej Agata,

Dziękuję. Co do notatnika: ja akurat mam zdobyczne notesy z czasów współpracy z Mastercard. Zostałem wtedy obficie obdarowany notatnikami, które wystarczą mi pewnie jeszcze na jakieś 2 lata. 🙂

To zwykły notes w linię. Nie musi mieć pola na datę u góry – przecież można datę wpisać samemu. Ja akurat wolę notesy w linię a nie w kratkę.

Ten, którego używam to konkretnie notes „ThINKme” tego typu: http://www.thinkme.eu/collection/funky.html

Pozdrawiam!

Odpowiedz

Marcin Grudzień 29, 2016 o 23:50

Do tego wystarczyłby i zwykły zeszyt np. w twardej oprawie ;).

Odpowiedz

Michał Szafrański Grudzień 30, 2016 o 14:10

Dokładnie 🙂

Odpowiedz

Jarek Grudzień 29, 2016 o 12:25

Michale! Dzięki za wszystkie porady i…rób tak dalej. Czego Ci życzyć w Nowym Roku? Może tych dziesięciu mieszkań? No i zdrówka 🙂

Odpowiedz

Michał Szafrański Grudzień 30, 2016 o 14:10

Dzięki wielkie!

Odpowiedz

Konrad Grudzień 29, 2016 o 12:25

Świetnie! Ten podcast to super dawka motywacji na nowy rok + genialna podstawa dla postanowień noworocznych 🙂

Odpowiedz

RAFAL Grudzień 29, 2016 o 13:11

Hej. Podłączam się pod pytanie odnośnie kalendarza z wpisywaną datą 🙂 Gdzie można taki kupić Michale?

Odpowiedz

Michał Szafrański Grudzień 29, 2016 o 13:56
Rafał Grudzień 29, 2016 o 13:23

Planowanie jest fantastyczne i pomaga uporządkować bieg wydarzeń. W pewnym sensie pozwala „przewidywać” przyszłość.
ps. Czytać z przymrużeniem oka: 12.01.2014 to nie był poniedziałek 😉

Odpowiedz

Michał Szafrański Grudzień 29, 2016 o 13:50

Brawo Rafał!

Ciekawy byłem czy ktoś na to wpadnie. 🙂 Te zapiski dotyczą początku roku 2015. 🙂 Powinien tam być 12 stycznia 2015 i to był poniedziałek.

Generalnie co roku na początku roku mam tak, że odruchowo zapisuje przez jakiś czas daty ze starym rokiem. Na szczęście prowadzenie zapisków co dzień pozwala mi łatwo wyłapać takie błędy.

Dobrego planowania! 🙂

Odpowiedz

Agata Grudzień 29, 2016 o 13:40

A ja mam jeszcze inne pytanie. Ostatnio mocno promuje się w blogosferze NN Investment Partners że swoimi kontami IKE i IKZE. Co sądzisz o tych sposobach oszczędzania? Trochę cię czytam i jestem szczęśliwą posiadaczką finninja, więc przeczuwam już co powiesz, ale możesz to proszę skomentować? 😉

Odpowiedz

Dobrosław Grudzień 29, 2016 o 21:36

Jeżeli mogę się wtrącić, to zagadnienie powinno się zrozumieć. Polecam książki Macieja Rogali głównie „III filar Twojej emerytury” + blog. Następnie blog Marcina Iwucia oraz Jego książkę. Nie należy zapominać o blogu niniejszym. NN jest wg rankingów najlepszym rozwiązaniem inwestycyjnym dla IKE jak i IKZE. Teraz może należałoby poczekać, jak wypadnie III filar emerytur przy kolejnym „dłubaniu” rządzących przy OFE. Wracając do podstawowego pytania to najpełniejsza odpowiedź jest w książce M. Rogali. Ja ww. książki i blogi mam na co dzień pod ręką.

Odpowiedz

Michał Szafrański Grudzień 30, 2016 o 14:14

Hej Agata,

Rachunki w NN ze względu na obniżone prowizje są rzeczywiście jedną z najrozsądniejszych propozycji na rynku. Oczywiście zależy czego potrzebujesz: IKE/IKZE z funduszami, czy może pełnego rachunku maklerskiego lub… możliwości odkładania wyłącznie w formie lokaty.

Dodam od siebie, że w tym roku po raz pierwszy nie dokonałem wpłat na IKE. Szczerze mówiąc mam podejrzenie, że rządzący będą mocno w nich mieszać. Ale nie mam tu żadnych solidnych przemyśleń – raczej podejrzenia.

Pozdrawiam

Odpowiedz

Kuba Grudzień 29, 2016 o 13:51

Michał powiedz jeszcze jak wygospodarować czas na przesłuchanie podcastu 😀 a tak serio to zabieram się za słuchanie, trzeba wejść w nowy rok odpowiednio dostrojonym.

Odpowiedz

Jola Grudzień 29, 2016 o 14:37

Michał, dzięki! Wstrzeliłeś się idealnie. Akurat wczoraj słuchałam 17 podcastu po to, by dziś zrobić analizę 2016 i zaplanować 2017, a tu dzisiaj rano taki prezent 🙂 Wszystko wysłuchane, drukuję kalendarze i łapię za ołówek! 🙂 Pozdrawiam i życzę wszystkiego najlepszego w roku 2017! 🙂

Odpowiedz

Anna Grudzień 29, 2016 o 15:04

Czekam niecierpliwie na transkrypt 😉

Odpowiedz

Michał Szafrański Grudzień 30, 2016 o 14:14

Już jest 🙂

Odpowiedz

Położna Kasia Grudzień 29, 2016 o 15:26

Świetnie, że pod koniec poruszasz tematykę planowania i wyznaczania realnych wartościowych celów na nowy rok. 🙂

Odpowiedz

Artur Grudzień 29, 2016 o 16:28

Mam swoje kalendarze od 22 lat, czasami zaglądam, inspirujące 🙂
Nie potrafię przerzucić się na elektroniczny, dzisiaj podsumowuję bieżący rok i zaczynam nowy terminarz i cele.
Dobra inspiracja. Dziękuję
I jeszcze lepszego 2017 roku WSZYSTKIM życzę 🙂

Odpowiedz

Jola Grudzień 29, 2016 o 16:52

Michale, wiem, że to trochę pytanie nie w temacie, ale tak chciałam się zapytać. Co możemy zroić w przypadku gdy zostaną nam skradzione dane z dowodu? Wiem, że trzeba jak najszybciej dowód zastrzec w banku, no i wyrobić nowy. Czy mogą mnie mimo tego spotkać jakieś przykre konsekwencje czy przesadzam? Z góry dziękuję.

Odpowiedz

Aga Grudzień 30, 2016 o 12:33

Jola,

nie jestem Michałem, ale problem jest palący i mam nadzieję, że pomogę.
Zgubiony dowód musisz:
1. zastrzec w organie który go wydał, najczęściej to prezydent miasta’
2. zgłosić sprawę na policji,
3. zgłosić do banku, tutaj fajnie się dowiedzieć czy trafiłaś do systemu DZ (dokumenty zastrzeżone).

Pozdrawiam!

Odpowiedz

Michał Szafrański Grudzień 30, 2016 o 14:18

Hej Jola,

Oprócz tego co napisała Aga: jeśli to zdarzenie jeszcze nie nastąpiło, to zarejestruj się najlepiej w BIK bo tam istnieje możliwość bardzo szybkiego zastrzegania dowodu:

https://www.bik.pl/klienci-indywidualni/zastrzeganie-dokumentu-tozsamosci

Niestety konsekwencje kradzieży tożsamości tak czy siak mogą Cię spotkać. Pisał o nich szczegółowo autor bloga „Kulturą w płot”. Zobacz tutaj:

http://kulturawplot.pl/2016/09/29/kradziez-tozsamosci-wyludzenie-danych/

Pozdrawiam

Odpowiedz

Marcel Grudzień 29, 2016 o 17:05

Świetny odcinek Michał 🙂

Ci, którzy przełom roku wykorzystują na planowanie i późniejszą realizację planów z pewnością wypracowali zestaw pewnych praktyk i narzędzi.

Reszcie natomiast albo planowanie kończy się na planowaniu albo w ogóle nie zabierają się za żadne plany. Ostatnio stworzyłem pewną tabelę zawierającą podział życia od urodzenia do 80 roku życia na miesiące i zadałem sobie pytanie – ile z tych minionych miesięcy mógłbym wypełnić jakimś ciekawym wspomnieniem, znaczącym osiągnięciem lub czymś co pamiętam? Polecam zrobić coś takiego samemu (lub zajrzeć na mojego bloga). Daje do myślenia 🙂

Odpowiedz

Katarzyna Grudzień 29, 2016 o 17:31

Cześć Michał,
Bardzo dziękuję za pocast. Jak zwykle świetnie mi się słuchało i bardzo dużo na tym skorzystałam. Tylko te kalendarze jakoś mi się nie chcą pobrać;) Ale ja już tak mam z elektroniką;))))))) Pozdrawiam i życzę dobrego roku.

Odpowiedz

Joanna Grudzień 29, 2016 o 18:01

Panie Michale litości! Kto ma godzinę czasu? Za długie, błagam o krótsze odcinki.

Odpowiedz

Michał Szafrański Grudzień 29, 2016 o 21:23

Hej Joanno,

Dziękuję za komentarz. Mam dwie sugestie:

1) Pauza i dosłuchanie później.
2) Przyspieszenie odtwarzania. Ja słucham innych podcastów na prędkości 2x albo 1,5x w zależności od tempa prowadzącego.

Pozdrawiam 🙂

Odpowiedz

Cerise Grudzień 30, 2016 o 12:54

mozna sluchac w podrozy, przy sprzataniu…szkoda by bylo skracac

Odpowiedz

Paweł Grudzień 30, 2016 o 13:32

Może warto dodać do odtwarzacza – funkcję przyśpieszania :).

Można też zapisywać i analizować, gdzie użytkownik się nudzi i przeskakuje dalej, a gdzie powtarza i wraca – mogłoby to pokazać ciekawe rzeczy (albo i nie, ale wtedy to też było by ciekawe).

Odpowiedz

Michał Szafrański Grudzień 30, 2016 o 14:19

Hej Paweł,

A widziałeś ten nowy odtwarzacz tu na blogu? Ma pod przyciskiem „Play” ukryte także przyspieszanie (i zwalnianie) odtwarzania.

Zamierzam go dodać we wszystkich odcinkach podcastu.

Pozdrawiam!

Odpowiedz

Piotr Grudzień 31, 2016 o 07:16

Witam,

A ja proszę o jak najdłuższe podcasty 🙂
Dla mnie najbardziej stresujące w słuchaniu Twoich podcastów jest, że zaraz się skończy.
Pozdrawiam i życzę w roku 2017 realizacji nie gorszych pomysłów niż do tej pory (a były świetne).

Michał, pozdrawiam.

Odpowiedz

Magda Grudzień 30, 2016 o 15:47

Pani Joanno, dla mnie odcinki „słuchane” też są zbyt długie, dlatego ja czytam 🙂 Jak nie ma jeszcze transkryptu, to czekam. Bardzo lubię opcję rozwinięcia treści bezpośrednio we wpisach na blogu.
Ten konkretny odcinek, razem z komentarzami (do tego momentu) zajął mi dokładnie 30 minut – od momentu nałożenia farby na włosy do jej spłukania 😉
Pozdrawiam

Odpowiedz

Joanna Styczeń 15, 2017 o 14:47

Bardzo dziękuję!

Odpowiedz

Marcin Grudzień 29, 2016 o 18:52

Cześć Michał,
Planowanie celów mam już za sobą. Skorzystałem z kursu BYE, niektórych celów sam się boję (ja i mój leń również), zobaczymy co czas pokaże 🙂 Powiedz mi, jak Ty motywujesz się do działania? Chodzi mi o to, w jaki sposób skutecznie zmuszasz się do działania, w momencie (bądź dłuższym okresie czasu), w którym absolutnie nie masz ochoty tego robić. W jaki sposób skutecznie pokonujesz swoje wewnętrzne „nie chce mi się”?
Drugie pytanie odnośnie konferencji: gdzie będzie można Cię w tym roku spotkać? Widziałem niedawno, że w styczniu będziesz na Kongresie PACZKI, gdzie jeszcze planujesz się pojawić, czy będą to tylko płatne konferencje, kiedy się odbędą oraz dla czego warto na nich być zaczynając od tego styczniowego?

PS. FinNinja muszę przeczytać jeszcze raz na spokojnie, żeby usystematyzować sobie jeszcze raz pewne kwestie.

PS.2 Robisz świetną robotę!

PS.3 Spełnienia celów/marzeń na 2017!

Pozdrawiam i życzę miłego wieczoru 🙂

Odpowiedz

Michał Szafrański Grudzień 30, 2016 o 14:27

Hej Marcin,

Dziękuję za komentarz. Po kolei:

Motywacja – to jest to o czym mówiłem: wypisuję z wyprzedzeniem listę wszystkiego co powoduje, że chcę dany cel / projekt zrobić. W trudnych chwilach „wracam do korzeni”. Czytam tę listę. Jeśli motywacje są solidne, to pomagają zacisnąć zęby w słabych momentach i iść do przodu.

Chociaż przyznaję, że codziennie rano ciężko się zmotywować – zwłaszcza, gdy widzi się piętrzącą się listę zadań. Mam taki trick, który na sobie stosuję, że staram się za dużo nie myśleć o tym co przede mną. Po prostu robię pierwsze zadanie z listy, potem kolejne i kolejne, i jakoś to idzie.

Pomaga mi też poranna rutyna: wstajesz, szklanka wody, przejrzenie zadań na dzień dzisiejszy, śniadanie, prysznic (czasami odwrotnie) i do roboty.

Konferencje – mam w planach tylko 4 na ten rok. Będą to po kolei:

Kongres Szlachetnej Paczki – tu opowiem o godzeniu finansów osobistych i firmowych (temat, który był już w na infoShare w 2016).
Konferencja I <3 Marketing w Warszawie – będzie case study promocji książki „Finansowy ninja” i tego jak wydając 2000 zł na promocję wygenerowałem 2 mln przychodów.
infoShare 2016 w Gdańsku
– … i jedna z konferencji blogowych zapewne…

Co do uczestnictwa w konferencjach: dwie pierwsze są płatne, trzecia bezpłatna dla podstawowego wariantu uczestnictwa. Czy warto być? Sam sobie musisz odpowiedzieć analizując agendę. 🙂

Pozdrawiam!

Odpowiedz

Adam Styczeń 2, 2017 o 22:48

Cześć Michale,

jak rozumiem, miałeś na myśli konferencję Infoshare 2017, odbywającą się w dniach 17 – 19 maja tego roku? Pytam, bo zainspirowany Twoim podcastem, postawiłem sobie jako jeden z celów na ten rok przybić piątkę i podziękować osobiście Szafiemu (za Finansowego Ninja i wiele innych pozytywnych rzeczy, które robisz) a na Infoshare będę miał najbliżej 😀

Odpowiedz

Michał Grudzień 29, 2016 o 21:02

Hej. Czy kontaktujesz się z kimś przed wydaniem nowego wpisu, czy może radzisz się kogoś? Czy wszystko piszesz „od siebie”?

Odpowiedz

Michał Szafrański Grudzień 29, 2016 o 21:21

Hej Michał,

Dobre pytanie. 🙂 Nie – z nikim się nie kontaktuję. To mój blog i piszę „co mi myśli na ręce przyniosą”. Oczywiście przy niektórych tematach sięgam po wiedzę w inne miejsca, konsultuję się itp. ale to raczej w procesie zbierania informacji (research). Gdy materiał uznaję za gotowy, to po prostu go publikuję.

Pozdrawiam!

Odpowiedz

Gosia Grudzień 29, 2016 o 21:26

Hej Michał!
Chciałam Ci tutaj podziękować za to że otwarłeś mi oczy na wiele spraw ( i nadal otwierasz). Ciągle walczę o poprawę naszych finansów i chyba powoli wciągam w to swojego męża co mnie bardzo cieszy.
Właśnie dziś skończyłam słuchać archiwalnych podcastów.
W 2017 roku chcę przeczytać wszystkie Twoje archiwalne wpisy na blogu i jeszcze raz na spokojnie przeczytać Finansowego Ninje oraz po raz drugi przerobić kurs „Pokonaj Swoje długi”

Dzięki Tobie rok zaczynam z głową pełną pomysłów i inspiracji oraz z ogromną nadzieją że damy radę!

Dziękuję!

Odpowiedz

Michał Szafrański Grudzień 30, 2016 o 14:28

Super Gosiu! Powodzenia!

Odpowiedz

Gosia Grudzień 29, 2016 o 21:31

Aha i jeszcze jedno!
„Miracle morning” doczekało się polskiego wydania. Tytuł: „Fenomen poranka”

Odpowiedz

Michał Szafrański Grudzień 30, 2016 o 14:32

O super! Nie wiedziałem.

Odpowiedz

Dawid Grudzień 30, 2016 o 00:35

Michale
Jak na Twoje planowanie wpłynęła książka GTD Allena ?
Przyznam się że przeczytałem ją i zaimplementowanie wskazanych zasad katapultowało moją produktywność… ale gdzieś to zorganizowanie zapodziałem i niedługo powtórzę lekturę by ponownie znaleźć się na fali realizowania tasków.
masz jakieś techniki na utrzymanie tego stanu?
są jakieś podobne książki, kursy które mógłbyś polecić ?
(post napisałem jeszcze przed odsłuchaniem podcastu)

Odpowiedz

Michał Szafrański Grudzień 30, 2016 o 14:35

Hej Dawid,

Trochę o tym mówiłem w 79-ym odcinku podcastu:

https://jakoszczedzacpieniadze.pl/gtd-david-allen-i-sztuka-bezstresowej-efektywnosci

Pozdrawiam!

Odpowiedz

Marcin Styczeń 6, 2017 o 08:59

Nie jestem Michałem, ale ostatnio czytałem Zen To Done, Leo Babauty. To takie skondensowane GDT, zdecydowanie lżejsza i przyjemniejsza wersja Allena z dodaniem paru nowych pomysłów. Polecam

Odpowiedz

Piotrek Grudzień 30, 2016 o 00:53

hello hello, „nadal aktualne” to takie masło maślane 🙂
dziękuję za kalendarze – rewelacyjna forma tych rocznych!!

Odpowiedz

Dawid M Grudzień 30, 2016 o 09:35

Świetny podcast! Konkretnie, w przykładami, bez lania wody.
Ja od kilku lat wyznaczam sobie cele, jednak Twój system wydaje mi się dużo bardziej dopracowany. Z pewnością skopiuję z niego parę rzeczy – choćby kontrakt z samym sobą.

Udanego sylwestra! 🙂

Odpowiedz

Piotr Grudzień 30, 2016 o 09:35

Witam
Świetny odcinek.. Mam pytanie, od kiedy planujesz swój czas z taką dokładnością, jak zaczynałeś jakie były pierwsze kroki, jak patrzysz na to z perspektywy powiedzmy 3 lat?
Jeśli już o tym mówiłeś, t wskaż proszę gdzie szukać 🙂

Dzięki

Odpowiedz

Michał Szafrański Grudzień 30, 2016 o 14:38

Hej Piotrze,

Dokładność (i precyzja) mojego planowania zwiększa się z roku na rok. Można powiedzieć, że takie projektowe podejście do planowania roku mam od około 10 lat, przy czym zdecydowanie olbrzymi postęp nastąpił jakieś 5-6 lat temu, gdy poważnie rozważałem porzucenie pracy na etacie i musiałem ogarniać kilka równoległych rzeczywistości. 😉

Pozdrawiam

Odpowiedz

Patrycja Grudzień 30, 2016 o 10:39

Dzięki Michał za zebranie swojej najlepszej wiedzy w obszarze planowania:) Do tej pory tak naprawdę nie planowałam – dlaczego – myślę, że trochę ze strachu, a trochę z powodu niewiedzy. Teraz, dzięki temu co powiedziałeś, wiem już znacznie więcej. Okej, ktoś może powiedzieć, że wiele z tych rzeczy jest takich oczywistych – no właśnie, a tak się składa że najczęściej diabeł tkwi w szczegółach:) Dzięki również za tekst, który mocno do mnie przemówił, że warto oddzielić grubą kreską przeszłość – nawet jeśli czegoś nie udało mi się osiągnąć, to nie oznacza, że już nigdy mi się nie uda (no chyba, że wciąż będę tak myślała:) Dzisiaj zabieram się za planowanie!:) Pozdrawiam i życzę wielu sukcesów w nadchodzącym roku, nie tylko tych zawodowych, ale również prywatnych. A Twoja książka już leży na półce i czeka na swoją kolej – już nie mogę się jej doczekać:)

Odpowiedz

Mateusz Styczeń 2, 2017 o 23:23

Witaj Michale.
Planowanie roku może dotyczyć wielu spraw, jednak z podcastu dociera głównie tematyka pracy. Wydaje się to normalne, szczególnie jeśli mówimy o osobach prowadzących własny biznes. Co jednak z osobami na umowach o pracę, które nie mają pewności do jakich projektów zostaną przydzielone itd. Mogę zaplanować wakacje, jakieś prywatne cele, ale na ile mogę rozważać pracę? I na ile taki plan będzie sensowny bez uwzględnienia pracy? Masz jakieś przemyślenia na ten temat z czasów gdy jeszcze byłeś etatowcem?

Odpowiedz

Michał Szafrański Styczeń 3, 2017 o 00:18

Hej Mateusz,

Dziękuję za dobry komentarz. Co do mojej pracy jako etatowiec: problem polega na tym, że ja miałem bardzo dużą decyzyjność (w gruncie rzeczy to nie jest problem) a więc można powiedzieć, że sam wytyczałem sobie cele i projekty. Z tym oczywiście wiązała się odpowiedzialność, która miała konkretne konsekwencje – bardzo duża część moich zarobków zależała od wypracowanego wyniku. Już samo to zmuszało mnie do mocnego zastanawiania się w co warto ładować swoją energię, a które projekty lepiej odpuścić. Reasumując: ja nie jestem dobrym przykładem.

Pozdrawiam!

Odpowiedz

Cerise Grudzień 30, 2016 o 12:55

a propos youtube zamiast siebie na wizji moglbys tez pokazywac materialy / notatki a la webinar…

Odpowiedz

Michał Szafrański Grudzień 30, 2016 o 14:40

Uczciwie mówiąc przy tym odcinku zabrakło mi na to ochoty i czasu. Produkcja wideo wymaga dużo więcej zaangażowania niż samo audio. Do tego miejsce, w którym nagrywam wideo, niestety nie spełnia wymogów dla dobrej jakości audio i dopóki nie uporam się z odpowiednim wygłuszeniem tamtych pomieszczeń, to minimalizuję liczbę wykonywanych tam nagrań.

Pozdrawiam

Odpowiedz

Tomasz Grudzień 30, 2016 o 15:27

Ciekawy odcinek i dzięki za kalendarze. Polecam ściągnąć template 4 w wersji XLS i pozaznaczać ustawowo dni wolne na 2017. Od razu widać, gdzie warto zaplanować sobie „długie weekendy”. 🙂 (niestety licencja zabrania, żeby udostępniać linka do przeróbki)

PS. widać Michał, że Twoja kartka z pamiętnika ma już swoje lata. Po banku Meritum zostały już tylko wspomnienia. 🙂

Odpowiedz

Piotrek Grudzień 30, 2016 o 19:02

Bardzo ważny i ciekawy artykuł.

Odpowiedz

Tomek Grudzień 30, 2016 o 16:22

Cześć Michał,
Dzięki za to, że pokazujesz planowanie ze wszystkimi jego blaskami i cieniami.
Niestety nieraz za bardzo przywiązuje się wagę do formy i chce się spełnić wszystkie wytyczne, natomiast nie ma już energii na działanie.
Na Twoim przykładzie jednak widać, że planowanie się sprawdza 🙂
Wszystkiego dobrego w nowym roku 🙂

Odpowiedz

Dominika Grudzień 30, 2016 o 16:56

Dzięki za ten odcinek – ja zawsze robię podsumowania i ambitne plany a potem zapominam o systematycznej realizacji :/ na pewno skorzystam z kalendarzy!

Odpowiedz

kodi Grudzień 30, 2016 o 18:19

Hej Michale

W podcaście wspominasz o motywacji negatywnej, czyli motywowaniu się wizją straty jaką poniesiemy gdy nie podejmiemy czynności zmierzających do osiągnięcia jakiegoś celu czy zrealizowania danego projektu. Znalazłem ostatnio wzmiankę na ten temat w artykule na Harvard Business Review. Fachowo nazywa się to nastawieniem prewencyjnym, w przeciwieństwie do podejścia promocyjnego, gdzie skupiamy się na korzyściach związanych z osiągnięciem.

Czy mógłbyś podzielić się przykładem takiego podejścia dla jakiegoś swojego zadania? No i czy w Twoim przypadku to działa?

Odpowiedz

Marcel Styczeń 3, 2017 o 18:38

Motywację negatywną opisuję również Tony Robbins nazywając to, nieco bardziej przystępnie, unikaniem cierpienia.
Gdyby się zastanowić to wszystko co robimy, robimy albo dla zyskania przyjemności albo dla uniknięcia cierpienia.

Przykład? Weźmy budżet domowy. Tworzymy go ponieważ chcemy uniknąć cierpienia związanego brakiem kontroli nad finansami osobistymi lub bardziej skrajnie – z katastrofą własnych finansów.

To podejście można również fajnie odnieść do celów noworocznych.

Jestem w trakcie czytania jego książki „Obudź w sobie olbrzyma”. Polecam 😉

Odpowiedz

Marcin Grudzień 30, 2016 o 21:41

No i znowu nie udało się zadbać o zdrowie 😛 a Twój podcast sprzed lat mnie np. do tego zainspirował i w tym roku zrobiłem sobie „generalny przegląd”.

Odpowiedz

Marcin Grudzień 30, 2016 o 21:52

Tak w ogóle to ten rok przeznaczyłem na sprzątanie piachu – czyli porządkowanie wszystkich tych drobnych i niekoniecznie ważnych spraw, którymi zwykle nie chce się zająć i wiecznie są odkładane na później, ale kują w oczy ;P

A jakie jest Twoje podejście do tej drobnicy? Np. jak trzeba posprzątać samochód albo lodówkę rozmrozić i umyć albo trzeba w końcu uporządkować zdjęcia z wakacji. To jest masa czasu, a zysk i pożytek niewielki, tyle, że satysfakcja jest. Masz jakiś patent na to?

Odpowiedz

Kasia Styczeń 1, 2017 o 16:06

Dołączam się do pytania. 😉

Odpowiedz

Szymon Grudzień 30, 2016 o 23:56

Lubie słuchać twoich solo podcastów Michał jak mówisz o sobie, masz takie zdrowe i uczciwe podejście do życia. B. Miło się słuchało , jutro siadam i planuje.

Odpowiedz

Gustavo Woltmann Grudzień 31, 2016 o 00:49

Jakże ja się cieszę, że usłyszałem o Tobie u Gonciarza. Tak zachwalał, tak słodził, że trzeba było tu zajrzeć. I żałuję jedynie tego, że nie trafiłem tu wcześniej. Pozdrawiam.

Odpowiedz

Tomasz Grudzień 31, 2016 o 01:12

Michal, aprops celow. Dlaczego odstapiles od pomyslu na handel w sieci, o ktorym wspominasz w jednym z ostatnich wpisow ?

Odpowiedz

Beata Grudzień 31, 2016 o 10:41

Hallo Michal.
Troche odbiegne od tematu i mam zapytanie. Wlasnie otworzylam lokate w IDEA Banku przez twoj link propagowania kont, lokat. Pytaniemoje: czy po uplywie czasu trwania tej lokaty Bank ten przeleje te pieniadze spowrotem na moje k-to czy ja musze sama te pieniadze przelac albo dac bankowi taka dyspozycje. Z gory b. dziekuje za twoja odp. A tak poza tym zycze zdrowia i dalszych sukcesow z intensywnej pracy twojego blogowania. Byc moze moja corka tez tam otworzy jakas lokate.

Beata

Odpowiedz

Zośka Styczeń 1, 2017 o 19:39

Jak to zwykle u mnie bywa, chęci i ambitne plany na początku nowego roku są. Ale zobaczymy jak będzie z konsekwencją ich realizowania 😀 Dzięki za ostatni wpis.

Odpowiedz

Michał Styczeń 2, 2017 o 09:57

Michale,

1. Dzięki za przycisk umożliwiający ściągnięcie podcastu – brakowało mi go, gdy korzystam z telefonu i chcę ściągnąć plik, zamiast odsłuchiwać online. Niestety, mobilna Mozilla FF i tak otwiera, zamiast ściągać. Ciekawe, czy to kwestia moich ustawień, czy też odtwarzacz może wymusić ściąganie.
2. Dziękuję za polskie cudzysłowy, czyli za „ i ”. Odpowiednio: [Alt] + 0132 (klawiatura numeryczna) i [Alt] + 0148 (Microsoft – nie wiem czy tak samo jest dla Apple’a).
3. Użyłeś pewnego angielskiego słowa na literę f, które można przetłumaczyć jako „niepowodzenie”. Michale, proszę, nie rób tego 🙂 Takie słownictwo wkrada się niewinnie do korpogadki, ale jest równie wulgarne jak rodzime słowa na „k” i „h”, których przecież nie chcemy używać.
4. Dziś po raz pierwszy siadamy małżeńsko do zaplanowania roku. Robocza nazwa przedsięwzięcia to „Spokojny 2017”. Zamiast biegania od pożaru do pożaru, zaplanowanie działania zawczasu. Podcast jak znalazł. Dzięki.

Pozdrawiam
Michał

Odpowiedz

Zbyszek Styczeń 4, 2017 o 13:04

Cześć,
Dzięki za wspaniały podcast – jak zwykle konkretny i rzeczowy.
Mam jednak jedno małe pytanie odnośnie kalendarza na windows…
Czy znasz/cie może coś podobnego na windows jak Fantastical 2? 😉
Pozdrawiam i miłego dnia,
Zbyszek.

Odpowiedz

Nakreche Styczeń 4, 2017 o 17:34

„Selekcja pomysłów nie jest łatwa. Dzisiaj zdecydowanie częściej mówię „nie” niż tak. Bywa, że rezygnuję z przedsięwzięć, za które jeszcze kilka lat temu dałbym się pokroić. Czas nie jest z gumy, a ja chcę mieć pewność, że będę miał wystarczająco dużo na poświęcenie się kilku najbardziej priorytetowym projektom.”

Ale oprócz twórczego pisania swojej książki zająłeś się też składem, negocjowałeś warunki redakcji, spędziłeś masę czasu na ustawieniu księgarni wysyłkowej, promocji i milionie innych upierdliwych i mało rozwijających rzeczy – ZAMIAST zdelegować wszystko na wydawcę. Jaaaasne 🙂

Odpowiedz

Michał Szafrański Styczeń 4, 2017 o 18:56

Hej Nakreche,

Pewnie. Bo nie jestem cymbałem, który daje się kroić wydawcom na kasę. Bronisz tych wydawców jakby byli wybawieniem, a są utrapieniem.

Tak swoją drogą, to już mi uszy puchną od opowieści kolejnych autorów (także bestsellerów sprzedanych w nakładach 6-cyfrowych) o tym, jak to „wydawca miał być pomocą a więcej mam z tym roboty i użerania się niż Ty przy self-pubie”.

Reasumując: tylko Ci się wydaje, że usługi wydawcy to takie delegowanie. Wydawcy też potrafią delegować masę problemów w drugą stronę.

A i dla jasności: oczywiście, że delegowałem masę obowiązków: skład, rysunki, druk, konwersja na ebooki – to wszystko robili podwykonawcy. Dużo taniej niż „pakiet”, który autor otrzymuje od wydawcy. Logistyka? Ustawiasz raz i działa. I zapewniam Cię, że ustawienie tego wszystkiego jest szalenie rozwijające.

Ale oczywiście możesz mieć swój punkt widzenia. Życzę Ci dużo powodzenia we współpracy z Twoim wydawcą. I nie zapomnij pochwalić się rezultatami współpracy. Tylko konkretnie poproszę. 🙂

Pozdrawiam

Odpowiedz

Agnieszka Styczeń 5, 2017 o 08:55

Witaj 🙂
Super, że są dodane nowe funkcje w odtwarzaczu, są przydatne. Poprzedni odtwarzacz Twoich podcastów był jednak akurat dla mnie wygodniejszy w użyciu – mam zainstalowaną wtyczkę w przeglądarce (Chrome), która umożliwia mi dowolnie zwiększać prędkość nagrania – tutaj jest kilka opcji do wyboru i nie można płynnie zmieniać prędkości.
Jednak jeśli będziesz dodawał podcasty na YouTube to nie ma dla mnie zupełnie różnicy, który odtwarzacz zostanie na stałe, bo na YT wtyczka też działa :).
Pozdrawiam!

Odpowiedz

Michał Szafrański Styczeń 5, 2017 o 14:50

Hej Agnieszka,

Super. Dziękuję za cenny komentarz. A możesz powiedzieć jak się nazywa ta wtyczka, z której korzystasz?

Pozdrawiam

Odpowiedz

Monika Styczeń 5, 2017 o 12:20

Dzieki za link do Calendarpedii 🙂 szukalam czegoś takiego 🙂
ściągnełam kalendarze pomocne w planowaniu… a teraz ide słuchać YT

Odpowiedz

Alicja Styczeń 7, 2017 o 12:13

Hej Michał,

dzięki za kolejny świetny odcinek, słucham zawsze w drodze do i z pracy 🙂
Mam pytanie dotyczące strony strony technicznej prowadzenia takich kalendarzy, ponieważ niestety nie jestem dość zaawansowana jeśli chodzi o elektroniczne zagadnienia: w podkaście wspominasz, że możesz włączyć lub wyłączyć widoki poszczególnych kalendarzy… jak to się robi? 🙂 czy to kalendarz google daje takie możliwości??

Serdecznie pozdrawiam i życzę realizacji celów: tych zawodowych i prywatnych!

Odpowiedz

Janek Styczeń 9, 2017 o 13:27

Cześć Michale!

Kolejny super set przydatnych informacji za które wiekie dzięki.

W rewanżu podsyłam namiary na generator kalendarzy.
https://www.timeanddate.com/calendar/custommenu.html
Dzięki możliwośći customizacji możesz sobie wydrukować dowolny szablon obejmujący tylko wybrane miesiące np. gdy potrzebujesz kalendarz do projektu wiosennego marzec – maj.

pozdrawiam i najlepszego w Nowym Roku!

Odpowiedz

Sebastian Styczeń 9, 2017 o 17:45

super, dzięki!

Odpowiedz

Gustavo Woltmann Styczeń 15, 2017 o 11:19

Super wskazówki i podcast! Dla mnie najważniejsze to stawiac cele realne do osiągnięcia, żeby nie zrazić sie przy niepowodzeniu. Wolę widziec choćby małe efekty 🙂 Pozdrawiam, Gustavo Woltmann

Odpowiedz

Jakub Styczeń 17, 2017 o 10:48

Michał a jak łączysz organizowanie w Nozbe z planowaniem w kalendarzu (Google)? Jakiego typu zadania wpisujesz w Nozbe, a co do kalendarza, gdy masz zsynchronizowane obydwie aplikacje? Korzystam z Nozbe od kilku miesięcy i złapałem się na tym, że de facto używam go jako kalendarza i dane często mi się dublowały przez co nie było to dość przejrzyste. Ostatecznie wyłączyłem synchronizacje. Nie przeczytałem jeszcze GTD pana Allena więc pewnie mam jakieś braki w wiedzy odnośnie metodologii. Proszę o jakieś wskazówki 🙂
Serdecznie pozdrawiam. Świetny odcinek, wielka inspiracja na nowy rok 🙂 Pozdrawiam!

Odpowiedz

Beata Styczeń 27, 2017 o 17:20

Witam,

Bardzo przyjemnie słuchało się tego co mówisz. Był to mój pierwszy wysłuchany w życiu podcast. Dałeś mi dużo do myślenia i postaram się to wdrożyć w życie. Rok to przecież tak niewiele – patrząc na kalendarz, a jednak tak dużo trzeba dać z siebie, żeby nie zmarnować ani jednego dnia.
Dzięki Tobie mam cele na ten rok. Może trochę późno, ale ważne, że je rozpisałam i od teraz daje z siebie 100%. Dziękuję

Odpowiedz

Jarek Luty 27, 2017 o 12:33

Myślę, że dobrze będzie jak w okolicach środka roku zrobisz wpis na blogu o weryfikacji postanowień, sprawdzaniu postępów itd.
Przypomni to wielu ludziom co zaczęli ale zapomnieli, mieli więcej na głowie niż zwykle itd itp o wrócenia do tej listy i jej lepszego zrealizowania.

Odpowiedz

Barbara Wrzesień 14, 2017 o 23:12

Potrzebowałam już od lipca tego roku kalendarza na 2018 rok, niestety nie było jeszcze w sprzedaży mojego ulubionego i męczyłam się okropnie, aż w końcu wpadł mi pod myszkę link do multiplanera. Z założenie jest na 15 miesięcy, więc wreszcie złapię logiczny kontakt z przyszłym rokiem 😉
Zamówiony i co dalej? Jak przejść od zwykłego zapisywania spotkań i innych wydarzeń do planowania? Jak planować?
Tak trafiłam na ten podcast. Dużo jeżdżę samochodem, więc na odsłuchanie podcastów mam czas w drodze, no i jak słucham nie drażni mnie stanie w korkach 🙂
Łatwiej mi znaleźć czas na słuchanie niż na czytanie, dlatego dla mnie podcasty są strzałem w dziesiątkę.
Żałuję, że Twoja książka nie ma wersji audio (zakupiłam pakiet z ebookiem w ramach promocji urodzinowej). Czekam na swój egzemplarz.

Przesłuchałam też numer 17 i teraz mam około 2 tygodni by wdrożyć w życie Twoje wskazówki (mój multiplaner zostanie dostarczony na początku października) i zaplanować najbliższe 15 miesięcy z perspektywą na rok 2019.
Czytam Twój blog dopiero od miesiąca, więc czeka mnie sporo wyzwań. Zobaczymy czy planowanie jest dla mnie 😉
Pierwszy punkt już mam: zrobić porządek w finansach osobistych.
Na szczęście nie mam zobowiązań, kredyt hipoteczny też spłacony ale bałagan jest i to znaczny.
Trzymaj kciuki!
Dziękuję za inspirację i życzę wielu sukcesów 😉

Odpowiedz

Kuba Luty 13, 2018 o 21:28

Cześć Michał

Czy planujesz podcast o dobrze zrobionym biznesplanie lub juz moze sie taki ukazał ?czy mógłbyś podpowiedzieć jak sie do tego najlepiej przygotować?

Odpowiedz

Łukasz Maj 27, 2018 o 13:14

Hej Michał!
Nie ma to, jak układanie planów noworocznych w maju. W tym roku miałem sporo zawirowań w swoim życiu osobistym, co sprawiło, że pracowałem 2-3 dni w tygodniu i przejadałem wszystkie dochody na bieżąco (może to brzmi trochę fanatycznie, ale dla mnie zarobek oznacza pieniądze, które udało mi się odłożyć nie obniżając swojej stopy życiowej, nie licząc bieżącej konsumpcji).
Mimo, że bujam się z tym pomysłem od lat, w końcu postanowiłem konkretnie w STYCZNIU 2019 wylecieć na miesiąc do Tajlandii. Ma to być nagroda za zwiększenie swojej wartości netto o określoną sumę (twardo zapisane wraz z całym planem „jak to zrobić” na papierze).
Pomimo przerobienia kilku książek Tracy’ego, muszę z całą szczerością przyznać, że dopiero przesłuchanie tego podcastu w samochodzie, zamiast jak zwykle muzyki (coś mnie tknęło) w drodze po jakieś auto na handel dało mi MEGA kopa.
Z racji tego, że większość dnia roboczego spędzam za kółkiem (mając jednak sporo czasu dla siebie), postanowiłem po spisaniu i szczegółowym określeniu planów na 7 najbliższych miesięcy, przenieść je krok po kroku do nozbe (jest to moje drugie podejście do tej aplikacji) i TO DZIAŁA!
Od tygodnia kipi ze mnie energia, ponieważ nic mnie tak nie motywuje, jak konkretne i mierzalne efekty swoich działań i za każdym odhaczeniem kolejnego wykonanego zadania czuję się jak małe dziecko, które dostało lizaka.
Mam nadzieję, że już wkrótce uda mi się uporządkować wszystkie sprawy osobiste, jak i ruszyć z kopyta w budowaniu kolejnych odnóg biznesu.
Jeżeli nie dostaniesz ode mnie zdjęcia z Bangkoku w styczniu, możesz uznać mnie za frajera. Piszę to publicznie, bo wiem, że mi się uda.
Trzymaj za mnie kciuki!

Odpowiedz

Michał Szafrański Maj 27, 2018 o 13:33

Powodzenia Łukasz!

Odpowiedz

Alicja Listopad 13, 2018 o 14:02

Kolejny podcast, który zacina mi się w połowie podczas słuchania online 🙁

Ale – dobrze mi słuchać o tym, że wiem kilka rzeczy na temat zarządzania sobą w czasie. Bardzo mi pomogła książka Covey’a – Najpierw rzeczy najważniejsze – tam jest dużo o matrycy pilne/ważne oraz o tym jak wsłuchiwać się w siebie i planować cele zarówno na całe życie ale i na tydzień.
Myślę, że systematyczne zapiski i rozliczanie samego siebie jest ważne. Bardzo mi się podoba idea „spotkań z samym sobą”.
Pozdrawiam i przedzieram się przez bloga dalej <3

Odpowiedz

Asia Listopad 29, 2018 o 20:50

Michale,
Krótko. Dziękuję.

Odpowiedz

Arek Styczeń 22, 2019 o 08:56

Osobiście, od jakiegoś czasu rozpisuję swoje cele metodą 90-dniową. Dla niektórych znaną jako „12 tygodniowy rok”. Tak mi jest zdecydowanie łatwiej planować, rozwijać i egzekwować postanowienia.
Szczegóły na blogu.

Odpowiedz

Marek Styczeń 3, 2020 o 13:19

Hej Michał,
Mam 30 lat i dopiero teraz zaczynam swoją przygodę z świadomą edukacją dotyczącą finansów osobistych. Wcześniej to było „chodzenie po omacku”. Rok czasu Twoja książka „Finansowy Ninja” stała na regale, aż w końcu zacząłem ją czytać w listopadzie.
1 stycznia słuchałem Twojego podcastu o planowaniu roku i też razem z żoną zaczynamy świadomie planować ten rok. Dzięki za super wskazówki.
Mega dzięki za Twoją robotę i Bożego Błogosławieństwa dla Ciebie i rodzinki na 2020 🙂

Odpowiedz

Katarzyna Styczeń 5, 2020 o 21:43

Hej! Ten pakiet 3 podkastów na temat planowania – opis metody, jak i Twoje doświadczenia z planowaniem i realizacją projektów, to dla mnie bardzo wartościowy content. Szczególnie inspirujące są twoje refleksje związane z planowaniem pracy własnej w związku z samozatrudnieniem, ale i to kiedy i dlaczego odpuszczasz, jak kierujesz się priorytetami i wartościami. Dziękuje, ze tym się dzielisz. Według mnie robisz to prosto, jasno i przejrzyście. W zasadzie byłam zaskoczona ile moich wątpliwości z obszaru: cel/ plan/a życie omawiasz w tym materiale.

Odpowiedz

Michał Szafrański Styczeń 6, 2020 o 14:14

Hej Katarzyno,

Cieszę się, że się przydało.

Pozdrawiam!

Odpowiedz

Rafał Z Luty 7, 2020 o 12:26

Chyba bym musiał całość zacytować. Bardzo, bardzo, bardzo, ale to bardzo rozbudowany proces planowania – wydaje się to jakiś kosmos.
Cytacik:
„Jest to pioruńsko ważne, że jeżeli nie macie tego punktu odniesienia, który sami sobie wcześniej określiliście, to bardzo łatwo wam będzie popełnić błędy w ocenie.”
a może dwa ;-):
„Myślę, że największa sztuka w tym co ja dzisiaj robię polega na tym by świadomie mówić NIE wielu propozycją, które się w moim życiu pojawiają.”
Pozdrawiam

Odpowiedz

Longina Grudzień 26, 2022 o 23:44

Dziękuję za przedstawione treści i udostępnione materiały. Przede wszystkim jednak, za to że Jesteś i że tysiące (delikatnie mówiąc) ludzi może czerpać z Twojej wiedzy, doświadczeń i chęci dzielenia się tym z nami. Pozdrawiam serdecznie 🙂

Odpowiedz

Anuluj odpowiedź

Dodaj nowy komentarz

Poprzedni wpis:

Następny wpis: